Doctor Dolittle (1967)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Richard Fleischer
met Rex Harrison, Samantha Eggar en Richard Attenborough

Engeland, 19de eeuw. Dr. Dolittle, een bekend geleerde, krijgt het steeds moeilijker om met zijn patiënten te communiceren. Het is net alsof hij gemakkelijker met de dieren kan praten. Polynesia, zijn papegaai, geeft hem de tip om taallessen van de dieren aan te leren, en zo heeft hij wel 500 verschillende dierendialecten geleerd. Dolittle wordt een graag geziene gast bij de dieren en aarzelt dan ook niet om een krokodil van haar tandpijn af te helpen. Maar de dokter heeft ook vijanden: generaal Bellowes, kantonrechter en berucht vossenjager!

vic
opzich wel leuke film alleen hij duurt te lang

avatar van JohnWilliams
Ik wist niet dat er nog één bestond voor de film met Murphy...

avatar van Metalfist
Inderdaad maar wel een die veel beter is dan die met Murphy

avatar van JohnWilliams
Oja? Maar deze is denk ik nergens meer verkijgbaar...de verhaallijn is wel hetzelfde...

avatar van Metalfist
Bwa, in grote lijnen want hier gaat Dolittle op wereldreis en wordt hij gevangen genomen door een Afrikaanse stam enzo...
Ik zou de film graag nog is ergens vinden want vond hem echt wel goed.

avatar van JohnWilliams
Misschien kom je hem nog wel eens onverwacht tegen...?

avatar van Metalfist
Mja, maar ik betwijfel het..

avatar van Metalfist
Eindelijk, ik heb hem gevonden! 7,75€ in de Fnac!

avatar van JohnWilliams
Dat is niet veel geld...

avatar van aspro
heb hem gezien in todd AO 70mm geweldige film!!

Dick2008
Voor de liefhebbers, de dvd ligt nu bij Bart Smit in de 5 voor 5 Euro bak. Is een Fox Studio Classics dvd. Alleen film schijnt destijds niet erg succesvol geweest te zijn.

Doctor Dolittle (1967) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Dick2008
Ik heb de film toch maar aanschaft, belachelijk weinig geld. De film kende vooraf al problemen en flopte vervolgens. Bij de dvd zijn de liedjes niet ondertiteld, dat is wat vreemd omdat de ondertiteling dan opeens wegvalt behalve als ze tijdens de liedjes praten. Voor mij was het niet zo'n probleem, maar kan voor mensen die niet goed Engels kennen en vooral voor het verhaal gaan danwel voor kinderen, vervelend zijn. Ik snap de overdreven lange speelduur en dat ze er een musical van hebben gemaakt niet helemaal. Maar waarschijnlijk om in de lijn door te gaan van films als My Fair Lady en The Sound of Music.

Vanwege die lange speelduur en omdat ik niet zo'n liefhebber van musicals ben, ben ik er wat sneller doorheen gegaan. Ondanks dat ik er zelf een verkorte versie van heb gemaakt, vind ik het toch een leuke film om te zien. Rex Harrison is geknipt voor de rol als dierendokter, die charmant en optimistisch is en de manier hoe hij met de dieren omgaat, doet hij leuk. Toch veel beter dan Eddie Murphy. Mooi gemaakte film en met veel humor gebracht. De opnamen met de dieren zijn kostelijk en vaak kundig gedaan. Wordt op gegeven moment een avonturenfilm maar leuk en erg mooi in beeld gebracht. 4.5.

Dick2008
Tsjonge dat zo'n film zo snel alweer tegenvalt, waarschijnlijk toch vooral leuk om een keer gezien te hebben. Sorry, helaas. Gemaakt in de tijd dat je ook Ja Zuster Nee Zuster op tv gehad. Vraag me werkelijk al heel lang af, of ik dat nu ook nog leuk zou vinden. Lastig controleren als ze bijna de hele zooi gewist hebben. De liedjes daaruit blijven wel leuk.

De film is gebaseerd op een serie kinderboeken, en toen moesten ze er zo nodig een musical van maken. Afijn ze hebben het geweten. Heel goed mogelijk dat hij weleens op tv is geweest en dat ik er toen geen bal aan vond.
Liedjes zijn allemaal matig tot slecht. De film is veel te lang. Speelt zich in de Victoriaanse tijd, wat je ook moet liggen. En erg fantasierijk.
Begint aanvankelijk best leuk en eindigt als zodanig ook. Het merendeel van de film is heel wisselend. Ze hebben het veel te groots aangepakt. The Sound of music is daarin eenvoudiger.
Harrison is wel goed met die dieren en dat is vaak wederzijds, als je dat zo ziet, wat leuke plaatjes oplevert. Veelal echte dieren, soms nep. Maar met de lama met twee hoofden en de grote zeeslak hebben ze leuk gedaan. Ik vind het wel jammer en hou hem op 3.0.

avatar van clubsport
duurde mij flink te lang en heb de zanggedeeltes grotendeels overgeslagen anders was er geen doorkomen aan .
Tja je moet het leuk vinden de interactie met de dieren is wel goed gedaan maar voor de rest is het verhaal wel erg kinderlijk .