Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.153.488)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
sandervisser
-
- 62 berichten
- 318 stemmen
er staat 1 film in de top10 van donkere jaap die beter is dan de shawshank redemption: Pulp Fiction.
Wezze
-
- 339 berichten
- 549 stemmen
Goede film, die je niet te vaak moet zien.. Vind niet dat hij op 1 hoort, aan films als 'The Godfather' kan hij echt niet tippen.. maar dat is mijn mening..
G.1Rl
-
- 205 berichten
- 536 stemmen
Het gebrek aan tempo kan bij een gevangenisverhaal juist erg bijdragen aan het verhaal denk ik. Dan krijg je echt goed het gevoel mee hoe iemand jarenlang heeft moeten afzien achter tralies.
Daar zit wel wat in, maar (ik weet niet of je het verhaal hebt gelezen?) je beleeft het verhaal vanuit de ogen van Red, en je weet dus niet echt veel van hoe Andy het in de gevangenis had. Je weet het natuurlijk wel een beetje, maar dan meer hoe Red dacht dat Andy het had.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Nee, ik heb het boek niet gelezen. Waarschijnlijk zal dat ook beter zijn, zoals zo'n beetje elk boek beter is dan de verfilming. En als je dan het boek hebt gelezen valt de film misschien wat tegen op bepaalde vlakken.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2538 stemmen
er staat 1 film in de top10 van donkere jaap die beter is dan de shawshank redemption: Pulp Fiction.
Dat is jou mening niet iedereen is het daar mee eens.
Eazyfan
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
Van welk boek is deze film nu? Want ik zie geen link naar Boekmeter. Dit was toch gebaseerd op een boek van Stephen King als ik het juist voor heb.
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Van welk boek is deze film nu? Want ik zie geen link naar Boekmeter. Dit was toch gebaseerd op een boek van Stephen King als ik het juist voor heb.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Van welk boek is deze film nu? Want ik zie geen link naar Boekmeter. Dit was toch gebaseerd op een boek van Stephen King als ik het juist voor heb.
Volgens mij heeft dat boek dezelfde titel.
Ronnievb
-
- 602 berichten
- 683 stemmen
Nee, de titel luidt: "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" en is onderdeel van de verhalenbundel Vier Seizoenen (althans, mijn versie, kan zo de Engelse titel niet opdrommen).
G.1Rl
-
- 205 berichten
- 536 stemmen
De Nederlandse titel is "De Ontsnapping" uit "Vier seizoenen" en de Engelse is inderdaad "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" uit "Different Seasons".
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
In 'The Shawshank Redemption' wordt onschuldigheid uitgebuit ten voordele van zij die normaliter de schuld hoeven te dragen, al is er eveneens ruimte voor enige ironie: onschuldigheid zegeviert, en het 'kwaad' krijgt zijn verdiende loon. Dit thema, dat in de handen van Darabont opvallend clichématig wordt uitgewerkt, legt het conventionele en voorspelbare karakter van deze schromelijke overschatte prent echter geheel bloot.
Degelijkheid troef wat betreft regie en acteerprestaties, en onderhoudend vertelt middels de sobere, intense baritonstem van Freeman, maar het ontbeert 'The Shawshank Redemption' vooral aan individueel sterke scènes en een vooruitgesproken identiteit. Darabont kleurt binnen de lijntjes en lijkt voor bijna elke emotie of gebeurtenis hetzelfde stramien te volgen.
Opvallend is wel dat 'The Shawshank Redemption' na herziening aanzienlijk aan kracht moet inboeten. Destijds een emotioneel geladen ervaring, nu slechts een brave, gemakkelijke brok cinema.
3*
brymj
-
- 758 berichten
- 829 stemmen
In 'The Shawshank Redemption' wordt onschuldigheid uitgebuit ten voordele van zij die normaliter de schuld hoeven te dragen, al is er eveneens ruimte voor enige ironie: onschuldigheid zegeviert, en het 'kwaad' krijgt zijn verdiende loon. Dit thema, dat in de handen van Darabont opvallend clichématig wordt uitgewerkt, legt het conventionele en voorspelbare karakter van deze schromelijke overschatte prent echter geheel bloot.
