The White Dawn (1974)

geregisseerd door Philip Kaufman
met Warren Oates, Timothy Bottoms en Louis Gossett Jr.

In 1896 stranden drie walvisvaarders in het noorden van Canada en zij zoeken onderdak bij een eskimostam. Na verloop van tijd voelen ze zich steeds meer thuis in het eskimodorp en ze introduceren drank, gokken en diefstal. Aanvankelijk accepteren de eskimo's dit allemaal, maar er ontstaat steeds meer weerstand tegen deze manier van leven en zij verlangen terug naar hun oude leven.

avatar van Filmkriebel
Semi-documentaire van Kaufman over enkele gestrande walvisvaarders die bij de eskimo's gaan leven. Echt een verhaal heeft deze film niet. Meer dan de botsing tussen twee totaal verschillende beschavingen, toont de film het dagelijks leven bij de eskimo's, van jagen tot sociale tradities tot het bouwen van igloos, hun vreugdes en hun woedes. Dit neemt dan ook het grootste deel van de film in beslag. Vermeldenswaard is de rituele scène waarin twee vrouwen mond op mond lucht blazen naar elkaars stembanden om een vreemd geluid te produceren . Heel vreemde scène. Het einde is vrij onverwacht maar echt memorabel vond ik het nergens. Daarvoor is het net iets te veel documentaire-achtig.