The Woman in the Window (1944)

Alternatieve titel: De Vrouw in het Venster

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Edward G. Robinson, Joan Bennett en Raymond Massey

In een galerie op de New Yorkse Fifth Avenue raakt misdaadpsycholoog Richard Wanley diep onder de indruk van een portret van een beeldschone vrouw. Kort daarna ontmoet hij deze vrouw en ze nodigt hem uit in haar appartement waar nog meer werken hangen van de kunstenaar. Dan duikt ineens de jaloerse minnaar van de vrouw op en om te voorkomen dat hij wordt gewurgd moet Wanley hem doden.

avatar van chiel
Wanneer, waar, hoe laat?

avatar van simonvinkie
Zondag 24 october: ÉÉN 14.05 - 15.45.

avatar van Donkerwoud
Had hem graag willen zien maar er kwam de verjaardag van een collega tussen. Heeft een zeer relaxerend effect op mij: klassiekers op de vrije zondagmiddag.

AddictedToMovies
Terwijl Fritz Lang toch gigantische titels op zijn naam heeft staan is dit relatief onbekende werk dan de eerste die ik van hem mag aanschouwen. Het beloofde veel goeds, want met leuke dialogen tussen de oude heren en met de komende moord in het achterhoofd had ik een grote morele en psychologische strijd verwacht bij de hoofdpersoon, die steeds dieper in de penarie komt (iets als in Crimes And Misdemeanors). Edward G. Robinson (mij niet onbekend vanwege Double Indemnity) zijn tegenspeelster was ook een klassieke filmdame, en met de mooie hoeden en auto's dacht ik dat deze film niet stuk kon gaan.

Helaas is dit niet het geval, aangezien het plot eigenlijk steeds ongeloofwaardiger wordt: stomme versprekingen, een rechercheur (of agent of wat dan ook) die vrolijk alles van de zaak met zijn vrienden mede deelt en hem ook nog eens voor de lol mee neemt naar de crime scene, en een flauwe reden voor een schaduwer van Mazard zodat we nog te maken krijgen met een stuk minder interessant chantageverhaal, en ga zo maar door. Maar het einde slaat werkelijk alles. Dit past totaal niet bij de rest van de film en daardoor verliest eigenlijk de hele film haar karakter en inhoud. Was het drie minuten eerder geëindigd, had je een sterk dramatisch einde: een man die van de regen in de drup komt, die het uiteindelijk opgeeft terwijl hij anders vrijuit was gegaan, door een toevalstreffer. Sterk begin, af en toe erg spannend, goed kijkvermaak hoewel die later flink inzakt, maar een einde die eigenlijk alles verpest.

Mr_White
Inderdaad, een behoorlijk intrigerend begin vervalt al gauw in een behoorlijk cliché-filmpje, voordat het einde (vermoedelijk door de studio eraan geplakt) finaal de film zijn nek omdraait.

avatar van Friac
Een mooie film noir, waarvan ik eerst vreesde dat het een film vol clichés zou worden. In zekere zin is het dat ook, maar het begin van de film verraadt niet meteen de mooie zaken die in het verschiet liggen: een mooi pact tussen twee daders die elkaar trouw blijven, mislukte pogingen van een "newbie" om de onschuld zelve te lijken, het interessante personage van de afperser en de mooie oorspronkelijke ontknoping.

Er zitten missers in de film. Eerst zijn er de flagrante fouten die Richard Wanley maakt, wanneer hij bv. de crimescene bezoekt met de bevriende rechercheur. Op den duur worden zijn talrijke flaters een tikkeltje hilarisch - zeker wanneer de bevriende dokter onbewust de verdenking altijd terug een beetje van hem weg schuift - en komt het bijzonder knullig over, maar tegelijkertijd voedt het ook de kracht van het verhaal. Terwijl ik mij hier eerst aan ergerde, vond ik naarmate de film evolueerde dat ze een meerwaarde boden, door te tonen hoe een man die in een vlaag van paniek en uit zelfverdediging een moord pleegt zich totaal niet staande weet te houden. Het is slechts een kwestie van tijd of de politie komt bij hem terecht, hij geraakt door zijn eigen fouten steeds meer en meer verstrikt in het web.
Maar de échte en aldus grootste misser is het einde van de film. Had het verhaal in "oorspronkelijke" versie geëindigd - de zaak wordt snel-snel afgehandeld zodat beide schuldigen terug vrij kunnen ademen, maar bijzonder noodlottig is één van hen bezweken aan schuldgevoel en duistere gedachten en besloot hij aldus zelfmoord te plegen nét voor het moment van verlossing. Dit had een mooie dramatische eindnoot betekend, maar helaas verpestte Lang het via het aloude "het was maar een droom"-trucje. Los van het feit dat je je de vraag kan stellen hoe iemand enorm veel scènes bij elkaar kan dromen waar hij zelf totaal niet bij aanwezig is, voelt het gewoon bijzonder underwhelming aan. Erg jammer!.