Degelijkheid troef wat betreft regie en acteerprestaties, en onderhoudend vertelt middels de sobere, intense baritonstem van Freeman, maar het ontbeert 'The Shawshank Redemption' vooral aan individueel sterke scènes en een vooruitgesproken identiteit. Darabont kleurt binnen de lijntjes en lijkt voor bijna elke emotie of gebeurtenis hetzelfde stramien te volgen.
Opvallend is wel dat 'The Shawshank Redemption' na herziening aanzienlijk aan kracht moet inboeten. Destijds een emotioneel geladen ervaring, nu slechts een brave, gemakkelijke brok cinema.
3*
kortom een dikke load of shit, allemaal mooie woordjes, maar weinig inhoud, je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. ik denk niet dat dit soort meesterwerken geschikt zijn voor jou
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
In 'The Shawshank Redemption' wordt onschuldigheid uitgebuit ten voordele van zij die normaliter de schuld hoeven te dragen, al is er eveneens ruimte voor enige ironie: onschuldigheid zegeviert, en het 'kwaad' krijgt zijn verdiende loon. Dit thema, dat in de handen van Darabont opvallend clichématig wordt uitgewerkt, legt het conventionele en voorspelbare karakter van deze schromelijke overschatte prent echter geheel bloot.
Degelijkheid troef wat betreft regie en acteerprestaties, en onderhoudend vertelt middels de sobere, intense baritonstem van Freeman, maar het ontbeert 'The Shawshank Redemption' vooral aan individueel sterke scènes en een vooruitgesproken identiteit. Darabont kleurt binnen de lijntjes en lijkt voor bijna elke emotie of gebeurtenis hetzelfde stramien te volgen.
Opvallend is wel dat 'The Shawshank Redemption' na herziening aanzienlijk aan kracht moet inboeten. Destijds een emotioneel geladen ervaring, nu slechts een brave, gemakkelijke brok cinema.
3*
Volledig mee eens. Daar bovenop is de geromantiseerde braafheid van deze gevangenisfilm ronduit ergerlijk.
ik denk niet dat dit soort meesterwerken geschikt zijn voor jou
Dit soort meesterwerkjes zijn enkel geschikt voor hen die elke vorm van kritische blik weten uit te schakelen (of er niet over beschikken).... Helaas (of gelukkig) kan ik dat niet.
brymj
-
- 758 berichten
- 829 stemmen
Volledig mee eens. Daar bovenop is de geromantiseerde braafheid van deze gevangenisfilm ronduit ergerlijk.
Dit soort meesterwerkjes zijn enkel geschikt voor hen die elke vorm van kritische blik weten uit te schakelen (of er niet over beschikken).... Helaas (of gelukkig) kan ik dat niet.
wat een onzin, ikzelf ben best kritisch soms, maar hier kan ik geen enkel punt van kritiek in opmerken,
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ongelofelijke film!!
idd erg ongeloofwaardig.

wat een onzin, ikzelf ben best kritisch soms, maar hier kan ik geen enkel punt van kritiek in opmerken,
Daarmee geef je direct je eigen beperking weer.
Hier een paar aandachtspunten...
1. Clichematig gebruik onschuldige gevangene.
2. Vriendelijke nice guy als (on)schuldige.
3. Kwade stiefmoeder , o nee, ik bedoel gevangenisdirecteur.
4. Hoofdrolspeler heeft geen kwade of negatieve eigenschap.
5. Gevangenis leven schijn nauwelijks af te wijken van een 'normaal' leven. Alledaagse bezichheden zoals he invullen van belasting formulieren vullen de dag.....
6. 100% van de 'bijrolfiguren' draait bij en maakt gebruik van de fantastische kwaliteiten van onze hoofdpersoon.
