The Hotel New Hampshire (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada

geregisseerd door Tony Richardson
met Rob Lowe, Jodie Foster en Beau Bridges

Werkende student Win Beery werkt in een hotel in Arbuthnot-by the-Sea. Hij beleeft er de zomer van zijn leven: niet alleen ontmoet hij Mary, een meisje uit zijn geboortestad op wie hij dolverliefd wordt. Hij maakt ook kennis met Freud, een excentrieke oude man uit Wenen met een enorme beer als reisgezel. Freud verkoopt zijn beer aan Win en geeft hem de raad te trouwen en vooral zijn idealen niet op te geven. Jaren later zijn Win en Mary de trotse ouders van vijf kinderen. De herinnering aan die ene zomer is echter nog altijd levendig. Wanneer een oude school te koop gesteld wordt, wil Win er een hotel van maken: Hotel New Hampshire.

Geen Garp, maar niet onaardig.

kappeuter (moderator)
Ik vind de jonge Foster altijd wel interessant..

neo (crew)
in deze film speelt foster ook weer erg interessant.

geronimo
Ik vond dit altijd maar 'n vreemde film.

Dat is het ook.

FisherKing
vond de film vroeger heel goed ( het foster effect ) maar na herziening een 3

avatar van petey
Ik vond de Beer wel leuk.

Warrige, chaotische, vreemd geconstrueerde film maar zeer plezierig en sprankelend, waarschijnlijk deels door de volstrekte onvoorspelbaarheid. Ik heb ontzettend gelachen en was op een gekke manier ook trots op en ontroerd door de hoofdpersonen (er is niet echt één hoofdpersoon) omdat ze zo vol overtuiging hun ding deden.
Ik citeer even iemand van imdb:
"As Garp, this movie is also very much focused on sex and love, and in the most bizarre ways possible. But so what? In the world there are many types of persons, why should a book or a movie just focus on the "normal" ones? The fact that the persons in these films are not "normal" makes them more acceptable and believable to the average viewer. "Normal" in movies normally means perfect, and very few persons are perfect... In Garp and New Hampshire the characters are not perfect, and that's what makes the films perfect..."
Jodie Foster is hier heel sexy. De rol van Paul McCrane had meer ontwikkeling verdiend.

zip
het boek heeft een ereplaatsje in mijn boekenkast.

veiligheidsvraagje: weet er iemand of deze bewerking eraan kan tippen? want ik wil mijn eigen versie niet verwoesten, maar verbeteringen zijn welkom

avatar van james_cameron
Niet helemaal geslaagde verfilming, maar best onderhoudend en zeker origineel in zijn onvoorspelbaarheid. Rommelig gemonteerd en vol knullige scenes, maar de charme van de akteurs en de vele bizarre details tillen het geheel makkelijk boven de middelmaat uit.

avatar van speedy23
zip schreef:
veiligheidsvraagje: weet er iemand of deze bewerking eraan kan tippen?

Niet helemaal.

Deze verfilming van John Irvins roman bevat te veel loodzware thema's dan goed is voor één film: incest, homoseksualiteit, nazisme en de dood. Het maakt van Hotel New Hampshire een loodzware kijkervaring die de fans van Jodie Foster en Rob Lowe allicht zullen kunnen bekoren, zij het dan met gemengde gevoelens...

avatar van Wes18
Aparte film , maar zeker leuk om gezien te hebben.

avatar van Chromeo
Zeer goede verfilming van het boek van Irving. Intens genoten...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ietwat vreemde komedie die met name door de uitstekende acteerprestaties en een aantal zeer komische scenes stand houdt. De film voelt echter, door het ietwat rommelige verhaal, onevenwichtig. Redelijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niet echt een comedy te noemen..
De eerste 3 kwartier van de film zijn erg goed!.. misschien een beetje apart en vreemd.. maar zeker niet slecht..
Daarna wordt het niveau iedere scene een beetje lager.. en wordt het einde opeens wel heel erg druk.. en komen opeens wel heel veel dingen voorbij..
En tjah.. zo geforceerd Happy einde is ook niet zo geweldig.. :S
Jammer! want het grootste gedeelte is gewoon goed.. maar de regiseur ging later een beetje de mist in..
Wel orgineel verhaal! dat moet ik wel toegeven.
3 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mescaline schreef:
Niet echt een comedy te noemen..
En tjah.. zo geforceerd Happy einde is ook niet zo geweldig.. :S
Wel orgineel verhaal! dat moet ik wel toegeven.
3 sterren

Je hebt gelijk, het geheel slaat op de balans idd meer door naar een soort volgepropt drama, ondanks de humor.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Jaa precies! en dat is echt dood zonde.. want er zit een erg goede cast in de film!.. en zowiezo is het eerste half uur een heel goed begin..
Hoop dat er ooit een re-make van komt die wat minder rommelig is

Wat een vreselijke poster trouwens. Ik zou daar een kinderfilm ofzoiets bij verwachten.

Maaltje
Het is natuurlijk anders als je het boek al gelezen hebt, zoals ik. Ik vond het boek natuurlijk honderd keer beter, al vond ik het boek ook wat langdradig... wat duurde dat verhaal lang zeg! Ik verwachtte daarom dat de film ook wat langzaam zou gaan, maar dat viel erg mee. Het tempo is goed en het is een prima verfilming, maar inderdaad nog wat rommelig (zeker als je het boek dus niet kent).

avatar van Betamax
Vond het boek prima en de film ook.
Prima verfilming, goede acteurs en een leuk verhaal.

Film over het wel en wee van een gezin en een hotel. De eerste helft ging nog wel. Niet geweldig, maar ook niet slecht. Een zesje. De tweede helft werd het een stuk rommeliger. Er gebeurde te veel dingen die vervolgens niet of nauwelijks werden uitgewerkt. De film deed me ook nogal eens denken aan The World according to Garp (1982), maar die is een stuk beter uitgewerkt.

Gewoon een hele goede film. Chaotisch, bizar en altijd intrigerend.

avatar van BlueJudaskiss
Er ingegaan met het idee een romantisch drama te krijgen, om uiteindelijk te gaan kijken naar een tamelijk geflipte familiekomedie waarin zelfs onderwerpen als incest niet worden geschuwd. Had alleen moeite met de beer - dat soort dieren horen in het wild.

3,5* - weer een keer kijken als ik wat minder moe ben.