Any Given Sunday (1999)

Drama / Sport
150 minuten / 156 minuten (director's cut)

geregisseerd door Oliver Stone
met Al Pacino, Cameron Diaz en Dennis Quaid

Coach Tony D'Amato is een levende legende in het American football. Maar sinds de drie nederlagen op rij ziet de toekomst van zijn Miami Sharks er niet bepaald rooskleurig uit. Tony vreest dan ook dat hij op het einde van het seizoen ontslagen zal worden door de jonge, ambitieuze voorzitster en mede-eigenares van de ploeg, Christina Pagniacci. Om het lot van zijn spelers en zichzelf te redden kan hij echter niet meer rekenen op zijn belangrijkste pion, de geblesseerde quarterback Jack Rooney. Wanneer ook zijn tweede quarterback sneuvelt, zit er voor Tony niets anders op dan een jonge, onbekende vervanger in te schakelen: Willie Beamen.

avatar van Basso89
Een beetje langdradige film die van mij betreft wel wat dieper op bepaalde karakters in mocht gaan. Al Pacino speelt inderdaad erg overtuigend en geloofwaardig.

avatar van CrazyDavid
Lelijke poster wel

Van en topregisseur als Al Pacino zou je een sterkere film verwachten. Het scenario is eenvoudig te zwak. Volgens mij valt er bij een willekeurig gekozen voetbal- of honkbalwedstrijd meer te genieten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik denk dat het scenario de grote zwakte is van de film. Het verhaal biedt weinig verrassingen, en de spanning en sfeer moeten dus vooral van de football-wedstrijd, de acteurs en de regie komen. Leuke soundtrack ook, al zal dit voor veel kijkers weer te commerciëel overkomen.

Oliver Stone laat volgens mij voor het laatst in z'n filmcarrière zien dat hij de grote regisseur van een meesterwerk als Platoon is. Met momenten brengt hij scènes mooi in beeld. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in football, ken de spelregels ook niet echt en toch was ik gefascineerd aan het kijken.

Bij de acteurs enkele sterke prestaties. Al Pacino speelt een rol die hem wel ligt. Niet meteen z'n beste rol, maar het ligt hem wel en dus zit dit wel goed. Wel opvallend is Cameron Diaz, die ik na al die jaren eindelijk eens zie acteren, in plaats van het onozele blondje dat we in veel films zien. En ook Dennis Quaid overtuigd zeker als ervaren footballspeler, die met gemixte gevoelens van angst, pijn, ambitie, trots en passie zit.

Zeer genoten van deze film. Ik had hem al eerder bekeken en nu viel het zelfs nog beter mee dan voordien!

Ondanks dat de film zich afspeelt in het American football-wereldje en football (en voetbal in het algemeen) niet mijn ding is, vond ik deze film toch wel bijzonder goed.
Ik heb me de DVD aangeschaft omdat ik Al Pacino in een van de hoofdrollen zag, en hij heeft me ook dit keer niet teleurgesteld, alweer een prachtige rol van hem.
Maar ook Cameron Diaz heeft me zeer verbaasd, ze doet het hier uitzonderlijk goed in een serieuze rol.
De verdere cast laat zich ook opmerken van zijn goede kant, en dit zonder uitzonderingen.
Let ook op de cameo van regisseur Oliver Stone als TV-verslaggever.
Rest me ook nog te vermelden dat deze film een pracht van een soundtrack heeft.
Kortom je hoeft dus geen football-liefhebber te zijn om dit een goede film te vinden, het mooiste bewijs daarvan ben ikzelf.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Film van Stone. Het verhaal is helaas wel wat onder de maat. Maar het acteerwerk wordt wel overtuigend gebracht door de goede cast. Waarvan Pacino en Diaz er het meeste uitsprongen. 3 Sterren.

avatar van Metalfist
On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is: can you win or lose like a man?

Het moet toch ook weer lang geleden zijn dat ik Any Given Sunday had gezien. Vroeger had mijn broer zo de neiging om deze film altijd op te zetten tijdens het eten als wij met twee alleen thuis waren dus op den duur had ik wel genoeg van de film maar vanwege het zien van The Replacements en om wat in de sfeer van de aankomende Superbowl te zien besloot ik om deze toch nog maar eens een keer terug op te zetten. Blij dat ik dat heb gedaan want Any Given Sunday blijft toch nog altijd een uitstekende film.

