The Woman in the Window (1944)

Alternatieve titel: De Vrouw in het Venster

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Edward G. Robinson, Joan Bennett en Raymond Massey

In een galerie op de New Yorkse Fifth Avenue raakt misdaadpsycholoog Richard Wanley diep onder de indruk van een portret van een beeldschone vrouw. Kort daarna ontmoet hij deze vrouw en ze nodigt hem uit in haar appartement waar nog meer werken hangen van de kunstenaar. Dan duikt ineens de jaloerse minnaar van de vrouw op en om te voorkomen dat hij wordt gewurgd moet Wanley hem doden.

avatar van feanaro surion
Komen straks 8 berichten bij na de meet

avatar van Zelva
Laat ik dan maar de eerste zijn:

Eigenlijk een dikke tegenvaller. De hele film door krijg je een vrij ongeloofwaardig, doch een zeker leuk om te kijken, verhaaltje voorgeschoteld. Richard Wanley wordt bijna gewurgd door ene Frank Howard a.k.a. Claude Mazard om redenen die voor altijd onbekend zullen blijven. Dat Mazard een opvliegend mannetje wordt genoemd, is niet voldoende rechtvaardiging. Zo iemand wordt kwaad, gaat misschien slaan, maar om meteen iemand te gaan wurgen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Wanley kiest er daarna voor om het voorval niet aan de politie te melden, maar het karweitje zelf op te knappen. Hij wil aandacht besteden aan alle details, omdat hij weet dat de politie heel veel kan ontdekken. Waarom ze dan geen wurgsporen op Wanleys nek zouden kunnen ontdekken, ontgaat hem even. Dat zou hij natuurlijk vergeten kunnen zijn, maar waarom heeft Wanley eigenlijk zo'n ontzettend wantrouwen in de rechtsstaat, zelfs al heeft hij toch een zeer goede vriend bij Justitie? Een verklaring komt er niet.

Dat Wanley eigenlijk niet al te slim is, wordt duidelijk in de volgende scènes waarin de politie zeer goed blijkt te zijn in het vinden van sporen en het daaraan koppelen van een verdachteprofiel.
Wanley gaat daarna zulke onhandige dingen doen dat het er duimendik bovenop ligt dat hij de dader is. Dat de politie, (die toch zo goed is?) het niet doorziet... Ik begrijp het niet.

Nadat de politie denkt de echte dader gevonden te hebben, kun je als scriptsschrijver drie dingen doen.

a) Hij maakt er eind-goed-al-goed-einde van. Wanley en Reed leven nog lang en gelukkig. Dan hebben we een ongeloofwaardige film met een zoetsappig eind.
b) Hij maakt, en dat leek er in eerst instantie ook op, er een eind-goed-niet-al-goed-einde van. Dan hebben we een ongeloofwaardige film met een droevig einde.
c) Een einde dat een verklaring geeft voor al het ongeloofwaardigs.

Gelukkig heeft het duo Lang/Johnson ervoor gekozen om ons op het verkeerde been te zetten en een verrassing in te bouwen aan het eind en de ongeloofwaardigheid weg te nemen.

Maar de inspiratie lijkt dan toch echt op. Is een droom echt alles waar men mee op de proppen kan komen? Dit is echt zo ontzettend makkelijk. Met dromen kun je aan elk verhaaltje wel een eindje knopen. Daar hoef je niet eens over na te denken.

Een innovatief eind is eigenlijk het enige wat deze film had kunnen redden en zo'n einde komt er gewoon niet. Erg jammer. Ik kom niet verder dan een 2.

avatar van feanaro surion
Vond hem ook tegenvallen al vond ik het einde juist (onbedoeld?) komisch. Spannend werd hij nergens en dat is ook jammer en Edward G. Robinson acteerde stukken minder dan ik van hem verwacht had(hij was in Little Caesar veel beter). 3 krappe sterren.

avatar van mikoz
Ik vond hem best goed te doen.
Het is natuurlijk een gedateerde film en daar moest ik zeker even aan wennen , ik verwachte een langzame nietszeggende film en dat leek ook zo te zijn in het begin.
Gelukkig komt er daarna een verhaallijn in de film en hij word toch vermakelijk om naar te kijken.

