The Woman in the Window (1944)

Alternatieve titel: De Vrouw in het Venster

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Edward G. Robinson, Joan Bennett en Raymond Massey

In een galerie op de New Yorkse Fifth Avenue raakt misdaadpsycholoog Richard Wanley diep onder de indruk van een portret van een beeldschone vrouw. Kort daarna ontmoet hij deze vrouw en ze nodigt hem uit in haar appartement waar nog meer werken hangen van de kunstenaar. Dan duikt ineens de jaloerse minnaar van de vrouw op en om te voorkomen dat hij wordt gewurgd moet Wanley hem doden.

avatar van Zelva
Laat ik dan maar de eerste zijn:

Eigenlijk een dikke tegenvaller. De hele film door krijg je een vrij ongeloofwaardig, doch een zeker leuk om te kijken, verhaaltje voorgeschoteld. Richard Wanley wordt bijna gewurgd door ene Frank Howard a.k.a. Claude Mazard om redenen die voor altijd onbekend zullen blijven. Dat Mazard een opvliegend mannetje wordt genoemd, is niet voldoende rechtvaardiging. Zo iemand wordt kwaad, gaat misschien slaan, maar om meteen iemand te gaan wurgen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Wanley kiest er daarna voor om het voorval niet aan de politie te melden, maar het karweitje zelf op te knappen. Hij wil aandacht besteden aan alle details, omdat hij weet dat de politie heel veel kan ontdekken. Waarom ze dan geen wurgsporen op Wanleys nek zouden kunnen ontdekken, ontgaat hem even. Dat zou hij natuurlijk vergeten kunnen zijn, maar waarom heeft Wanley eigenlijk zo'n ontzettend wantrouwen in de rechtsstaat, zelfs al heeft hij toch een zeer goede vriend bij Justitie? Een verklaring komt er niet.

Dat Wanley eigenlijk niet al te slim is, wordt duidelijk in de volgende scènes waarin de politie zeer goed blijkt te zijn in het vinden van sporen en het daaraan koppelen van een verdachteprofiel.
Wanley gaat daarna zulke onhandige dingen doen dat het er duimendik bovenop ligt dat hij de dader is. Dat de politie, (die toch zo goed is?) het niet doorziet... Ik begrijp het niet.

Nadat de politie denkt de echte dader gevonden te hebben, kun je als scriptsschrijver drie dingen doen.

a) Hij maakt er eind-goed-al-goed-einde van. Wanley en Reed leven nog lang en gelukkig. Dan hebben we een ongeloofwaardige film met een zoetsappig eind.
b) Hij maakt, en dat leek er in eerst instantie ook op, er een eind-goed-niet-al-goed-einde van. Dan hebben we een ongeloofwaardige film met een droevig einde.
c) Een einde dat een verklaring geeft voor al het ongeloofwaardigs.

Gelukkig heeft het duo Lang/Johnson ervoor gekozen om ons op het verkeerde been te zetten en een verrassing in te bouwen aan het eind en de ongeloofwaardigheid weg te nemen.

Maar de inspiratie lijkt dan toch echt op. Is een droom echt alles waar men mee op de proppen kan komen? Dit is echt zo ontzettend makkelijk. Met dromen kun je aan elk verhaaltje wel een eindje knopen. Daar hoef je niet eens over na te denken.

