DMT: The Spirit Molecule (2010)

Documentaire

geregisseerd door Mitch Schultz

Een documentaire over de neurotransmitter dymethyltriptamine. Dimethyltryptamine ook bekend als DMT is een indoolalkaloïde met een moleculaire structuur verwant aan de neurotransmitter serotonine. De stof wordt van nature aangemaakt door een breed scala aan organismen, waaronder de mens. De functie van de stof is tot dusver niet duidelijk, al blijkt uit onderzoek dat DMT mogelijk een rol speelt bij schizofrenie, bijna doodervaringen en visueel dromen. Deze documentaire tracht duidelijkheid te verschaffen over deze bijzondere stof.

avatar van DwarreI
Onder andere door de film Enter the Void was ik erg geïnteresseerd geraakt in de stof DMT en haar effecten. Pas zo'n vijf jaar na mijn ontloken interesse heb ik eindelijk zelf eens een DMT-trip ondergaan, wat een bijzonder heftige maar vooral wonderlijk mooie en kleurrijke ervaring was die me met een gelukzalig gevoel overspoelde.

Nu een week later deze docu bekeken om te zien of ik er herkenning en eventueel nieuwe inzichten betreffende deze merkwaardige substantie in zou vinden. Maar dat viel toch wel tegen, gewoon wat artikelen op internet over dit onderwerp opsnorren en het doornemen van wat tripreports gaf me meer waardevolle informatie in een kortere tijd. Jammer genoeg is dit vooral een erg saaie en vrij oninteressante zit (exact het tegenovergestelde van een DMT-trip eigenlijk) bestaande uit een chaotische verzameling van verknipte interviewfragmenten gemixt met animaties die hopeloos falen om een psychedelische ervaring bij de kijker op te roepen. Daarnaast komen ook nog eens veel zweverige pseudowetenschappelijke zaken aan bod die zonder pardon door de wetenschap worden geroerd, iets waar ik allergisch voor ben. Tevens ontgaat de noodzaak om al deze interviews tot een documentaire te verwerken me ook nog eens volledig, in boekvorm komt dit misschien nog enigszins tot zijn recht.

Oh my.

Ik ben echt een complete leek op dit gebied, waarschijnlijk ook erg naief op het gebied van drugs. Ik dacht dus echt voor iets, op z'n minst relatief, wetenschappelijks neer te gaan zitten. Njah, van dat idee was ik in ieder geval zeer snel verlost.

Probleem met veel van deze docus is dat ze veel te opzichtig hun zweverige onzin proberen te maskeren met wat snel opgesnorde wetenschap. Die zit dan altijd in het begin, zodat een enigszins betrouwbaar imago opgebouwd wordt. Als dat echter al niet lukt (en echt waar, het zooitje "wetenschappers" dat ze weer voor deze docu bij elkaar hebben gezet), dan is het vervolg ook compleet waardeloos.

Of in dit geval gewoon lachwekkend. Wat een zweeftevenonzin! Hippies 2.0 die niet beter weten dan wat wilde theoriën als waarheid aan de man te brengen. Probleem is dan ook nog eens dat iedereen zowat z'n eigen wilde idee heeft, zodat het alleen maar incoherenter wordt.

Het is eigenlijk gek dat de drugs zelf verboden zijn maar dit soort promopraatjes wel gewoon op Netflix staat. Niet om aan te zien deze "docu", wat een triestige poging om zelfs maar een beetje serieus of coherent over te komen.

avatar van Lana Mardaga
Alleen het bericht boven mij zegt alweer genoeg.