Madame DuBarry (1919)

Alternatieve titel: Passion

Duitsland

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Pola Negri, Emil Jannings en Harry Liedtke

Door het misbruiken van haar seksuele aantrekkingskracht verwerft Madame Dubarry (Pola Negri), een franse boerenvrouw, zich een plek aan de top van de high society. Als de minnares van Koning Louis XV van Frankrijk (Emil Jannings) staat zij aan zijn zijde tijdens de Franse revolutie.

avatar van Knisper
Vanavond om 23.30 uur op Arte.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik kan er vrees ik echt niet meer naar kijken die oude Lubitsch films, of eigenlijk de meeste zwijgende films in het algemeen. Of ik zit in een fase dat ik niet meer kan waarderen, het acteren, de volkomen identieke verhaaltjes over de arme vrouw die opklimt door te trouwen met een rijke man of een minimale variant daarvan, de toegvoegde muziekscore, etc. De zwijgende films die iets visueels toevoegen (Caligari) of zo vernieuwend in vorm zijn (Tabu, Passion de Jeanne d'Arc) staan als ene huis, maar dit soort films hebbden de tand des tijds wat mij betreft echt niet doorstaan.

Even geen ARTE-Stummfilm meer voor mij in elk geval.

avatar van John Milton
Ik hou wel van de zwijgende film, maar inderdaad niet noodzakelijkerwijs deze. En dat komt voornamelijk doordat dit soort verhaaltjes me totaal niet interesseren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onvervalst kostuumdrama over de Franse pruikentijd. Ik vond het best onderhoudend, de film kent ook een goede opbouw naar de dramatische climax. Van Negri in de titelrol was ik niet zo onder de indruk, Jannings en vooral Reinhold Schünzel als Blackadderesque minister zijn prima. In het midden kakt het wat in maar finale is toch behoorlijk spannend.