DMT: The Spirit Molecule (2010)

Documentaire

geregisseerd door Mitch Schultz

Een documentaire over de neurotransmitter dymethyltriptamine. Dimethyltryptamine ook bekend als DMT is een indoolalkaloïde met een moleculaire structuur verwant aan de neurotransmitter serotonine. De stof wordt van nature aangemaakt door een breed scala aan organismen, waaronder de mens. De functie van de stof is tot dusver niet duidelijk, al blijkt uit onderzoek dat DMT mogelijk een rol speelt bij schizofrenie, bijna doodervaringen en visueel dromen. Deze documentaire tracht duidelijkheid te verschaffen over deze bijzondere stof.

Oh my.

Ik ben echt een complete leek op dit gebied, waarschijnlijk ook erg naief op het gebied van drugs. Ik dacht dus echt voor iets, op z'n minst relatief, wetenschappelijks neer te gaan zitten. Njah, van dat idee was ik in ieder geval zeer snel verlost.

Probleem met veel van deze docus is dat ze veel te opzichtig hun zweverige onzin proberen te maskeren met wat snel opgesnorde wetenschap. Die zit dan altijd in het begin, zodat een enigszins betrouwbaar imago opgebouwd wordt. Als dat echter al niet lukt (en echt waar, het zooitje "wetenschappers" dat ze weer voor deze docu bij elkaar hebben gezet), dan is het vervolg ook compleet waardeloos.

Of in dit geval gewoon lachwekkend. Wat een zweeftevenonzin! Hippies 2.0 die niet beter weten dan wat wilde theoriën als waarheid aan de man te brengen. Probleem is dan ook nog eens dat iedereen zowat z'n eigen wilde idee heeft, zodat het alleen maar incoherenter wordt.

Het is eigenlijk gek dat de drugs zelf verboden zijn maar dit soort promopraatjes wel gewoon op Netflix staat. Niet om aan te zien deze "docu", wat een triestige poging om zelfs maar een beetje serieus of coherent over te komen.