Een innovatief eind is eigenlijk het enige wat deze film had kunnen redden en zo'n einde komt er gewoon niet. Erg jammer. Ik kom niet verder dan een 2.

neo (crew)
Sfeervolle film-noir van Lange. Het heef alle traditionele elementen ervan en een zeer knappe rol van Edward G. Robinson. De hele opbouw is subliem, spannend, maar dan eindigt de film op zo'n afschuwelijke manier. Een ander eind had mij deze film in ieder geval al iets meer doen waarderen. Tot nu toe van Lang's Amerikaanse werk nog geen echt goede gezien. En die ik wel verder daarvan zag (Human Desire en Secret Beyond The Door) halen hetzelfde niveau als Woman in the Window. Arthur Lange's spannende composities zijn een grootse meerwaarde en mogen niet onvermeld raken. Wanneer stukken score scenes suspensevol aanzwellen merk je de kracht. Op slechts 1 bepaald moment slaat de componist jammerlijk de plank mis. 3.5 sterren

avatar van Mac Hammer Fan
Volgens mij ook een erg boeiende film-noir. En het einde vond ik ludiek, maar het haalde de prent in mijn ogen niet naar beneden. De cast is perfect, het script is intelligent, de regie verloopt vlekkeloos en de muziekscore is eigenlijk een stuk vooruit op zijn tijd. Voor de rest is het genieten van de klassieke ingrediënten in het genre: de donkere schaduwen, een femme fatale, de hardgekookte detectives, moord en chantage. Spanning gegarandeerd.
Ik heb "Scarlet Street" nog niet gezien maar ik ben in elk geval erg benieuwd.

avatar van mvhemmen
Net in de bios gezien. Vond hem erg leuk, verveelde geen moment.
Het einde was daarentegen, zoals vaker gezegd, erg flauw en makkelijk
3,5 ster

Wel spannend om volgen en met de nodige suspense uitgewerkt maar het einde ontgoochelt.

Goedgemaakt moordmysterie waarbij de dader zijn eigen onderzoek kan volgen omdat een vriend van hem de moord onderzoekt. Alhoewel soms wel erg vergezocht en daardoor ook niet altijd even geloofwaardig, toch behoorlijk spannend en ook zeker onderhoudend. Het totaal onverwachte einde is uiteraard wel heel gemakkelijk. (ik heb de computer ingekleurde versie gezien.)

avatar van otherfool
Tja, toch jammer van het einde, dat is me dan toch wel echt iets te makkelijk. Daarvoor zeker een bij vlagen vermakelijke film, Robinson is altijd een prettig acteur om naar te kijken en er zitten genoeg spannende momenten in, zeker als de arme Wanley terug moet naar de scene of the crime met de inspecteurs. Het idee van de bepaald niet perfecte moord en het web dat zich langzaam sluit is niet nieuw, maar hier toch wel effectief in elkaar gedraaid. Maar ja, dat einde he... afknapper.

2,5*.

Fritz Lang heeft een aantal indrukwekkende misdaadfilms gemaakt: M (1931), The Big Heat (1953) e.a. Dit lijkt niet meer dan een aardig, sfeerrijk tussendoortje, dat bij vlagen niettemin best spannend is. Mooi trouwens, zoals @stefan dias hierboven schijft: dat einde-met-een-glimlach.

avatar van Vinokourov
Na het zien van Scarlet Street werd ik aangeraden om deze film van Fritz Lang te zien. De twee films passen wel leuk bij elkaar. Een schilderij geeft de aanleiding voor een spannend plot en ook hier geven Edward G. Robinson en een betoverende Joan Bennett acte de presence. Toch altijd wel een feest jaja. Anyway het plot zat wat knullig in elkaar, maar dat is ook eigen aan Robinson. Ik kan er wel mee leven. Scarlet Street vond ik desalniettemin wel beter.

Het einde heb ik trouwens volledig mis geïnterpreteerd! Ik dacht dat Robinson ontwaakte in het hiernamaals. Vond het wel tof gevonden, maar de uitleg die ik nu lees, valt me vies tegen!

avatar van Metalfist
The streets were dark with something more than night

Ik had mijn twijfels of deze Fritz Lang film wel iets voor mij ging zijn. Film Noir is sowieso al niet mijn favoriete genre maar het latere werk van Lang (onder andere Moonfleet) vond ik tot nu toe maar een schim van zijn Duitse klassiekers zoals M of Metropolis. Gelukkig stemde Fury me wat milder waardoor het toch begon te kriebelen om deze The Woman in the Window op te zetten.