Oliver Stone maakt er een lange maar erg drukke zit van en daarmee is de film hier en daar wel erg vermoeiend om naar te kijken. De regisseur van onder andere The Doors steekt zijn liefde voor flitsende beelden niet echt onder stoelen of banken (met de alom bekende oog scène in de match tegen de Dallas Knights met hoogte- of dieptepunt, het is maar hoe je het zelf interpreteert) maar op zich stoort het gelukkig niet al te hard. Any Given Sunday is een film die hier en daar nogal redelijk cliché uit de hoek komt want zo is het al van redelijk ver aan te voelen dat het op een goed einde zal afstevenen op gebied van de relatie tussen D'Amato en Beamen maar weet ook een aantal rake punten in de sport te benadrukken. Vooral in het begin wordt de nadruk op de geldwolven die sommige spelers worden na enige vorm van succes goed voelbaar. Naast het verhaal is de weergave van sport zelf natuurlijk ook een erg belangrijke factor in dit soort films. Ik ga niet meteen zeggen dat ik American Football perfect begrijp maar het kan er ook soms enorm chaotisch aan toe gaan wanneer ze elkander bestormen voor de bal. Op dat gebied worden de verschillende wedstrijden van de Miami Sharks overzichtelijk weergegeven. In combinatie met de beukende soundtrack van onder andere Black Sabbath met Paranoid en Metallica met Motorbreath krijgen de wedstrijden zelfs iets episch.

Pacino blijft toch een held in dit soort rollen. De laatste jaren begint hij meer en meer te verzakken in belachelijke rollen want zo doet hij mee in Adam Sandler's recentste vehikel Jack & Jill waar Sander de rol van zowel Jack en Jill vertolkt.. Net als Robert de Niro begint hij meer en meer een schim van zichzelf te worden maar wanneer je een film zoals The Godfather of Dog Day Afternoon bekijkt dan zie je toch echt wel wat voor een geniale klassebak hij op een bepaald moment in zijn carrière is geworden. Zijn rol van coach Tony D'Amato in Any Given Sunday mag dan ook sowieso tot die categorie worden gerekend worden want Pacino levert hier weer een verbluffend staaltje, vooral die speech voor de laatste match spreekt boekdelen. Cameron Diaz weet zich eigenlijk ook nog vrij goed staande te houden tussen het acteergeweld dat Pacino is. In mijn herinnering was haar rol zelfs iets slechter dus dat was een aangename verrassing. Erg jammer eigenlijk dat ik Charlton Heston simpelweg niet heb herkend als de comissioner. Het was pas op de aftiteling dat ik zijn naam zag verschijnen en dat mijn frank viel dat hij het was. Wel een leuke gimmick dan met Ben-Hur maar die is me jammer genoeg tijdens het zien compleet voorbij gegaan. Dat is trouwens expres door Stone gedaan want door het afspelen van Ben-Hur tijdens het etentje van D'Amato en Beamen wou hij aantonen dat 'yesterday's rebels become the establishment'. Voor de rest kent de film nog een rapper in de vorm van LL Cool J die zever had met Jamie Foxx maar de aandacht ging voor mij toch voornamelijk uit naar Dennis Quaid. Voornamelijk bekend bij mij door The Day After Tomorrow maar die hier een erg degelijke rol neerzet. Jammer trouwens dat James Woods zijn verhaallijn niet zo bijzonder goed wordt uitgewerkt, daar had met een acteur als hem meer in kunnen zitten.

Sterke film die door zijn vlot verhaal, overzichtelijke scènes en sterke cast naar een hoger niveau wordt getild. Oké, het is inderdaad hier en daar nogal cliché, zelfs erg hard op bepaalde momenten, maar bij dit soort films ben ik daar best wel een sucker voor. Pacino is weer in een glorieuze bui en de rest lijkt zich naar een hoger niveau te kunnen tillen door zijn aanwezigheid alleen.

avatar van Spetie
Redelijke film van Oliver Stone over de problemen in en rond een American Football team.

Het is een film met behoorlijk goed acteerwerk. Vooral Al Pacino laat op sommige momenten duidelijk zien hoe goed hij is. De donderspeech in de kleedkamer is erg indrukwekkend en tevens de allerbeste scène van de film. Ook acteurs als Jamie Foxx en Dennis Quaid doen het niet slecht. Verder is de film visueel in orde. De Football wedstrijden worden op een afwisselende en dynamische manier in beeld gebracht, al heb ik verder niet zo heel veel met die sport.

