Asylum (2005)

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Romantiek / Thriller

geregisseerd door David Mackenzie
met Natasha Richardson, Hugh Bonneville en Ian McKellen

Stella Raphael is een ontwikkelde, elegante maar onrustige jonge vrouw die leeft met haar echtgenoot Max, een gerechtelijke psychiater, en haar zoon Charlie in een psychiatrische ziekenhuis op het platteland van Engeland. Stella is ontevreden over haar man en haar leven. Ze komt in contact met de aantrekkelijke beeldhouwer Edgar Stark en wordt langzamerhand verliefd op hem.

gimli f
Naar het boek van Patrick McGrath.

Derde boek van hem dat verfilmd is (na The Grotesque en Spider). Asylum is een sterk psychologisch drama met thriller-elementen. Net als McGrath's andere boeken draait het meer om de psychologie, de motieven van de personen en de sfeer dan om het verhaal zelf.

Ben benieuwd wat MacKenzie van dit prachtverhaal heeft gemaakt.

sterk meeslepend verhaal met een authentieke engelse sfeertje.ik vond het jammer zoals het geeindigd was, maar ja ik heb de boek ook niet gelezen.hoofdpersonen zijn allemaal sterk op dreef, geen moment verveeld.Ik heb geen verstand van psychiatrie(schrijf ik het wel goed)?Maar een personage raakt volgens mij wel de grens kwijt tussen de instituut en de werkelijke wereld,en daar draait de gehele verhaal om volgens mij.

psychologisch zit hij mooi in elkaar ...

Ik vond dit een erg mooie indrukwekkende film!!.. Zal mij zeker nog een tijde bijblijven..

ik kon mijn aandacht er moeilijk bijhouen, vond het niet veel

avatar van Trance
Was wel oké

Wist mij wel te boeien.

avatar van catweasel
***,5 ster voor de erg goede sfeer en decor's en voor een uitmuntende Ian Mckellen. Natasha Richardson heeft helaas niet het talent van haar moeder(Vanessa Redgrave) en schiet daarom af en toe te kort. Hugh Bonneville, Joss Ackland en een erg goede Judy Parfitt leuken het geheel een beetje op.

basketballerke
Mede omdat Ian McKellen hierin meespeelde wilde ik hem graag zien. Uiteindelijk bleek het een redelijke film maar acteert hij weer als de beste. Verhaal is redelijk. De prachtige sfeer en de sets en locaties mochten er zijn en zijn het sterkste punt van de film.

avatar van danny61
Redelijk goeie film,ik vond alleen dat het allemaal wat langdradig getrokken werd;

Al bij al toch een mooi avondvullende film

2,5 een middenmoot

avatar van Mac Hammer Fan
ik vond de protagoniste in die film toch wel erg zelfzuchtig en antipathiek op het moment dat ze niet reageerde toen haar eigen zoontje aan het verdrinken was.
Enfin, slecht is de prent nu ook weer niet, maar ik ben er niet weg van.

avatar van nightbreed
Mooie niet alledaagse film die nogal neerslachtig is van aard.
De sfeer gedurende de hele film is depressief en dat moet je dus liggen.
Persoonlijk hou ik wel van donkere films die een 1 of andere schaduwkant van het leven belichten, maar als je daar dus niet van houdt dan zul je deze film niet veel aan vinden.
De regie is erg mooi en sfeervol, mooie heldere haarscherpe beelden en lekker rustig.
Het acteerwerk is zeer degelijk en valt niet over te klagen.
De film vond ik het eerste half uur niet al te boeiend maar daarna komt hij goed op gang.
Het einde vond ik erg sterk.

avatar van Dudine
ik vond het wel een boeiende film, alleen ik vond het toch jammer dat op t einde stella en edgar niet bij elkaar kwamen

Greeneyelady1
Dudine, ik had liever dat je spoilers had geplaatst!!

avatar van predator
boeiende film, ik kon er niet van loskomen om naar bed te gaan!!

Wat saaie film wat toepasselijk is omdat het leven van de hoofdrolspeler saai is. Wel goed acteerwerk. Niet bijster goed verhaal, wel een redelijk einde.

avatar van eltorro
Wel een goeie film, je word best wel de hele film op het verkeerde been gezet. Natasha Richardson acteert goed jammer dat ze pas geleden een dodelijke ski ongeluk heeft gehad. Marton Csokas acteert in het begin wat houterig maar verder in de film als zijn rol wat belangrijker wordt, acteert hij beter. 3,5* van mij

avatar van Fran
Deze film had een hele mooie sfeer. Mooie beelden en omgeving. Het verhaal deed mij ook een paar keer verassen. Zoals het feit dat ze zo lang bij Edgar bleef ook al liet hij steeds meer jaloerse trekjes zien, dat ze weer terug ging naar Max na alles wat gebeurd was, dat ze haar zoontje liet verdrinken en dat ze een relatie aanging met die psychiater. Het waren allemaal verassingen voor mij en dat maakte de film wel interessant.

Het acteerwerk vond ik dan weer wat minder. Het was allemaal erg vlak. Maar over het algemeen gezien een redelijk spannende film die de hele film blijft boeien.

Ik vind het een goede film. Meeslepend en aangrijpend verhaal. Goed acteerwerk van Ian McKellen.

avatar van Stijn B.
Zware beklemmende film met een wel aangrijpend verhaal en hoe diepe eenzaamheid moeilijk uit te wissen valt. Een verhaal die je hart keihard samenknijpt.

Knap acteerwerk.

avatar van K. V.
'k vond het ook geen misse film, al vind 'k dat het genre niet echt romantisch te noemen is. Het verhaal wist me wel te boeien net als de cast trouwens. Het is wel niet een film die me erg lang zal bijblijven, maar het is zeker ook geen afrader. Het einde vond 'k wel goed gevonden.
Tja, de moeite om eens mee te pikken als ze hem eens op tv uitzenden.

een film die toch vrij onverwachts heel mooi was, goed verhaal, goed gespeeld en mooie beelden

Goede film, vooral door de prestatie van (wijlen) Natasha Richardson.
Ook het scenario zat goed, boven alle verwachtingen.
Kortom: puike film die me aangenaam heeft verrast.

Vond het een buitengewoon indrukwekkende film. Met een prachtige rol van een helaas te vroeg overleden Natasha Richardson en een nog jonge Hugh Bonneville (Downtown Abbey). Ook erg Brits natuurlijk. Niet vergeten, het speelt in de (vroege) jaren vijftig van de vorige eeuw. Toen gingen mannen en vrouwen anders met elkaar om, hadden de vrouwen minder rechten, maakte de man de dienst uit en was de gang van zaken in psychiatrische inrichtingen ook totaal anders dan tegenwoordig.

Maar er gebeurt zoveel in deze film, ook best onverwachte wendingen, dat ik ademloos heb zitten kijken en tot het einde in de ban van het verhaal bleef. En het verhaal is ook best gelaagd. Pas tegen het eind vallen de puzzelstukjes op z'n plaats aangaande de verhouding tussen Edgar, Stella en de psychiater. En dat is allemaal niet zo voor de hand liggend. Overigens, natuurlijk weer een uitstekende film van David Mackenzie, van wie ik me eigenlijk alleen maar topfilms kan herinneren.

Opvallend dat de film hier zo weinig waardering krijgt. Nog niet eens een krappe voldoende.