Night and the City (1992)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Irwin Winkler
met Robert De Niro, Jessica Lange en Cliff Gorman

Het verhaal gaat over de louche advocaat Harry Fabian die zó charmant onbeholpen kan reageren, dat barjuffrouw Helen Nasseros al begint te glimmen zodra hij z'n gezicht laat zien. Na wat heen en weer geflirt over de bar, staan ze even later op straat te vrijen. Als Helen weer met beide benen op de grond staat, is ze zo onvoorzichtig om Harry haar spaargeld te lenen. Hij kan daarmee een boksgala organiseren, een initiatief dat door de plaatselijke maffia onder leiding van maffiabaas Boom Boom Grossman echter niet op waarde wordt geschat.

avatar van Redlop
Het enige opmerkelijk vond ik aan deze film dat hij vlak na Cape Fear uitkwam. Jessica Lange en De Niro in nogal verschillende rollen nu. Verder oninteressante film waarin De Niro vooral Robert de Niro speelt.

neo (crew)
goed acteerwerk van de niro, maar daar is zo'n beetje alles mee gezegd.

avatar van Jack Sparrow
Wel een redelijke film. Het acteerwerk is wel goed en er zitten ook wel een paar goeie scenes tussen. Maar het is allemaal teveel standaard, het is bijna allemaal wel eens eerder en beter gemaakt. Ik heb trouwens twee versies hier van gezien, waarvan er bij een af en toe een geluidsmicrofoon zichtbaar is en bij de andere niet, heel apart.

Al met al 3 sterren

avatar van xangadix
Ik lig steeds weer dubbel om die uitsmijter met z'n "radar hands".

avatar van boerenpummel
Een van de mindere films met De Niro. Al moet ik zeggen dat ik hem nog best vermakelijk vond. Denk echter niet dat deze film me lang zal bijblijven.

illMattie
Jack Sparrow schreef:
(...) waarvan er bij een af en toe een geluidsmicrofoon zichtbaar is en bij de andere niet, heel apart.

Daar verbaasde ik me ook over toen ik die film keek

kArIzMa_TuRk
een niet populaire maar weer een goeie film van De Niro.
vond hem vermakelijk en een 3* waard.

avatar van Santino Corleone
Een standaard filpje die niet echt overal vermakelijk is. Zit een paar goede scenes tussen en verder is het best leuk voor een keertje.

avatar van sinterklaas
Een leuk filmpje van de Niro. Niet zijn allerbeste maar toch nog zeer vermakelijk en toch nog de moeite waard voor 1 euro. de Niro kan er net zoals altijd weer iets leuks van maken. Ik kreeg ook spontaan de slappe lach als Jack Wagner (die lee speelt) boos word. Die speelde ook fantastisch. Ik heb gewoon weer zeer genoten.

avatar van Mescaline
Had iets meer van de film verwacht maar toch geen slechte film.
Film heeft weinig spanning dat vond ik best jammer voor de rest wel een leuk verhaaltje en goed geacteerd.
3,5 sterren voor robert de niro en de rest van de cast.
Verwacht geen thriller zoals op de dvd wel aanstaat gegeven verwacht een gewone drama film met een goed acterende robert de niro.

xangadix schreef:
Ik lig steeds weer dubbel om die uitsmijter met z'n "radar hands".

En ik om die Al

De film begint leuk, maar gaat na 20 minuten uit als een nachtkaars. Zelfs De Niro kan de zaak niet redden.

sinterklaas schreef:
Ik kreeg ook spontaan de slappe lach als Jack Wagner (die lee speelt) boos word. _

Eeh ik bedoelde Jack Warden die Al speelt.

avatar van maerk
De eerste 3 kwartier van de film waren leuk en aardig en ook erg komisch. Maar daarna wordt ie saai en eentonig. Hij kon me daarna helaas niet meer boeien.