Het grote minpunt van de film is wel, dat het allemaal nogal oppervlakkig blijft. Van een film met deze speelduur mag je wel wat meer diepgang verwachten. Dat gebeurt echter niet, waardoor wordt het soms ook wel eens minder interessant wordt. Zeker niet de beste film over sport. Iets meer diepgang en een kortere speelduur hadden de film ongetwijfeld goed gedaan.

avatar van K. V.
Deze een tijdje voor een prikje kunnen kopen en nu maar eens bekeken. Het was toch niet helemaal m'n ding. Bij sportfilms is het altijd een beetje bang afwachten. Hier lag de nadruk erg op de sport en spijtig genoeg iets minder op de gebeurtenissen naast het veld. En omdat het football gegeven me niet zoveel zei, was het na de zoveelste wedstrijd wel een beetje welletjes. De speelduur was ook lang, te lang naar m'n zin. Er passeren dan ook heel wat wedstrijden de revue en als je er een hebt gezien, heb je ze een beetje allemaal gezien. Af en toe was het wel wat spannend, zodat het toch nog redelijk boeiend was.
Een hele grote en bekende cast, al springen vooral Al Pacino en Jamie Foxx er uit. Er was ook nog een klein rolletje voor Oliver Stone zelf.
Verder werd het wel flitsend gebracht en was het ook een afwisselende soundtrack.
'k heb hem uitgekeken, al zal een tweede kijkbeurt er waarschijnlijk niet meer inzitten.

avatar van Sergio Leone
Behoorlijk.

Any Given Sunday kenmerkt zich voornamelijk door het razende tempo. De openingssequence duurt zowat een half uur, een half uur waarin een stortvloed aan beelden voorbijkomt. Als kijker krijg je ook nadien amper rust.
Ergens in het midden zakt het een tijdje in - er zijn ook zoveel vloekende nigga's, yow, homie, you ma nigga, bitch -, maar de laatste 45 minuten is het allemaal erg degelijk. Amerikaans? Jawohl. Druk? Jawohl. Goed? Eigenlijk wel, ja.

Dé troef van Any Given Sunday is Al Pacino. Hoewel hij aanvankelijk alleen maar in het rond schmiert, neemt zijn rol later wat gas terug en komt hij pas echt los.
De andere castleden zijn vervangbaar. Cameron Diaz is een acteerramp, Jamie Foxx is niet veel beter en James Woods krijgt weinig tot geen mogelijkheden tot acteren. Dennis Quaid is de enige die een beetje in de buurt van Pacino komt.

Oliver Stone - van wie ik niet bijster veel films gezien heb - verfilmt wellicht de juiste sfeer omtrent American football, maar af en toe had het iets rustiger gekund. Matchen zijn niettemin erg goed gefilmd - alsof je er zelf tussenzit - en ook de rustige scènes zijn goed in beeld gebracht. Alleen is de balans druk - rustig erg onevenwichtig. Naar adem happen wordt de kijker niet gegund: Stone teert volledig op adrenaline: het geschreeuw, de machodialogen, de kleurtjes, ...
Het zorgt ervoor dat de 2,5 uur vrij snel om zijn, maar ik kijk liever zorgvuldig opgebouwde films.

yorgos.dalman
Vermakelijke film met hoog adrenalinegehalte.
Pacino is in zijn element, Dennis Quaid is o.k. en Cameron Diaz houdt zich goed staande te midden van de 'zwaargewichten'.
Geen historisch belangrijk, hoogstaand meesterwerk maar gewoon beuken!

avatar van NERD
Degelijke film. Lelijke art-direction, soms ronduit irritante regie. Ik doel met name op de veel te frequente random shots tussen scene's door waar ik me mateloos aan irriteerde. Maargoed, geen slechte film. 3 sterren.

avatar van Marvinleeaday
Zeker in het begin erg drukke, verwarrende film,. Later wordt dat iets beter. Het eerste half uur was sowieso overbodig, dan had de film ook beter te pruimen geweest.

avatar van VforVictor
Goeie film, die je echt in het verhaal meesleept. overtuigende acteer prestaties, goeie soundtrack en een meeslepend verhaal. 3,5 ster.