Wanley word gewurgd als hij op bezoek is bij een vrouw die hem heeft uitgenodigd , Als vervolgens de haar minaar binnenkomt genaamd claude Mazard , word Manley bijna gewurgd door deze man , waarschijnlijk was hij zo jalours dat zijn stoppen doorsloegen.
Vervolgens geeft de vrouw Wanley een schaar en Claude word neergestoken. ( Dit zag er overgens erg amutaristisch uit , maar misschien hoort dat wel bij die tijd ).
Hierna volgen sommige grappige ontwikkelingen als Wanley zichzelf eigenlijk al veraad.
Het Einde leek erg goed te worden nadat de chanteur opgepakt word door de politie en aangezien word als moordenaar. Daarvoor heeft Wanley zich net van kant gemaakt met een verdoofend middeltje ... Helaas dit toch best sterke einde word te niet gedaan als een droom.
Beetje zonde , alhoewel de gezichten die hij daarna weer tegenkwam toch best komisch was.

avatar van Hemdale
Ik ben er erg positief over. Sure, het was soms wat ongeloofwaardig, maar ik vond het toch echt uitermate goed vermaak. Ik heb geen moment gehad dat ik mij verveelde, het bleef mij allemaal boeien. De shots zagen er top uit, acteerwerk vond ik ook netjes, dus ik durf de film wel 4* te geven. Geen meesterwerk, maar toch top vermaak.

avatar van Goodfella
Gezien door de ogen van Freud is het einde natuurlijk best aardig

We zijn allemaal gewelddadig, komt in dit geval naar boven vanuit het onderbewuste. Zelfs in de droom zitten slips of the tongue voor nog een extra laagje binnen de film.

Maar goed, doe mij ook maar David Lynch dan

avatar van mikoz

Toch maar een kleine 4*

avatar van Querelle
jammer van het einde, voor de rest steengoede suspense

word deze OOIT nog op DVD uitgebracht?

avatar van as
as
tegenvaller. Had iets meer van Lang verwacht. Mooie rol van Robinson die de film draagt. Mooi gefilmd maar de film is bij tijde gewoon te leeg om volledig te kunnen boeien. Tel daar de stompzinnige acties van Richard Wanley in het script en het belachelijke einde bij op, en de film is totaal om zeep geholpen. Net 3 *en

avatar van Biosguru
Geweldige film, speelt erg mooi met allerlei freudiaanse angsten. Goed geacteerd, lekker tempo en erg mooi camera werk. Het einde deed me sterk denken aan brief encounter van David Lean toeval? Topper in het filmnoir genre. Als je deze leuk vindt is Scarlet Street van Fritz Lang een aanrader. Tenminste niet zo saai en tergend traag als bijv. M ein Stadt sucht...alhoewel die natuurlijk cinefiel correcter is

Om deze film goed op waarde te schatten is het aan te raden om in ieder geval bekend te zijn met het genre film noir.

neo (crew)
Sfeervolle film-noir van Lange. Het heef alle traditionele elementen ervan en een zeer knappe rol van Edward G. Robinson. De hele opbouw is subliem, spannend, maar dan eindigt de film op zo'n afschuwelijke manier. Een ander eind had mij deze film in ieder geval al iets meer doen waarderen. Tot nu toe van Lang's Amerikaanse werk nog geen echt goede gezien. En die ik wel verder daarvan zag (Human Desire en Secret Beyond The Door) halen hetzelfde niveau als Woman in the Window. Arthur Lange's spannende composities zijn een grootse meerwaarde en mogen niet onvermeld raken. Wanneer stukken score scenes suspensevol aanzwellen merk je de kracht. Op slechts 1 bepaald moment slaat de componist jammerlijk de plank mis. 3.5 sterren

avatar van stephan73
Geruchten doen de ronde dat deze film (via MGM) in Juli op DVD (regio 1) verschijnt.. Eindelijk!!!

stephan73 schreef:
Inderdaad, Link (10 juli)

avatar van Dogie_Hogan
Zelfde thema (met zelfde acteurs) als SCARLET STREET: man van middelbare leeftijd vs jonge vrouw.
Film lijkt aanloop/proeftuin voor SCARLET STREET, die qua pittigheid der rollen toch mijn voorkeur heeft. Vooral Joan Bennet (femme-fatale) en Dan Duraye zijn daarin veel gemener. Tja, en dat einde....
IMDB 7/10. (SCARLET STREET: IMDB 8/10).