Persoonlijk heb ik genoten van het personage van de afperser, een rasechte slechterik die behoorlijk geslepen uit de hoek komt. De reden van zijn oorspronkelijke aanwezigheid is een tikkeltje bij de haren gesleurd, maar als personage zorgt hij wel voor erg mooie momenten.

The Woman in the Window is een film die aanvankelijk knullig lijkt te beginnen, maar vervolgens via diverse mechanismen erg interessant wordt om te volgen. De film had een sterk einde kunnen kennen, maar helaas werd daar anders over beslist; aldus werd de film toch nog door een zekere knulligheid genekt. Jammer, want anders zat er misschien 4* in.

Goedgemaakt moordmysterie waarbij de dader zijn eigen onderzoek kan volgen omdat een vriend van hem de moord onderzoekt. Alhoewel soms wel erg vergezocht en daardoor ook niet altijd even geloofwaardig, toch behoorlijk spannend en ook zeker onderhoudend. Het totaal onverwachte einde is uiteraard wel heel gemakkelijk. (ik heb de computer ingekleurde versie gezien.)

avatar van Kuck-x
Wat een heerlijke film is dit!

Geweldige fotografie (Lang wel toevertrouwd), uitstekend acteren (met Robinson als onbetwiste uitblinker) en een prima verhaal.
De spanning wordt fantastisch opgebouwd en heel geraffineerd heb je als kijker steeds net iets eerder dan Wanley zelf in de gaten hoe zijn cover-up aan het afbrokkelen is (een van de Wetten van Hitchcock: toon een tafel waaraan een paar mensen zitten, terwijl alleen de toeschouwer weet dat onder de tafel een bom op ontploffen staat).
Het einde mag menigeen dan wat goedkoop en makkelijk schijnen, ik vond het een perfect einde aan een perfecte film: in het begin zit Wanley met zijn oude makkers te fantaseren over gewaagde avonturen die mannen van hun leeftijd eigenlijk niet meer zou moeten ondernemen. Dan overkomt hem zo'n uitspatting - en als hij, zijn blik gericht op een foto van vrouw en kinderen, geen andere uitweg ziet dan er een eind aan te maken verrijst hij op het punt van sterven uit zijn (dag)droom. Met zijn buitengewoon begrijpelijke reactie als gevolg. Best een vondst.

In geen dertig jaar gezien, dit meesterwerkje - sporadische tv-vertoningen steeds gemist - en nu in Hamburg op dee-vau-dee gevonden.

Feestje!

davez
Net gezien op één. Onderhoudende film maar zoals al velen hiervoor vermeld hebben gaat het einde de mist in.
De man achter de chantage blijkt ook niet zo'n "cool" iemand te zijn, nogal ondoordacht. Maar verder zwijg ik want ik heb geen idee hoe je een spoiler kan verbergen!

avatar van otherfool
Tja, toch jammer van het einde, dat is me dan toch wel echt iets te makkelijk. Daarvoor zeker een bij vlagen vermakelijke film, Robinson is altijd een prettig acteur om naar te kijken en er zitten genoeg spannende momenten in, zeker als de arme Wanley terug moet naar de scene of the crime met de inspecteurs. Het idee van de bepaald niet perfecte moord en het web dat zich langzaam sluit is niet nieuw, maar hier toch wel effectief in elkaar gedraaid. Maar ja, dat einde he... afknapper.

2,5*.

(verwijderd)
Droom òf werkelijkheid? Of toch droom èn werkelijkheid? Waarheen laat de man zich voeren als hij zich laat betoveren door ... de schoonheid, de charme, het mysterie ... van de 'vrouw'?
Fritz Lang geeft het antwoord op een meeslepende wijze in Woman In The Window.

"Strange what love does. Sooo strange."

avatar van stefan dias
Ik vond het wel leuk dat einde. Het deed me glimlachen en het hoort ook een beetje bij de toon van de film. Ik vond het wel wat raar dat hij de chanteur herkende in de taxichauffeur want in zijn droom heeft hij hem niet ontmoet. maar ja, da's nu wel een beetje zeuren veronderstel ik.

