Tepepa (1968)

Alternatieve titels: Long Live the Revolution | Tepepa... Viva la Revolución | Blood and Guns

Italië / Spanje
Western / Avontuur

geregisseerd door Giulio Petroni
met Tomas Milian, Orson Welles en John Steiner

In Mexico staat Tepapa (Tomas Milian), held van de revolutie, voor het vuurpeloton van Cascorro's mannen. Wanneer hij gered wordt door dokter Henry Price vraagt hij deze om de reden van zijn redding. Hij krijgt een antwoord dat hij niet had verwacht.

Heb de Italiaanse dvd. Daar staat een engelse versie op, maar het geluid valt soms weg.

Wederom de complimenten voor de poster, wat een goeie grijns!

FisherKing
Tomas Milian op zijn best.

avatar van Quentin
Wouter schreef:

Komt omdat ze de geluidsband van de Engelse cut onder de ongesneden Italiaanse versie hebben gezet.

avatar van Drs. DAJA
Spreekt Welles zichzelf in op de engelse band?

Ja

Gelukkig

avatar van Drs. DAJA
Zeer degelijke spaghetti-western. Het personage van de dokter heeft zo z'n interessante aspecten maar de show wordt gestolen door Thomas Milian als 'Tepepa'. Verhaaltechnisch niet al te bijzonder, maar de sfeer en het geweldige einde zorgen toch voor een prettige kijkervaring. Regisseur Petroni heeft ook nog Da uomo a uomo gemaakt die ik toch duidelijk beter vindt. Tepepa is misschien wat smeuiger maar Da uomo a uomo werkt duidelijk beter wat betreft spanning. Orson Welles zet overigens een erg leuke rol neer en Tepepa is al met al een prima spaghetti-western waarin het revolutie-aspect degelijk wordt uitgewerkt.

Ramon K
Op dvd gezien? Zo ja: waar te halen?

avatar van Drs. DAJA
Bootlegje... Ik kan je via pm anders wel een kopietje regelen.

avatar van louisvf
Ramon K schreef:
Op dvd gezien? Zo ja: waar te halen?

Dit lijkt me eerder een Zapata western nietwaar? Dus ook met een al iets nieuwere sfeer, mentaliteit en wapens?

En met Orson welles lijkt me ook vreemd maar toch benieuwd:)!

avatar van thunderball
Deze laatst op blu ray gekocht en bekeken.

Mooie Zapata spaghetti western met glansrol voor Milian, die hiervoor geboren lijkt te zijn.
Wederom weet hij breed gebarend en vol passie zich volledig in zijn rol in te leven. Hij steelt dan ook met gemak de show en de film van alle andere acteurs, incl. Orson Welles, die eigenlijk niet eens zo'n hele grote rol heeft.

De film is duidelijk met een behoorlijk groot budget gemaakt, met zeer veel extra's en prachtig geschoten op locatie, echter....
toch ontbrak er iets voor mij aan:
zo heeft de film niet echt een spanningsboog en ook het ontbreken van een echte climax aan het einde nekt de film een beetje,
dat gecombineerd met de lange speelduur en het feit dat de andere (hoofd)rol -naast die van Milian- van de arts, gespeeld wordt door een zoutloze acteur, zonder enige vorm van charisma, waardoor juist het einde van de film niet al te veel indruk maakte en ik als kijker toch met een onbevredigend gevoel achter bleef.

Redelijk boeiend, sfeervol, maar niet DE knaller, die ik verwachtte.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van Grindhouse62
Voor mij een absolute tegenvaller, ik heb ze veel beter gezien. Ik heb de 116 minuten durende, engels gesproken versie gezien met nederlandse subs. Dit vond ik al te lang. De film kon mij niet boeien, was traag en weinig actie voor dit soort films. Zonde van mijn tijd,

Prima film, met een opvallend eenvoudig maar sterk verhaal waarin duidelijk wordt dat er weinig verandert na de gemiddelde 'revolutie'.

Prima en goedkope Duitse bluray beschikbaar voor de liefhebber bij o.m. amazon.de

avatar van Brix
Misschien eens proberen, al is de Zapatta western niet bepaald een favoriet genre van mij.
Vraagje: is dat saaie slaapverwekkende muziekje dat in de trailer zit veelvuldig te horen in de film?

Bluray is Engels en Italiaans gesproken. Let op: wel alleen Duitse ondertitels (voor het geval dat je hem net als ik graag in het Italiaans bekijk). Zie dat ie nu duurder is. Ik kocht de blu-ray voor 5 euro (10 voor 50).

En ja de muziek uit de trailer is veelvuldig te horen. Maar naar mijn idee niet steeds zo slaapverwekkend als hier en ook andere muziek notabene van Morricone

avatar van Brix
mister blonde
Dank voor de info
Duits is mijn 2e taal, dus geen probleem met die ondertitels

avatar van thunderball
Ik heb 'm jaren geleden ook aangeschaft, toen was het nog een digipack, maar zie er nu slechts eentje voor 53 euro (!!) staan, dat lijkt me al te dol (in Amerika hebben ze 'm voor 65 dollar, dus daar schiet je ook niks mee op). Kun je beter voor de dvd gaan. Oorspronkelijke prijs zal rond de 16/17 euro geweest zijn.