Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

Driello
Een film die eigenlijk nergens hoogstaand is maar toch leker wegkijkt. Dat komt wellicht deels door het acteren van de drie grote sterren (Walken, DiCaprio en Hanks, Sheen was vreselijk) en deels door het 'schelmenroman-gehalte. Het is allemaal een beetje gemakkelijk, hoe d een oplichter telkens weer door de mazen van het net weet te kruipen, maar aan de andere kant wordt er in het begin toch wel een ontwikkeling weer gegeven van de aarzelende eerste (en mislukkende) stappen van een oplichter. Al gezegd: geen hoogvlieger, maar een leuke film om nu en dan eens op te zetten.

melvddonk
Herkeken en stem verhoogd naar 4,5*

Het was lang geleden dat ik Catch Me If You Can voor het laatst gezien had, dus het was tijd voor een herziening. Die herziening is alles behalve tegengevallen en ik heb me prima vermaakt met deze luchtige misdaadmovie.

De film moet het vooral hebben van het goede acteerwerk. DiCaprio doet het geweldig en zet zijn rol als jonge oplichter erg goed neer. Ook Hanks mocht er wezen en Walken deed het ook erg goed in zijn leuke bijrol als vader van DiCaprio.

Het plot is erg goed. Het sprak me vanaf de eerste minuut meteen aan en ik zat aan de buis gekluisterd. Het was fascinerend om te zien hoe de jonge Frank het voor elkaar kreeg om zijn leven te leven zoals hij deed. Ondanks dat Frank een oplichter is, had ik toch enorm veel sympathie opgewekt voor die jongen en leefde ik met hem mee. Het blijft verder allemaal lekker luchtig en is erg gemakkelijk weg te kijken allemaal. Toen de film afgelopen was had ik helemaal niet door dat ik al meer dan twee uur aan het kijken was.

Heerlijk filmpje, wat zeker vaker mijn dvdspeler in zal gaan.

avatar van Olifantenstaart
Ik heb net het wikipedia-arikel over Frank Abagnale gelezen. Wat een leven heeft die man.

avatar van benni
Leuk. Wou hem voor de helft kijken en morgen de rest, maar lukte niet! Dus veel te laat op bed, dat zegt genoeg.....

avatar van jumpstylemovie
Dit is echt een leuke film. 3 Wereldsterren in een grappig verhaaltje dat, ondanks het lange speelduur, niet verveeld. Hij kijkt lekker weg, eentje om later nog eens te bekijken.

avatar van mnrk
My name is....Frank William Abagnale

Een heerlijke feel-good film van Steven Spielberg !!

Dat het verhaal helemaal waar gebeurd is maakt de film alleen maar beter , Leonardo DiCaprio is geweldig als Frank Jr en natuurlijk is Tom Hanks ook weer prima, Christopher Walken als Frank Abagnale Sr is ook overtuigend.

De sfeer,muziek en aankleding klopt ook helemaal en maakt de film nog beter en zorgt voor de juiste sfeer...

avatar van Antonev
Olifantenstaart schreef:
Ik heb net het wikipedia-arikel over Frank Abagnale gelezen. Wat een
leven heeft die man.

Inderdaad, ondanks een leven vol fraude toch een self-made miljonair geworden! Dankzij zijn fraude dus alsnog eerlijk rijk geworden

avatar van morris_rednalooz
Over 5 minuten op tv, maar eens kijken

avatar van Denna
Het blijft een geweldige film, nu voor de 6e keer gezien en blijf het echt een goede interessante film vinden.

avatar van araignee
Een geweldige film, het heeft mij vanaf begin tot het einde geboeid door het goed in elkaar gezette verhaal in combinatie met het fantastische acteerwerk.

avatar van nognooit
Ik twijfelde tussen een drie en een half en een volle drie.
Toch voor die laatste gekozen.