Mbt de DVD-tranfer: jammer van de lichtgele subs; vooral beeld daarentegen geweldig.

Over het algemeen vond ik deze film echt wel goed. Grotendeels dezelfde cast als in scarlet street, maar wel voldoende verschillend van die film. Het is alleen spijtig van dat einde (hoewel, zoals iemand hierboven al vermeldde, de bekende gezichten die hij tegenkwam wel nog grappig was).

avatar van Legan
Een uitstekende film met alle kenmerken van een film noir. Maar het einde verpest veel.

avatar van Toon1
Eén van de betere noirs die ik ken, en ik vond het einde wel sterk eigenlijk. En te denken dat de score hier normaal nog een stuk hoger zou zijn, als men deze film niet op een moviemeter-meeting was gaan kijken. Aangezien mensen die niet zo bekend zijn met films uit klassiek hollywood of film noir sneller geneigd zijn een laag cijfer te geven en zich irriteren aan de ongeloofwaardigheid van het verhaal of het feit dat dit gedateerd zou zijn. Dat zijn toch punten die bij mij nooit opkwamen tijdens het kijken van dit film. Sterke noir!

avatar van Mac Hammer Fan
Volgens mij ook een erg boeiende film-noir. En het einde vond ik ludiek, maar het haalde de prent in mijn ogen niet naar beneden. De cast is perfect, het script is intelligent, de regie verloopt vlekkeloos en de muziekscore is eigenlijk een stuk vooruit op zijn tijd. Voor de rest is het genieten van de klassieke ingrediënten in het genre: de donkere schaduwen, een femme fatale, de hardgekookte detectives, moord en chantage. Spanning gegarandeerd.

Mac Hammer Fan schreef:

Ik heb "Scarlet Street" nog niet gezien maar ik ben in elk geval erg benieuwd.
Stukken beter ...en met een geloofwaardig einde!

avatar van Paalhaas
Mac Hammer Fan schreef:
Ik heb "Scarlet Street" nog niet gezien maar ik ben in elk geval erg benieuwd.

Ik heb deze ook op 4/5 staan... En Scarlet Street op 5/5.

avatar van Dogie_Hogan
Weer gemiste kans voor de NL-tv: voor de Noir-fans die de DVD nog niet beziten: maandagochtend 1 juni a.s. op de ARD van 01.05-02.40u.!

avatar van mvhemmen
Net in de bios gezien. Vond hem erg leuk, verveelde geen moment.
Het einde was daarentegen, zoals vaker gezegd, erg flauw en makkelijk
3,5 ster

Wel spannend om volgen en met de nodige suspense uitgewerkt maar het einde ontgoochelt.

Tsja,het einde...qua bathetiek vergelijkbaar met freaks of der letzte mann.
Dat is des te kutter omdat dit verder een geniale film is,waarin Lang duidelijk teruggrijpt op zijn Duitse wortels.Het basisgegeven met het portret doet denken aan ETA Hoffmann,terwijl ook overvloedig gebruikt wordt gemaakt van Freudiaanse theorietjes.
De intrige ontvouwt zich glashelder en beklemmend met een ijzeren noodlotslogica.Hoewel niet getypecast is Robinson zeer overtuigend en ik kan me niet herinneren ooit zo te hebben meegevoeld met een noir-personage als hier.Bennett is een stuk overtuigender dan de meeste vrouwelijke personages uit films van die tijd.
De film lijkt een tragisch-gave afronding te krijgen tot de idiote,absurde twist.Best mogelijk dat het moest van de studiobazen,maar dan nog had Lang er iets meer van kunnen maken.Of misschien deed hij het opzettelijk zo slecht,als teken van protest.

avatar van chiel
pippo il buffone schreef:
Tsja,het einde...qua bathetiek vergelijkbaar met freaks of der letzte mann.

Wat bedoel je met bathetiek?

Volkomen k*theid,r*k zijn,zeer slecht,idioot,bespottelijk enz.

avatar van chiel
ok , net woord voor die termen

avatar van simonvinkie
Hij komt op tv!!!!!