En op het eerste zicht leek de film af te stevenen op hetzelfde niveau als dat van Fury en zelfs wat meer. Het plot op zich is bij vlagen wat ongeloofwaardig maar Lang weet er nog altijd wel een zekere spanning in te bouwen. De vele versprekingen van Richard zijn wat flauw alsook de gemakkelijkheid waarmee hij informatie rond het onderzoek vergaart maar de film blijft over de gehele lijn boeien en je vraagt je toch af hoe het gaat aflopen. En dan komt Lang met misschien wel het meest onbevredigende einde in de geschiedenis van de cinema af.. Ik verwachtte echt dat de film ging eindigen met Richard die zelfmoord pleegde aan de hand van de medicijnen die hij had voorgeschreven gekregen en dan blijkt het allemaal een droom te zijn? En dan komt hij in werkelijkheid Mazard en Heidt nog eens tegen als respectievelijk de man van de vestiaire en de portier.. Hoe kun je in godsnaam je eigen film zo om zeep helpen! En alsof dat nog niet genoeg was, besluit Lang ook nog eens compleet te breken met de sfeer die hij de voorgaande 95 minuten heeft opgebouwd door Richard te laten weglopen van een vrouw alsof hij in een slapstick is terecht gekomen.

Edward G. Robinson is hier overduidelijk op zijn plaats. Het begin waar hij met zijn twee vrienden mijmert over avonturen en hun vergane jeugd is sterk maar hij ontpopt helemaal wanneer hij genoodzaakt is om een lijk te gaan verstoppen. Hij maakt een evolutie naar ijskoude killer door die je pas echt voelt wanneer hij achteloos verteld dat de enige oplossing om van Heidt af te geraken, hem te vermoorden is. Zelfs de schuldgevoelens die daarna komen weet hij perfect over te brengen en in combinatie met Joan Bennett, die zich hier wel profileert als één van de beste actrices die ik tot nu ben tegen gekomen in dit genre, kan The Woman in the Window rekenen op een uitstekende cast. De bijrollen van Dan Duryea als Heidt en Arthur Loft als Mazard zijn zonder twijfel een meerwaarde.

Normaal gezien had hier gemakkelijk 4* in gezeten, misschien zelfs iets meer. Lang levert een geslaagde Noir af met de nodige genre elementen, een sublieme cast en een vlot verhaal. Alleen naar het einde toe slaagt hij compleet de bal mis. Het waarom zal een raadsel blijven al kan ik begrijpen dat de meesten zich hier verzoenen met het verzonnen (?) feit dat de studio er hier voor iets tussen zat. Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat een regisseur zijn eigen film zo onderuit schopt.

3.5* en dat is puur voor de eerste 95 minuten

avatar van Spetie
Leuke film noir van Fritz Lang, die van begin tot einde erg vermakelijk is, maar de echte hele goede scenes ontbreken, om dit echt een topper te maken.

Edward G. Robinson is in ieder geval een fijne acteur, waar ik altijd graag naar kijk. Hier speelt hij een goede hoofdrol als sympathieke, maar soms ietwat onhandige psycholoog. Lang weet de spanning met de humor aardig met elkaar te combineren, al verspreekt Robinson zich op een gegeven moment wel net een keer teveel. De dialogen zijn goed en het momenten dat Robinson samen met zijn vrienden de plek van de moord bezocht, was een mooi hoogtepunt van de film.
Het knappe aan Robinsons rol, is dat ik constant zat te hopen, dat hij niet gepakt zou worden. Het einde, waarbij blijkt dat alles maar een droom is geweest, is misschien van gemakzuchtig van Lang, maar doet voor mij niet heel veel af aan de kwaliteit van de rest van het verhaal. Het past goed bij de rest van de humor, die er doorheen verweven zit.