Toch nog 2* voor die 3 kwartier.

avatar van maus9
Alleen De niro acteert hier naar behoren, maar na de eerste 3 kwartier zakt de film toch in elkaar.

avatar van ella9084
de niro is geweldig hier... en de chemie tussen de niro en Lange is in orde...wat verder goed is gedaan is dat je weet dat het fout zal gaan en toch blijf je op t puntje van je stoel zitten... toch had er meer ingezeten.

avatar van witboek
leuke film die ik vroeger zag en nu terug zag op de bbc. Keek lekker weg. DeNiro is gewoon subliem.

avatar van FILM!BOY!
Deze film staat bekend als slechtste werk van Robert De Niro. Ik vind hem even slecht als al zijn andere werken, min A Bronx tale. 0,5

avatar van chevy93
Zeer onderschatte film. De Niro speelt geweldig.
Doet echt niet onder voor het origineel. Sterker nog...

avatar van Metalfist
Phil Nasseros, the meanest bartender in New York! Fucking guy just eighty-sixed a nun!

Remakes, het is iets van alle tijden. Het is echter wel de eerste keer dat ik zie dat een regisseur zijn film opdraagt aan het origineel tijdens de aftiteling. Dan rest de vraag of dit eigenlijk een nieuwe verfilming is van het gelijknamige boek van Gerald Kersh, daar begrijp ik het nut dan nog wel van, of een bijna letterlijke remake om à la Gus Van Sant's Psycho toch maar een film te kunnen maken, iets waar het nut me van ontgaat. Het belangrijkste blijft echter opnieuw en opnieuw: is dit een goede film?

Ik heb het origineel van Jules Dassin niet gezien, ben met 1x 3*, 1x 3.5* en 1x 4* eerlijk gezegd ook niet zo overtuigd van zijn kwaliteit als regisseur, maar deze samenwerking tussen Irwin Winkler en Robert De Niro ligt me eigenlijk wel. Ben altijd wel fan dit soort smoothtalking types die zo'n 120 woorden per 10 seconden lijken te spreken en dat dan gecombineerd met dat heerlijke New Yorks... Het levert in ieder geval een aantal leuke scènes op. Verder is het een film die de platgetreden paden wat volgt (je weet dat het Fabian niet gaat lukken om het boksgala op poten te zetten, je weet dat hij dieper en dieper in de shit gaat geraken met zijn gladde praatjes, je weet dat ...) maar het blijft boeiend om te zien. De film houdt er een hoog tempo op na en zelfs het ietwat abrupte einde past daar perfect bij. Toffe soundtrack ook met onder andere The Red Hot Chilli Peppers, Ray Charles en The Platters. Beetje jammer van de Queen versie van The Great Pretender op het einde maar bon, dat is persoonlijke smaak.

Robert De Niro dus. Geen idee waarom maar ik had dit niet ergens begin jaren '90 gesitueerd. Hij ziet er anders uit op de een of andere manier. Wanneer hij echter zijn mond opendoet, dan weet je dat dit een volbloed De Niro rol is. Veel grof taalgebruik, veel maniertjes en altijd diezelfde aantrekkingskracht. Hij wordt hier bijgestaan door King Kong schoonheid Jessica Lange en dat blijkt toch een goede actrice te zijn geworden in die tussentijd. Ze deelt in ieder geval een leuke chemie met De Niro. Verder nog een klein rolletje voor Eli Wallach als Peck, die haal je er ook nog altijd uit na al die jaren, en is de altijd degelijke Jack Warden mooi op zijn plaats als Al Grossman. De scènes met de buitenwipper behoren in ieder geval tot het leukste uit de film.

Blijkbaar een onbekende en vooral ook onbeminde De Niro film. Toch gemaakt in een periode dat hij al een groot aantal successen achter zijn naam had staan, hij speelde met Lange nog samen in Martin Scorsese's Cape Fear van een jaar eerder, maar blijkbaar heeft het grote publiek de weg naar de film niet gevonden. Jammer, want dit is uiteindelijk een erg leuke film gebleken. Ben benieuwd wat de Dassin versie brengt.