Het is een leuke film, dat mag gezegd worden en zelfs onderstreept.
Het onderwerp is interessant en heeft veel mogelijkheden. Spielberg kiest voor een vlotte film, vol met glimlach momenten. Het is weliswaar een boekverfilming, dus misschien volgt hij heel trouw het boek, dat kan. Toch had ik meer aandacht willen zien aan de psyche van Frank.
In het begin is het natuurlijk leuk en spannend, maar op een gegeven moment ga je je toch beseffen dat je een redelijk leeg of eenzaam bestaan leid.
Dat word deels wel aangekaart, maar het wordt al gauw naar de achtergrond gedrukt, want dit moet een leuke film blijven voor de hele glimlachende familie.

Afgezien daarvan vond ik de film ook nergens spannend worden.
Leuk en ongecompliceerd, dat is deze film.

Een fantastische title sequence overigens, alleen daarom zou ik alle twijfelaars willen overhalen om in ieder geval die te bekijken.

avatar van tommykonijn
Echt een leuke film. Geweldig acteerwerk van iedere acteur en natuurlijk Tom Hanks en Leonardo DiCaprio in het bijzonder. De film bevat leuke gebeurtenissen en gaat ook bijna nooit vervelen. Vooral de scene waarin DiCaprio zich overgeeft is interessant en waarin hij uit het vliegtuig ontsnapt. Ook een leuk einde. Iets heel anders dan ik gewend ben van Spielberg maar toch zeker niet verkeerd. Prima film!

avatar van vivje
Een erg leuke film! Goede rollen van vooral DiCaprio en Hanks!
Ik vond het geen spannende film, DiCaprio had al veel eerder in de kraag kunnen worden gevat door Hanks. Hoe je door valse cheques een heel rijk bestaan kunt leven, ongelooflijk dat zoiets waargebeurd is. Het einde verwacht je niet en is daardoor verrassend en leuk.
Lange film, maar het verveelde mij zeker niet.
(22 augustus 2011 gekeken op TV - SBS6)

avatar van Cinemaniak
Half puntje eraf. Het is een erg sterk (en goed gefilmd) verhaal en onwijs boeiend en ik hou echt van 'clever' deze films. Maar de man die ik als acteur toch redelijk hoog heb zitten, haalt deze film toch nogal omlaag. Tom Hanks zet hier namelijk absoluut geen glansrol neer en had hier zoveel meer mee moeten doen. Wellicht is ie ook niet helemaal goed gecast, maar hij heeft als enige zijn 'klassieke' uitstraling mee. Zie ik er een gedreven, door de wol geverfde detective Hanratty in? Nee, echt niet. Gewoonweg niet geloofwaardig genoeg en lichtelijk teleurstellend. Wat overblijft van zijn karakter is de humorloze, eigenzinnige politieagent die niet bepaald achter z'n grootste vangst aanzit. DiCaprio deed het zeer naar behoren en weet de film toch te dragen. Zijn karakter brengt hij echt tot leven en er zit veel diepgang in de ontwikkeling. Met al zijn talent, egoïsme en bijbehorende dilemma's en levenslessen. Uiteindelijk overheersen de positieve punten en is dit eigenlijk een lange zit meer dan waard. Typisch popcornfilmpje met een Spielberg en DiCaprio in vorm.

In één woord Fantastisch!!!

avatar van qwertzu
Erg leuke film, je leeft echt met de oplichter mee en hoopt toch telkens weer dat hij er mee weg komt, ook hoe hij het allemaal uitdenkt is boeiend om te zien!
Ook de bezenheid van Hanratty wasleuk uitgewerkt, hij wilde hem te pakken krijgen maar had toch ook wel respect voor de manier waarop hij het allemaal deed, ook kreeg hij steeds meer sympathie voor de oplichter, erg leuk gedaan!
Goed doordacht en uitgevoerd verhaal.
Vooral het eind was erg verrassend en appart, ja vond de film echt boeiend van begin tot eind!!

