O Vară de Neuitat (1994)

Alternatieve titels: An Unforgettable Summer | Un Été Inoubliable

Roemenië / Frankrijk

geregisseerd door Lucian Pintilie
met Kristin Scott Thomas, Claudiu Bleont en Olga Tudorache

1925. Marie-Therese (Thomas) is de vrouw van kapitein Dumitius van het Roemeense leger. Hij wordt overgeplaatst naar Bulgarije en aldaar laat zij een stel werkloze boeren voor haar werken. Maar dan krijgt de kapitein de opdracht van hogerhand, de boeren te fusilleren als wraak voor de moord op één van zijn soldaten. Hij moet kiezen of hij zijn land trouw blijft of zijn vrouw.

Het simpele verhaal over het onvermogen van mensen en de gevolgen of consequenties van het doden van mensen, spelend in 1925 in het grensgebied van Roemenië en Bulgarije, werd recht toe recht aan verteld. De ingrediënten waren het toetsen van een relatie, plichtsbesef, gevoel van rechtvaardigheid, intolerantie, angst en haat. De vrouw van de legerkapitein (Kristin Scott Thomas) was de apolitieke ziel van de film. De productie was krachtiger overgekomen als meer personages diepgang hadden gekregen.

Vergeldingsexecuties in tijden van oorlog, het is niet nieuw en eigenlijk vormt dit en de morele strubbelingen die er mee gepaard gaan de clou van deze film. Wat eraan voorafgaat kunt ge bezwaarlijk groots noemen al is er "iets" dat er boven uitstijgt : het talent van een toen nog jongere Kristin Scott Thomas (zoals ze daar was, deed ze me denken aan Stéphane Audrane van meerdere jaren vroeger).
Het is een eenvoudig verhaal met een klassiek oorlogsfeit, karakterieel niet al te diep uitgespit, goed en verzorgd in beeld gebracht en eigenlijk, het feit dat de verteller aan het slot zegt dat ook hij het gebeuren en personen vergat, legt een menselijke trek bloot en maakt zelfs dit drama niet "inoubliable" maar achteraf bijna afgedaan als een "fait divers". Hard.

Prima drama, mooi verhaal en mooie beelden. Prima gespeeld door Kristin scott thomas.