Op een of andere manier deed het einde de film meer deugd dan kwaad. Op het eerste gezicht storende elementen waren uiteindelijk net logisch. Het onwaarschijnlijke verhaal an sich, vooral het bruusk op het toneel verschijnen van het slachtoffer en diens abnormaal agressief gedrag (ze hadden zelfs hun schoenen nog niet eens uit). Ook het wat onhandige gestuntel bij het verslepen van het lijk en de manier waarop de politei hem (te) snel op het spoor zit, klopt allemaal wel vanuit het gezichtspunt van een droom.

Verder genoot ik ook van de hele sfeer in de film. Mooie styling, het coole spel, de mooie pakken, de verzorgde conversaties, leuk. Maar geen onvergetelijke klassieker.

Vermakelijke filmpje, met een verhaal dat doet denken aan Hitchcock. Toch stoorde ik me net als anderen aan een aantal zaken. Wanley doet en zegt zulke ongelooflijk domme dingen, dat het bijna lijkt alsof hij gepakt wil worden. Het einde is simpelweg een te makkelijk gekozen oplossing om zo alsnog een happy-end te breien aan de film en alle toevalligheden te verklaren. Toch is het geen onaardige film, sterker nog ik vond het bij vlagen nog redelijk spannend. Echter kan ik met zo'n script echt geen hogere score gaan geven, dat wordt me iets te gortig. Lang heeft tenslotte veel betere films gemaakt.

Fritz Lang heeft een aantal indrukwekkende misdaadfilms gemaakt: M (1931), The Big Heat (1953) e.a. Dit lijkt niet meer dan een aardig, sfeerrijk tussendoortje, dat bij vlagen niettemin best spannend is. Mooi trouwens, zoals @stefan dias hierboven schijft: dat einde-met-een-glimlach.

avatar van Ramon K
Samen met Beyond a Reasonable Doubt de minste van Fritz Lang die ik tot nu toe zag. In de eerstgenoemde film helpt de ongeloofwaardige plot de film om zeep. In The Woman in the Window haalt de finale een tot dan toe redelijke noir naar beneden; het haalt letterlijk de 'noir' uit film noir. Jammer.

avatar van Vinokourov
Na het zien van Scarlet Street werd ik aangeraden om deze film van Fritz Lang te zien. De twee films passen wel leuk bij elkaar. Een schilderij geeft de aanleiding voor een spannend plot en ook hier geven Edward G. Robinson en een betoverende Joan Bennett acte de presence. Toch altijd wel een feest jaja. Anyway het plot zat wat knullig in elkaar, maar dat is ook eigen aan Robinson. Ik kan er wel mee leven. Scarlet Street vond ik desalniettemin wel beter.

Het einde heb ik trouwens volledig mis geïnterpreteerd! Ik dacht dat Robinson ontwaakte in het hiernamaals. Vond het wel tof gevonden, maar de uitleg die ik nu lees, valt me vies tegen!

avatar van Floris22
De films die ik tot nu toe van Fritz Lang heb gezien vond ik stuk voor stuk verdomd goede films. Dit is geen uitzondering. Ik vond het verhaal vrij origineel en wist me qua spanning tot het eind vast te houden. Er waren enkele kleine gaten in het plot, maar dat is vergeven. Het einde is natuurlijk om te janken, maar gezien de tijd waarin de film is opgenomen is dit geen verrassing. Zo is het einde van Ministry of Fear verschrikkelijk en is natuurlijk het einde van de geweldige film met favoriet Cary Grant, Suspicion, ook tenenkrommend. Haastig kort aangeplakte, totaal overbodige, romantische stukjes waardoor eigenlijk, tenzij je het einde los kunt zien, de hele film om zeep wordt geholpen. Daarom denk ik voor een cijfer dit soort eindes maar even weg.

avatar van Metalfist
The streets were dark with something more than night

Ik had mijn twijfels of deze Fritz Lang film wel iets voor mij ging zijn. Film Noir is sowieso al niet mijn favoriete genre maar het latere werk van Lang (onder andere Moonfleet) vond ik tot nu toe maar een schim van zijn Duitse klassiekers zoals M of Metropolis. Gelukkig stemde Fury me wat milder waardoor het toch begon te kriebelen om deze The Woman in the Window op te zetten.

