The Big Knife (1955)

Film noir / Drama

geregisseerd door Robert Aldrich
met Jack Palance, Ida Lupino en Wendell Corey

Hij is filmster en woont in de luxe wijk Bel-Air. Hij drinkt steeds meer en zijn vrouw wil scheiden. Hij is vastberaden zijn filmcontracten niet te ondertekenen, misschien kan hij dan gelukkig worden.

Vanavond om 0.00uur op MDR

stinissen schreef:
Vanavond om 0.00uur op MDR
Gemist, maar hoe was de film?

Basis voor deze film blijkt ,evenals bij o.a. DETECTIVE STORY, een toneelstuk te zijn, dus veel dialogen. Interessante achtergrondinfo: Link.

Sedert 2002 uit als R-1 DVD, echter unrestored.
Mbt de DVD-transfer, quote: The DVD (MGM 2002): This print of the film has not been restored. Most of the flaws are minor scratches, but the picture flickers briefly and shows a big black spot about 1 hour and 23 minutes into the film. The only bonus feature is a theatrical trailer (2 ½ minutes). Subtitles are available in English, French, and Spanish.

Zelf ook vergeten te kijken maar niet getreurd dit soort films komen vaak langs bij onze oosterburen, ( daar hebben ze nog smaak)

stinissen schreef:
Dat klopt; nu nog bij MM een Duitse-dub acceptatietherapie geven...

Wow, inmiddels op DVD!

Deze vakkundig gemaakte (ondanks het minimale budget), maar te gekunsteld overkomende combinatie van een film noir en 'n melodrama, was een aanklacht tegen de glamour facade van Hollywood. De cast speelde goed (met name Jack Palance in de rol van de gekwelde scenarioschrijver en de zwart-wit fotografie was mooi.

avatar van Flavio
Films over Hollywood bieden over het algemeen een weinig rooskleurig kijkje achter de schermen, maar The Big Knife is een zeldzaam cynisch portret. Jack Palance is goed in de hoofdrol, en ook de rest van de cast overtuigt, al is de maniakale Rod Steiger in een vroege rol -hoewel pas een jaar of 30 speelt hij een doorgewinterde studiobaas- soms op het randje. Genoten van Jean Hagen als amorele verleidster en Shelley Winters als dommig starletje.

The Big Knife is wel duidelijk verfilmd toneel, met nogal theatrale dialogen die vrijwel allemaal plaatsvinden in het huis van Charlie Castle, maar cinematograaf Ernest Laszlo vangt het in mooie beelden, ondersteund door een bij vlagen spannende jazz-soundtrack. Het einde kondigt zich wel aan en zal moderne kijkers nauwelijks verrassen, maar het detoneert mooi met de film in de film die het gezelschap bekijkt, als Castle zegt dat er om commerciële redenen voor een happy end is gekozen.