The Woman in the Window is in ieder geval een bovengemiddelde film noir, met een leuk verhaal, prima acteerwerk, goede dialogen en een constant niveau, zonder ook maar een seconde te vervelen. Het mist echter de finesse van een echte topper.

Een vermakelijke, tijdloze, sfeervolle en vakkundig gemaakte, gestileerde film noir thriller (waarin het noodlot centraal stond), over een getrouwde ouwe, (maar keurige) snoeperd en workaholic, die geobsedeerd raakte door een portret en vervolgens in de problemen verzeild raakte. De film zat vol met Freudiaanse suggesties. Eigenlijk vond ik het einde jammer. De cast speelde werkelijk super.

avatar van Bobbejaantje
The Woman In The Window is het tweelingbroertje van Scarlet Street die een jaar later zou uitgebracht worden. Beide films werden gemaakt door Fritz Lang en cameraman Milton R. Krasner, en verder is er natuurlijk dezelfde cast. Toevallig duikt in beide films ook het motief van een schilderij op.
Net zoals Scarlet Street is The Woman In The Window een parel qua sfeerschepping. Dankzij hoogstaande acteerprestaties voeld ik me meteen meegezogen in het verhaal, dat eerder sober wordt vormgegeven. Met soberheid bedoel ik dat Fritz Lang niet alle noirtruken uit de doos haalt maar niettemin prachtige plaatjes creëert. Een stortbui in de nacht is natuurlijk een klassieker in dit soort films. En er zijn schitterende sets die een adembenemende Joan Bennett goed laten uitkomen.
De muziekscore van Arthur Lange is geweldig in zijn subtiliteit, geen gezwollen strijkpartijen maar meer op de achtergrond, wat de sfeer ten goede komt van een film die zich vooral afspeelt binnenskamers.

De hele cast vond ik prima spelen. Edward. G. Robinson deze keer gedrongen in de rol van een Fred McMurray in Double Indemnity die het vuur aan de schenen werd gelegd door … Robinson. Joan Bennet en Dan Duryea schitteren eveneens als respectievelijk femme fatale (maar eerder passief) en schurk met looks.
Goed script waarvan het einde misschien wel noodzakelijk was om het boeltje langs de Hays Code te loodsen zonder Edward G. Robinson op de "chair" te laten belanden. Heb er me niet aan gestoord. Zoals gebruikelijk in de noirwereld komt ook in deze film het motief van de psycho-analyse langs, bij de opening van de film reeds, wanneer Edward G. Robinson doceert aan de universiteit.
Wanneer Edward G. Robinson in het begin van de film aangeeft dat niemand hem het huis van J. Bennett heeft zien binnengaan, werd het feit genegeerd dat hij daar door de taxi werd afgezet. Foutje in het script maar het is hen vergeven.

Deze film heeft de tand des tijds prima doorstaan en kon me ook bij een derde kijkbeurt van begin tot eind boeien. Topproductie.

Heb Lang altijd al een toffe regisseur gevonden, maar dit vind ik toch bij zijn zwakker werk horen. Geen fan van het nogal gemakkelijke einde, maar wat daarvoor zat, was niet zo veel sterker. Op zich zou het wel interessant kunnen zijn om een film te hebben waarbij de moordenaar door omstandigheden mee in het onderzoek wordt betrokken en af en toe een klein foutje maakt waardoor een inspecteur hem zou kunnen verdenken. Hier zegt de hoofdrolspeler echter vrijwel niets wat niet verdacht is. Als hij 5 keer zijn mond open doet, dan zitten er 4 wel heel erg verdachte blunders tussen, dat was toch wat clownesk voor iemand die intelligent zou moeten zijn. Soms weet hij er zich met een handigheidje uit te lullen, maar het was me toch allemaal wat veel om geloofwaardig te zijn. Robinson doet uiteraard wel zijn best om het zo goed mogelijk te brengen, maar het is allemaal wat net niet.