Een prima film die blijft boeien waarbij het verhaal af en toe een aparte wending neemt.
En identity theft is een actueel onderwerp.
De film deed mij qua opbouw en sfeer erg aan de film The Talented Mr. Ripley denken. Ook het uitgangspunt, het levensverhaal van een meesteroplichter is hetzelfde.

avatar van notsub
Bij Spielberg denk je niet direct aan een film als deze. Wat mij vooral opviel was het luchtige karakter. De titel verraadt dit al en maakt de film meer dan kijkwaardig. Soms ligt het er iets te dik bovenop en neigt het naar een komedie. Het is genieten van de sluwe DiCaprio en Hanks, die zijn best doet samen met zijn collega's van de FBI. Het einde mag er wezen en het tijdsbeeld van de jaren zestig doet de film ook goed.

avatar van Elke91
Echt geweldige film! Leonardo speelt echt geweldig! Tom Hanks vond ik zelf een beetje zwak. Het is zo'n leuk verhaal en echt ongeloofelijk dat dit echt is gebeurd en dat dit heeft kunnen gebeuren! Je word echt helemaal meegezogen van het begin tot het eind, de sfeer is genieten. Christopher Walken doet het ook echt heel goed.

avatar van K. V.
Deze eens her bekeken en het blijft een leuke film die vlot wegkijkt. Geen zware film, maar het goeie acteerwerk en tof verhaal maken het een aangename kijkervaring. Voor de rest verveelt de film niet.
Leuk om hem nog eens terug te hebben gezien.

avatar van Sergio Leone
Vlotte misdaadkomedie die net te lang duurt.

Een biografische film over een oplichtende tiener.. Het is eens wat anders. Gelukkig blijft het daar niet bij. Deze film is ook gewoon goed. Er wordt veel aandacht besteed aan het leven van Frank William Abagnale Jr. Het meeste daarvan was boeiend, maar er zaten ook wat lome stukken in. Het begin bijvoorbeeld. Dat voelt wat zwaar aan, en het is pas wanneer Frank "leraar" wordt, dat er echt schot in de zaak komt. Dan krijgen we 1,5 uur vermaak van de bovenste plank voorgeschoteld, tot het laatste kwartier. Dat was weer wat saai, en het einde vind ik niet helemaal goed, maar het is natuurlijk waargebeurd, en dus kon Spielberg niet anders.

Leonardo DiCaprio speelt echt top. Hij acteert ook 'anders' dan bv in Blood Diamond of Inception. Tom Hanks doet het eveneens goed als de niet zo humoristische politieagent Carl Hanratty. Voorts zijn de andere bijrollen van o.m. Christopher Walken en Amy Adams zeker niet slecht, maar wat klein.

De jaren '60 zijn goed in beeld gebracht. De huizen zien er saai uit, hetzelfde kan gezegd worden van de klederdracht. Typisch die tijd, lijkt me.
Voorts weinig innovatief camerawerk of speciale muziek, gewoon degelijk in mekaar gestoken.

Goed, maar net iets te lang.

avatar van DBTim
Tijd vloog voorbij, top vermaak! Onvoorstelbaar dat het waargebeurd is..

avatar van Spetie
Leuke misdaadkomedie, die aangenaam wegkijkt.

Leonardo DiCaprio speelt erg goed en zet overtuigend de charismatische Frank William Abagnale Jr. neer, die dankzij zijn charisma en overtuiging de mensen van alles wijs weet te maken. Hij leidt een boeiend leven, heeft veel gevoel voor humor, maar daarnaast is er in de film ook aandacht voor serieuzere zaken. Frank is namelijk helemaal idolaat van zijn vader en heeft er veel voor over om te zorgen dat zijn vader blij met hem is. Die vader wordt goed neergezet door Christopher Walken en Walken en Di Caprio hebben ook een behoorlijk sterke chemie met elkaar.

Dan er ook nog Tom Hanks, die de agent speelt, die vastbesloten is om Frank achter de tralies te krijgen. Hanks speelt degelijk, maar is t.o.v. de andere acteurs toch wel wat minder. Ik mis bij hem de overtuiging, die ik wel bij de andere acteurs zag. De film heeft verder een sterke, veelal ook luchtige sfeer, met soms leuke humor en op momenten ook fijne en toepasselijke muziek. Hoewel de tijd redelijk snel gaat, heeft de film ook een paar kleine inzakmomentjes en wordt het soms iets te lang gerekt.

