Ruang Talok 69 (1999)

Thailand
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Pen-Ek Ratanaruang
met Tasanawalai Ongartittichai, Lalita Panyopas en Black Phomtong

Tum, een jonge Thaise vrouw, werkt als secretaresse bij een bank. Als gevolg van een plotselinge economische crisis wordt ze van de ene dag op de andere op straat gezet. Geschokt gaat Tum naar huis, waar ze zelfmoord overweegt. De volgende ochtend vindt ze een noedeldoos voor de deur van haar appartement. In het pakket blijkt een flinke stapel bankbiljetten te zitten. Nog voordat ze kan bedenken wat te doen met de onverwachte vondst wordt er op de deur geklopt. Twee Thai-boksers dringen Tums woning binnen. Ze willen haar het geld afhandig maken maar leggen onverwacht het loodje. Tum laat de lichamen verdwijnen, koopt een vals paspoort bij een grote baas uit de onderwereld en besluit het land zo snel mogelijk te verlaten, met het geld...

avatar van Goodfella
Deze film moet ik nog een keer zien. Interessante dingen over gelezen

neo (crew)
Humoristische, spannend, kortom een leuk stukje Thaise cinema. Veel mooie shots, een aparte sfeer. Leuk shot is bijvoorbeeld de bak met geld die volstroomt met bloed; bloedgeld. 4 sterren

avatar van aSMoDeuS
Erg tof!

alleen waarom ze dat geld nou weg gooide...

ook al was het bloedgeld

neo (crew)
Dat is voor veel mensen toch een reden om het niet te willen hebben. Heel begrijpelijk dus van Tum.

Ben meestal ietwat huiverig als het gaat om films van regisseurs waarbij mijn interesse gewekt werd bij hun recentere films.

Nergens voor nodig bij Pen-Ek. Lekker grappige film, Tum die als lusteloze vrouw een pak met geld aan haar deur krijgt en zo'n 90 minuten later met een half appartement aan lijken zit. Niet bepaald geloofwaardig plot, wel erg grappig allemaal.

Sowieso ook weer mooi kleurgebruik, een bijna zekerheid in Thaise films. En een érg gave soundtrack die vreemd genoeg aan Ghost in the Shell doet denken (naast de typische Thaise songs dan). Apart, maar het werkt erg goed.

Leuke film, Pen-Ek heeft me nog steeds niet teleurgesteld. Aparte filmmaker.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van Goldenskull
"A Funny Story about 6 and 9"

Grappig was het af en toe zeker, soms ook wat flauw. Plot begint wat standaard komedie/misdaad stijl, maar niet veel later zit Tum met een kamer vol lijken, erg grappig .
Een aantal leuke vondsten en er heerst een fijn half-duister sfeertje. Muziek, een paar surreële scènes en aardige shots zijn ook zeer de moeite waard.

Na het enigszins teleurstellende Ploy heeft Pen-Ek binnen een week zijn status weer recht gezet. Thailand is zeker een fijn filmland tot nu toe, vooral de humor is soms geweldig (Mah Nakorn ). Zin in de volgende (uit Thailand, maar ook van Pen-Ek).

Ondanks een overdaad aan bloed en lijken —doorgaans niet mijn ding— een erg geslaagde misdaadkomedie over een ontslagen bankmedewerkster, die onverwachts een enorme som gokgeld in de schoot geworpen krijgt met alle gevolgen van dien. Van de films van Pen-Ek Ratanaruang die ik tot nu toe gezien heb, vind ik dit met voorsprong de beste. Uitstekende, onderkoelde vertolking van Lalita Panyopas als de “gelukkige”. Prima soundtrack ook.