En op het eerste zicht leek de film af te stevenen op hetzelfde niveau als dat van Fury en zelfs wat meer. Het plot op zich is bij vlagen wat ongeloofwaardig maar Lang weet er nog altijd wel een zekere spanning in te bouwen. De vele versprekingen van Richard zijn wat flauw alsook de gemakkelijkheid waarmee hij informatie rond het onderzoek vergaart maar de film blijft over de gehele lijn boeien en je vraagt je toch af hoe het gaat aflopen. En dan komt Lang met misschien wel het meest onbevredigende einde in de geschiedenis van de cinema af.. Ik verwachtte echt dat de film ging eindigen met Richard die zelfmoord pleegde aan de hand van de medicijnen die hij had voorgeschreven gekregen en dan blijkt het allemaal een droom te zijn? En dan komt hij in werkelijkheid Mazard en Heidt nog eens tegen als respectievelijk de man van de vestiaire en de portier.. Hoe kun je in godsnaam je eigen film zo om zeep helpen! En alsof dat nog niet genoeg was, besluit Lang ook nog eens compleet te breken met de sfeer die hij de voorgaande 95 minuten heeft opgebouwd door Richard te laten weglopen van een vrouw alsof hij in een slapstick is terecht gekomen.

Edward G. Robinson is hier overduidelijk op zijn plaats. Het begin waar hij met zijn twee vrienden mijmert over avonturen en hun vergane jeugd is sterk maar hij ontpopt helemaal wanneer hij genoodzaakt is om een lijk te gaan verstoppen. Hij maakt een evolutie naar ijskoude killer door die je pas echt voelt wanneer hij achteloos verteld dat de enige oplossing om van Heidt af te geraken, hem te vermoorden is. Zelfs de schuldgevoelens die daarna komen weet hij perfect over te brengen en in combinatie met Joan Bennett, die zich hier wel profileert als één van de beste actrices die ik tot nu ben tegen gekomen in dit genre, kan The Woman in the Window rekenen op een uitstekende cast. De bijrollen van Dan Duryea als Heidt en Arthur Loft als Mazard zijn zonder twijfel een meerwaarde.

Normaal gezien had hier gemakkelijk 4* in gezeten, misschien zelfs iets meer. Lang levert een geslaagde Noir af met de nodige genre elementen, een sublieme cast en een vlot verhaal. Alleen naar het einde toe slaagt hij compleet de bal mis. Het waarom zal een raadsel blijven al kan ik begrijpen dat de meesten zich hier verzoenen met het verzonnen (?) feit dat de studio er hier voor iets tussen zat. Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat een regisseur zijn eigen film zo onderuit schopt.

3.5* en dat is puur voor de eerste 95 minuten

avatar van Spetie
Leuke film noir van Fritz Lang, die van begin tot einde erg vermakelijk is, maar de echte hele goede scenes ontbreken, om dit echt een topper te maken.

Edward G. Robinson is in ieder geval een fijne acteur, waar ik altijd graag naar kijk. Hier speelt hij een goede hoofdrol als sympathieke, maar soms ietwat onhandige psycholoog. Lang weet de spanning met de humor aardig met elkaar te combineren, al verspreekt Robinson zich op een gegeven moment wel net een keer teveel. De dialogen zijn goed en het momenten dat Robinson samen met zijn vrienden de plek van de moord bezocht, was een mooi hoogtepunt van de film.
Het knappe aan Robinsons rol, is dat ik constant zat te hopen, dat hij niet gepakt zou worden. Het einde, waarbij blijkt dat alles maar een droom is geweest, is misschien van gemakzuchtig van Lang, maar doet voor mij niet heel veel af aan de kwaliteit van de rest van het verhaal. Het past goed bij de rest van de humor, die er doorheen verweven zit.

The Woman in the Window is in ieder geval een bovengemiddelde film noir, met een leuk verhaal, prima acteerwerk, goede dialogen en een constant niveau, zonder ook maar een seconde te vervelen. Het mist echter de finesse van een echte topper.

Een vermakelijke, tijdloze, sfeervolle en vakkundig gemaakte, gestileerde film noir thriller (waarin het noodlot centraal stond), over een getrouwde ouwe, (maar keurige) snoeperd en workaholic, die geobsedeerd raakte door een portret en vervolgens in de problemen verzeild raakte. De film zat vol met Freudiaanse suggesties. Eigenlijk vond ik het einde jammer. De cast speelde werkelijk super.