Nightbeast (1982)

Alternatieve titel: Night Beast

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Don Dohler
met Tom Griffith, Jamie Zemarel en Karin Kardian

Een buitenaards wezen stort met zijn ruimteschip neer, vlakbij een klein dorpje en vermoordt er een aantal onschuldige burgers. Wanneer sheriff Jack arriveert, ontstaat er een gevecht waarbij Jack één van de weinige overlevenden is. Samen met een paar anderen besluit hij een plannetje te verzinnen om het wezen te stoppen.

avatar van moviemike
Dit is erg.
Hoe is het mogelijk dat je, 20 jaar na datum en aan de andere kant van de wereld wonend, zulke amateuristische rommel in je woonkamer gedropt krijgt? Ik begrijp het niet.
Dit is echt erg.

djelle
Moviemike heeft gelijk. Het verhaal is filterdun, en wordt helemaal niet gecompenseert door een vermakelijke uitwerking. Integendeel dus. Dit is een saai vehikel met een rampzalig slecht uitziende alien, beroerde effecten en acteerwerk om van te huilen. Ook het camerawerk, de storytelling noem maar op... ogen werkelijk allemaal enorm amateuristisch, in het beste geval onverzorgd of extreem standaard/inspiratieloos. Dit is een belediging voor de filmkijker en zou moeten verbrand worden ipv uitgezonden!

Maar verdorie - hoe krijgt Moviemike het dan voor elkaar dat hij dit zomaar in de woonkamer gedropt krijgt? Ik moet er nota bene voor betalen, terwijl ik het meer dan vermakelijk vind. Veel van de dingen die Djelle noemt (verhaal is filterdun, en wordt helemaal niet gecompenseerd door een vermakelijke uitwerking, saai vehikel met een rampzalig slecht uitziende alien, beroerde effecten en acteerwerk om van te huilen. Ook het camerawerk, de storytelling noem maar op... ogen werkelijk allemaal enorm amateuristisch, in het beste geval onverzorgd) maken dit juist een film om geweldig van te kunnen genieten. Het mag allemaal niet helemaal deugen, maar het is duidelijkg emaakt door mensen van zo een ontzettend goede wil en liefde voor de SF- en Horrorfilm dat dit mij vele, vele malen meer kan boeien dan de schaamteloze uitbuiting en inspiratieloze rotzooi van de peperdure Star Wars prequels. Die zijn gemaakt met een hoop geld, maar even slechte akteurs, camerawerk en verhaal, en dan ook nog eens met louter commerciele bedoelingen.

avatar van FatMike
Waanzinnig goede Sci-fi/Horror uit de vruchtbare jaren 80!

Een klein ruimteschip stort, na een aanvaring met een meteoriet,
neer vlakbij een klein dorpje en dan begint het feest:
vuurgevechten met briljante effecten, scherpe dialogen tussen de verontruste inwoners door een uitstekende cast en wat gore.
Niet te vergeten: een moorddadig wezentje in een zilveren glitterpakkie!

Nightbeast.............de helft van de film speelt zich overdag af.
Deze film blijft je verassen: briljant gevonden titel!

...en er is zelfs tijd voor liefde! Liefde tussen de zeer mannelijke sheriff en zijn iets minder mannelijke hulpsheriff, nadat ze net het hele dorp hebben laten evacueren vanwege het rondwaren van een enorm gevaarlijk monster..........in een zilverkleurig glitterpakkie.

Heb genoten van dit meesterwerkje.
Een hele dikke 4 sterren!

avatar van brucecampbell
Wat een film!
Als het niet van de enkele blote tieten was die er in te zien zijn, zou je denken dat het een film is uit de jaren 50. Die acteurs en die speciale effecten lijken zo te zijn weggelopen uit die oude sf-films. Dit is echt zo'n film om te laten zien tijdens een bad movie avond!

avatar van bladonis
Don Dohler is de MacGyver van de Low-Budget Film!! Je kon hem een balpen geven, een stukkie cellofaan en een reep chocola, en hij boetseerde d'r een kicken sci-fi film van!

Naar voorbeeld van de onsterfeloze Edward Wood fiinancierde Don Dohler zijn films met voor een 'normale' film dagelijks koffiebudget, en wist er nog een goede sci-fi mee te maken ook! De effecten zijn natuurlijk ongeloofwaardig, maar wérken op hun manier wél! Het monster ziet er verrassend goed uit! Je vergeet soms zelfs even dat het een gozer in een glitter Aussie joggingpak is met een masker op z'n knar - maar dat geeft niet!!! Het is gewoon lachen! Heerlijk ongegeneerd genieten van de goedbedoelde acteerpogingen van de cast.
De 'liefdes'scene tussen 'het meisje' en de besnorde krullebol van een hoofdrolspeler -en dan bedoel ik NIET alleen z'n kopkrullen... maar óók z'n kippenborst, is een hilarisch hoogte/dieptepunt van de film!

Waarom de film 'NIGHTbeast' heet is me trouwens een raadsel. Het gros van de tijd banjert het beest gewoon door de zonbeschenen straten van Somewhereville USA. MAAR dat mag 'm de pret niet drukken! Dat is de charme van het enigma dat Don Dohler heet!

God hebbe zijn ziel, kijk naar de lol die wij nog altijd aan jouw prachtige pareltjes beleven, met die eeuwige goofy glimlach op je gezicht, Ome Don..

avatar van Die Hard,Willis
Fantastische sci-fi prent van de zogenoemde Ed Wood van de 80's, Don Dohler! Al zijn films vallen bij mij in de smaak!