Toch overheersen vooral de pluspunten in deze aangename film, die goed gemaakt is, fijn wegkijkt en in DiCaprio een zeer goede hoofdrolspeler kent.

avatar van jeuletaxi
leuke en zeker mooie film waar je heel erg met de oplichter Frank jr. meeleeft en hoopt dat hij niet gepakt word!!
Deze film heeft me aangenaam verrast en zeker een aanrader.
Goeie rol van Leonardo Dicaprio.

Een geweldigde film!

Super verhaal!
Goede acteurs en de tijd waarin de film de film zich afspeelt is mooi neergezet.
Af en toe briljante momenten van Frank!
En ondanks dit genre ook veel grappige momenten.

De serie White Collar heeft net zo een concept. Ook een sterke serie.

avatar van Djarune
Op Saving Private Ryan na vind ik dit de beste Spielberg. De cliches worden minder aangedikt door de humor. Film die heerlijk wegkijkt. Goede rollen voor Hanks en DiCaprio. Leuke muziek. Kleurrijke beelden. Nergens briljant, maar Spielberg is niet voor niets de meest overrated regisseur aller tijden.

avatar van The Beast
Brilliante film zeg! net gekeken en genoten van de manier waarop Frank iedereen oplicht, zich perfect inleeft in de rol die hij speelt, en zeker de rollen van arts hoogleraar advocaat en piloot.
De Chemie tussen Leo en Tom Hanks is ook prachtig om te zien, ook hoe Leo hem steeds om te tuin probeert te leiden, het verhaal is lekker origineel, goeie denkfilm ook, echt genoten van de film, niet heel vaak gelachen, toch wel wat leuke momenten, geen meesterwerk maar een hele goeie film

avatar van Ste*
De film begint al schitterend met de creatieve intiteling, en behoudt vrijwel de gehele speelduur zijn luchtige toon. Ook door de casting van DiCaprio, die perfect is voor deze rol, met zijn altijd prettige manier van joviaal en luchtig acteren. Vond het ook wel een pluspunt dat hij niet heel de tijd cool is en weet wat hij doet, maar soms ook duidelijk gespannen is en zichtbaar zijn best moet doen om zichzelf eruit te redden.
De trucjes om alles en iedereen te slim af te zijn soms briljant (hoe hij zich voordoet als secret service en zo ontsnapt) soms laat de film wat kansen liggen. Een vals diploma laten drukken is nu eenmaal niet zo interessant. Ik had wel meer fratsen willen zien.

Jammer dat het tegen het einde allemaal wat ongeloofwaardig en gehaast wordt, zoals hoe Carl hem in Frankrijk meteen vindt in een of andere lege drukkerij, en hoe hij later ontsnapt uit het vliegtuig. Ook mist het eigenlijk wat spanning. Ik heb nergens op het puntje van m'n stoel gezeten omdat je er vanuit gaat dat Frank het toch telkens wel redt.

Verder een frisse film die nergens te zwaar of te serieus wordt, humor heeft en met DiCaprio in een glansrol.

toch een kleine 4*

Uitstekende film over één van de grootste oplichters uit Amerika en de FBI-agent die hem achterna zat. Een boeiend verhaal in de categorie ongelooflijk maar waargebeurd. De film speelt zich af tijdens de jaren '60 en is zo ook geheel stijlvol in beeld gebracht. Onderhoudend en heerlijk spel van Tom Hanks en vooral Leonardo DiCaprio.

avatar van Franza
ik vond het een leuk wegkijkertje!
Alleen als dit waargebeurd is dan is die jongen echt hyperintelligent.
Afijn het was allemaal goed geacteerd (maar wat wil je met topacteurs.)
Al met al leuk om een keertje gezien te hebben.