Any Given Sunday probeert machteloos American Football als sport duidelijk te maken. Vele kijkers zien nog steeds een stel Neandertalers door elkaar heen beuken met de nodige snelle scenes die alleen de American Football fanaten begrijpen. (nou ben ik zelf wel groot fan van de sport)
Positienamen, tactieken en football termen maken het niet gemakkelijk om de kijker die niets begrijpt van de sport, snel in het verhaal te komen. Ik beoordeel dus de film uit de ogen van een neutrale kijker.
Pacino doet het prima als geplaagde coach van een professioneel team die duidelijk veel problemen heeft, zowel zakelijk als prive. Quaid weet zich redelijk stabiel te houden als verouderde QuarterBack (spelverdeler) en Diaz slaat de plank volledig mis als eigenaresse van het schommelende team. Diaz probeert teveel de b*tch uit te hangen zonder enig resultaat. Ik vond haar niet goed gecast.
De rest van de cast laat iets teveel schommelingen zien en komt niet altijd goed over. Simpel gezegd is het acteerwerk matig maar door Pacino wordt de film toch nog best te pruimen.
De acties op het veld zijn wat overdreven, veel gebrul, gegrom en gescheld op het veld. Toch is het niet onvermakelijk. (Dat gedoe omtrent dat oog, is echt het toppunt van ongeloofwaardigheid ik zie dat eerder gebeuren bij een ijshockey wedstrijd..)
Het verhaal vind ik persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo achterlijk, hoewel de film erg lang duurt, heb ik mij geen minuut verveeld. Kortom, geen meesterwerk van Stone, hooguit een film voor sportliefhebbers of fans van Al Pacino.
Deze film vind ik 3 sterren wel waard.

avatar van Timba69
De film viel mij tegen. Vooral het drukke camerawerk was erg irritant. Tijdens wedstrijden ok, maar op een gegeven moment zwabberde dat ding bij elke scène rond. Verder was het erg donker tijdens de wedstrijden en kreeg je daardoor het gevoel dat het college football was. Soms was het verhaal ok, soms leek het een videoclip. Het eind van de film werd gelukkig beter met een goede pacino. Alleen die scène met dat oog... WTF? ?

avatar van dvdcrusher
Goeie film over de problemen in een Amerikaans voetbalteam. Schitterende cast met onder meer Pacino en Cameron Diaz. Doordat ik weinig interesse heb in Amerikaans voetbal is de film niet altijd even boeiend maar doorgaans toch van hoge kwaliteit. 4 sterren

MaartenTuinstra
Te lang, maar gelukkig speelt Pacino mee.

De cast speelt goed, en visueel is er ook weinig mis met deze film. De regie is wel een beetje onrustig, wat de film vaak niet ten goede komt. In het begin ligt het tempo hoog, maar de film is gedurende de 150 minuten lang niet altijd boeiend. Het plot is bovendien matigjes en kent niet genoeg diepgang voor de lange speelduur. Diaz vond ik trouwens niet zo goed spelen als de meesten hier (maar ze ziet er absoluut niet verkeerd uit). Pacino redt met zijn sublieme acteerwerk de film van de ondergang.

2.5* (zonder Pacino was het 1.5 geweest)

avatar van IH88
“On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?”

Flitsende sportfilm met mijn held Al Pacino als football coach. Dat kan bijna niet fout gaan en dat gaat het ook niet. Oliver Stone gebruikt een wel heel snelle en flitsende regiestijl met schokkerige camerabewegingen en een pijlsnelle montage. Soms is het lastig alles te registreren en vooral de American Football scènes zijn moeilijk te volgen.

Hoe het eraan toegaat achter de schermen bij zo’n football team is schrijnend, hemeltergend maar ook uitermate komisch. Geen wonder dat er zoveel hersenbeschadigingen zijn bij deze spelers. Foxx is lekker irritant en hij haalt het bloed onder je nagels vandaan als de arrogante Willie Beamen. Quaid als oude quarterback, Woods als corrupte dokter, Diaz als keiharde eigenaresse, de geweldige cameo's van Stone zelf, de film heeft erg veel kleurrijke personages en dat zorgt er wel voor dat de film de moeite waard blijft. Want de film is veel te lang en op een gegeven moment wordt het wel erg eentonig. Maar de acteurs en de regie houden de kijker bij de les.

avatar van Iron Maiden
Enerverende film met een aantal wervelende scenes, waarbij de hectische dynamiek van de plays goed in beeld wordt gebracht. Elke verhaallijn is interessant genoeg en iedereen weet te overtuigen, maar vooral Pacino bewijst nog maar eens 'one of the greats' te zijn. Voor mij de rol van zijn leven, het ontbreken van een Oscar hiervoor is dan ook onbegrijpelijk. De scene tussen hem en Foxx, waarbij Ben-Hur tussendoor gemonteerd is, overstijgt het genre en is een magisch stukje cinema.