Don Dohler financieerde en draaide films op een flinterdun budget, maar met zoveel overgave en liefde dat elke film een parel is!

Een glitter alien maakt een dorpje onveilig, waarna een krullige sherrif en zijn hulpje het moeten oplossen, ook krijgen ze nog te maken met Don Leifert (Fiend!), die hier een rough 'n' tough biker speelt die graag mensen klappen geeft en onrust veroorzaakt met zijn motor!

En dan heb ik het nog niet over de fantastische gore, lekker gedaan en effectief!

avatar van stephan73
Erg leuke, goedkope, sci-fi/horror uit de kelder van de Amerikaanse b-film. Don Dohler weet precies wat de mensen willen zien: geweld, seks en monsters. En dat is precies waar hij de meeste aandacht aan besteed.
Aan mooifilmerij of goed acteerwerk doet Dohler niet. Nee hij levert gewoon een lekkere, soms smerige, film af die 80 minuten lang doorgaat en leuk blijft.

avatar van jeroentjuhhhhh
Nog meer snorren. Nog een alien. Samen met Alien Factor was dit de double bill voor mijn brakke zondagavond. Je stapt zelden met een bredere grijns je bed in.. Wát een films. Ik vind Nightbeast, zijn derde feature film (door Troma uitgebracht), de betere van de twee. Verschil is klein, maar de vuurgevechten met talloze laserstralen en simpelweg de look van de alien zijn spot on. Als die slijmerige, misvormde alien-kikker in beeld is, dan is het feest compleet. Sla alle logica uit de weg, gooi er zoveel mogelijk seks en gore in en je hebt je handen vol aan deze Dohler trash. Op naar de volgende!

avatar van wendyvortex
Prominent aanwezig in de jaren 80 videotheek, net als die andere Don Dohler-film: Fiend. En terwijl de Fiend-VHS hier een prominente plek in de boekenkast heeft, lieten we Nightbeast tot nu toe liggen.
Het blijkt zowaar het Don Dohler-meesterwerk! Tempo, zapp-pistool, alien in glitterpakje, bloed en gore. Enige dat enigszins te wensen overlaat is het acteerwerk en er is natuurlijk helemaal niemand die zit te wachten op allerlei romantische subplots. Verder coole 80's low budget horror SF.

avatar van alexspyforever
Eentje uit de Troma-stal dus een geweldig verhaal moet je hier niet verwachten. De film kent een hoog tempo aan het begin maar kakt naarmate de film vordert toch wel wat in. Zo zijn er ook niet erg interessante (romantische) zijplotjes. De actie is wel best te pruimen, af en toe wat leuke gore. Leuk voor een keertje.

Lachwekkend slecht en zeer goedkoop uitziende jaren 80 Horror / Sciencefiction film uit de stal van "Troma", de studio die grossiert in wansmaak zoals de vrij bekende Komedie / Horror film "The Toxic Avenger (1984)".

In dit achterlijke verhaal, draait het om een ruimteschip die door een botsing met een meteoriet neerstort in de nabijheid van een klein stadje in Amerika en uit het ruimteschip stapt een buitenaards monster uit, die het op de mensen gemunt heeft.

De vier woorden die vooral van toepassing zijn op deze film zijn, waardeloos, goedkoop (cast, speciale effecten en geluidseffecten), bloedig en lomp. Alleen het grommende monster is nog aardig gemaakt (man in rubberen pak, gespeeld door Christopher Gummer), welke ook lekker grof tekeer (zorgt o.a. ook voor wat goor, zoals darmen uit iemands lichaam en een arm welke wordt afgehakt) gaat tegen de mens. Degene die ook grof te keer gaat en dan tegen vrouwen, is Drago (Don Leifert). Hier en daar valt er ook wat bloot te zien in de vorm van borsten en billen (Monica Neff en Karin Kardian). Omdat het allemaal best belachelijk is, werkt deze film vooral op de lachspieren (al dan niet zo bedoeld door regisseur Don Dohler) en dat geldt zeker voor het einde, waarbij het monster ontploft door elektriciteit.

Van de cast had ik nog nooit gehoord (gelukkig ook maar), maar Tom Griffith (in de rol van Sheriff Jack Cinder) vond ik vanwege zijn krullig haar en snor wel wat weghebben van de bekende jaren 80 pornoacteur Joey Silvera. Over porno overigens gesproken, Karin Kardian (in de rol van hulpsheriff Lisa Kent, die een oogje heeft op Sheriff Jack) en de rondborstige Eleanor Herman (in de rol van Mary Jane, die de vriendin/vrouw is van burgemeester Bert Wicker), konden vanwege hun uiterlijk makkelijk uit de porno industrie afkomstig zijn. De eerste genoemde heeft ook een scène (waar ze eerste de gewonde Sheriff verzorgt, zich daarna uitkleedt en daarna met hem gaat neuken) in deze film, die zo uit een pornofilm zou kunnen komen.

Al met al een goedkope en waardeloze Horror / Sciencefiction film, die gelukkig met circa 75 minuten niet al te lang duurt. Na het einde is nog wat extra beeldmateriaal te zien (duurt circa 15 minuten), waarin o.a. Lloyd Kaufman (CEO of "Troma" en regisseur van "The Toxic Avenger") en Debbie Rochon (bekende actrice uit o.a. "Troma" films) aan het woord zijn (komt overigens niet veel zinvols uit beide personen) en waarin "Nightbeast" bloopers te zien zijn en ook nog een trailer van "Nightbeast".

keimpeS
Ik hou van horror, ook horror uit de 80’s mag ik graag zien maar Troma films zijn niet mijn favorieten. Ook deze film stelt teleur, zwakjes...