7. Ongeloofwaardig happy end.
8. Verder ontbreekt het de ilm volleig aan enige vernieuwings/originaliteitsdrang.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Toch doet Darabont het wel slim, ken weinig mensen die het echt slecht vonden. Wanneer veel zoetsappige Hollywood films toch wel worden uitgekotst. Maar het is inderdaad zo zwart/wit als de pest, leukste vindt ik nog wel hoe Robbins de harte wint van zijn mede gevangen. Wat een goede jongen toch, en hij wil niet eens zelf een biertje. Zo een vriend wil ik ook wel, kun je nog eens goedkoop uitgaan 
Stefano911
-
- 12 berichten
- 0 stemmen
Eerlijk gezegd niet veel beter dan Filmpje van Paul de Leeuw..Sorry maar dat is mijn mening daarom ook een 1.5
Horrordude
-
- 500 berichten
- 228 stemmen
Ik weet zeker dat het Stefano911 verschrikkelijk spijt dat hij een mening heeft L.uchtloper... Ik denk ook dat het hem spijt dat hij een andere voorkeur heeft voor films als de rest hier...
glannestino
-
- 99 berichten
- 510 stemmen
idd erg ongeloofwaardig.

Daarmee geef je direct je eigen beperking weer.
Hier een paar aandachtspunten...
1. Clichematig gebruik onschuldige gevangene.
2. Vriendelijke nice guy als (on)schuldige.
3. Kwade stiefmoeder , o nee, ik bedoel gevangenisdirecteur.
4. Hoofdrolspeler heeft geen kwade of negatieve eigenschap.
5. Gevangenis leven schijn nauwelijks af te wijken van een 'normaal' leven. Alledaagse bezichheden zoals he invullen van belasting formulieren vullen de dag.....
6. 100% van de 'bijrolfiguren' draait bij en maakt gebruik van de fantastische kwaliteiten van onze hoofdpersoon.
7. Ongeloofwaardig happy end.
8. Verder ontbreekt het de ilm volleig aan enige vernieuwings/originaliteitsdrang.
Helemaal mee eens! Het is geen slechte film hoor, ik vermaak me prima als ik deze film op een zondagavond een keertje opzet, maar het blijft wel een echte feelgood holywood film, het barst van de cliche's. Een paar jaar geleden had ik daar nog wel dooheen gekeken, maar nu erger ik me er eerder aan. Ik snap echt niet dat hij hier en op imdb op 1 staat. Maar ik geef 3,5*
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ik snap echt niet dat hij hier en op imdb op 1 staat. Maar ik geef 3,5*
Op IMBD staat hij op nummer 2 hoor 
L. luchtloper
-
- 857 berichten
- 0 stemmen
Ik weet zeker dat het Stefano911 verschrikkelijk spijt dat hij een mening heeft L.uchtloper... Ik denk ook dat het hem spijt dat hij een andere voorkeur heeft voor films als de rest hier...
MissLucifer
-
- 22 berichten
- 19 stemmen
De allereerste film waar ik net iets blijer mee was dan met het boek! Het einde beviel me beter.
Overigens vind ik het gezeik over "Hollywood-cliché's" een beetje ehm... Overdreven. Het boek is gewoon zo... Er worden geen slechte kanten van de hoofdrolspeler belicht, omdat die geen fuck toevoegen aan het verhaal. En een verhaal met allemaal gezellige gevangenisdirecteuren zou naar mijn mening nogal gauw floppen (dat is pas onrealistisch!).
Overigens is het boek in 1982 uitgekomen, en de film in 1994, dus naar alle waarschijnlijkheid was het in die tijd echt niet zo Hollywoods/clichématig zoals nu.
In de kern is het een verhaal over een mooie vriendschap tussen twee mannen (goeie ouwe tijd, toen kon dat nog haha), en een poging om het leven ondanks alles zo soepel/relaxt mogelijk te maken (klinkt raar in die context :S); om te overleven. Volgens mij niks mis mee/clichématigs aan.
5*
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
kortom een dikke load of shit, allemaal mooie woordjes, maar weinig inhoud, je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. ik denk niet dat dit soort meesterwerken geschikt zijn voor jou
Als je niet akkoord bent, gelieve dat dan op een andere, meer beschaafde manier onder de mensen te brengen. De bijna heilige status van deze prent is nog geen reden om een relatief (en lees dit woord gerust enkele malen opnieuw...) neutrale commentaar telkens neer te halen. Zeker als deze voldoende onderbouwd blijkt te zijn...
Overigens vind ik het gezeik over "Hollywood-cliché's" een beetje ehm... Overdreven. Het boek is gewoon zo... Er worden geen slechte kanten van de hoofdrolspeler belicht, omdat die geen fuck toevoegen aan het verhaal.
Aan Hollywood om de botte kantjes van het boek bij te vijlen...
blokkedoos
-
- 54 berichten
- 333 stemmen
WAUW! Film zit helemaal perfect in elkaar! 
5 sterren voor een absolute topfilm!
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Een aantal jaar geleden had ik deze film al eens eerder gezien vond hem toen erg goed maar heb hierna nooit meer de behooefte gehad om hem opnieuwt te gaan zien, waarom weet ik niet eigenlijk misschien omdat ik in die tijd zoveel films had om te kijken dat ik nooit aan een herziening gedacht heb.
Gisteren maar weer eens uit de kast getrokken en moet eerlijk toegeven dat ik niet meer verwacht had dan een wel aardig filmpje maar toen gisternacht toen ik gisternacht mijn dvdspeler stopzette had ik echt een gevoel van voldoening en tevredenheid tergelijk een gevoel dat ik al een hele lange tijd niet meer bij een film had gehad.
Zoals hierboven al in honderden andere berichtjes is vermeld zit de film echt perfect in elkaar, de ene prachtige scene na de andere, fantastisch acteerprestaties een ontzettend realistisch portret van het leven binnen de gevangenis veel emotie maar ook de nodige humor af en toe en bovenal een meesterlijke sfeer.
Ik had me gister voor het zien van de film al voorgenomen extra kritisch te zijn omdat hij op zowel deze site als imdb een nummer een positie van beste film heeft, dit vind ik persoonlijk (nog steeds) wel een beetje overdreven, maar aan de andere kant wist de film me op geen enkel moment te vervelen of ergens aan te ergeren (misschien hier en daar een kleine hollywood cliche maar dat maakte de film echt niet minder) , dus ik moest wel toegeven dat ik begrijp dat sommige mensen deze film hem in hun top 10 hebben staan.
Kortom een geweldige film die de gehele speelduur boeiend blijft, vol zit met memorabele scenes ondanks dat ik al wist hoe hij af zou lopen blaasde het einde me weer van mijn stoel , verder werd er geweldig geacteerd en hangt er de gehele speelduur een heerlijke rustige sfeer over de film verder vond ik de film gewoon perfect niet zo perfect dat ik zeg dat het de beste film ooit is of hem in mijn top 10 zet (ik zou alleen maar bang zijn dat ik andere goede films te kort zou doen) maar hij komt zeker in de buurt.
5 sterren (en dat geef ik niet vaak aan een film)
errr
-
- 542 berichten
- 1018 stemmen
Aan Hollywood om de botte kantjes van het boek bij te vijlen...
Welke botte kantjes? Het boek was perfect en de film ook. Dit is een beetje mieren n**kerij!
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Welke botte kantjes? Het boek was perfect en de film ook. Dit is een beetje mieren n**kerij!
Het was slechts een algemeen geldende stelling die ik maakte, vermits ik het boek niet heb gelezen. Maar in de veronderstelling dat het boek zijn kritiekpunten heeft, is het aan de makers van de filmadaptatie om de botte kantjes bij te vijlen. Tenminste als ook zij zich bewust zijn van die kritiekpunten.
Spijtig genoeg speelt de heilige status van 'The Shawshank Redemption' hierbij andermaal zijn rol en wordt ik ditmaal bestempeld als een mierenneuker. Het is eens wat anders...
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








