Catch Me If You Can (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Leonardo DiCaprio, Tom Hanks en Christopher Walken

Hij doet zich voor als arts, hoogleraar, advocaat en piloot, en niemand twijfelt ooit aan zijn kunnen. Maar intussen licht Frank, amper twintig jaar oud, iedereen op en verdwijnt hij keer op keer zonder een spoor achter te laten. Tot de politie een internationale klopjacht opent. Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Frank Abagnale, een valsemunter en meesteroplichter die voor zijn 21ste al voor miljoenen dollars aan valse cheques uitschreef en het geld vervolgens weer even gemakkelijk uitgaf.

avatar van Felmy..
Voor mij een erg goede film, de verhaallijn is goed te volgen. Hoofdpersonage 'Frank' (Leo diCaprio) laat je helemaal meeslepen in zijn wereld. Voor mij was dit een film met een klein "Je kunt alles zijn wat je wilt - als je er maar hard je best voor doet" gehalte.

Ook in deze film weer een sterke rol neergezet door Tom Hanks en niet te vergeten Christopher Walken. Een aantal kleine rollen van nu goede acteurs en actrices en ook door hen werd sterk geacteerd. Ikzelf moest helaas wennen aan de rol van Amy Adams. Haar vond ik in deze film redelijk zwakjes, dit komt deels ook door het karakter dat zij moest neerzetten.

vandaag gezien op RTL 5, de film heeft mij een zeer positieve eerste indruk gegeven.

avatar van Filmfan74
Heerlijke film, om je vingers bij af te likken. Personages worden goed uitgediept, er zit humor, verbazing en spanning in en het geheel wordt nog fantastischer omdat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Wat heeft die Frank op jongen leeftijd al uitgevreten, onvoorstelbaar!
Het is in principe een feel-good film, al moet je wel diverse momenten wat wegslikken als er heel goed bovenop ligt hoe eenzaam de personages allemaal zijn.

avatar van dreambrotherjb
Nog van in mijn 'ik kijk zelden een film'-periode, maar blijf hier wel goeie herinneringen aan hebben. Di Caprio en Hanks, toch een verrassend goeie combinatie hier (maar misschien enkel voor deze film)

Blijft interessant bij iedere nieuwe kijkbeurt (als er genoeg tijd tussen zit;-)

avatar van martijn011
Heerlijke film van Spielberg met glansrollen van Tom Hanks en vooral Leo DiCaprio. Laatstgenoemde zet een fantastische rol neer als oplichter Frank Abagnale, die miljoenen fraudeerde door valse cheques uit te schrijven en meerdere beroepen beoefende zonder daarvoor een geldig diploma te hebben.
Het is dat er meerdere keren vermeld wordt dat het verhaal waargebeurd is anders had ik het nooit willen geloven.
Perfect script voor een grappige misdaadfilm en Spielberg weet de hele tijd de aandacht van de kijker vast te houden en ik kan niet anders zeggen dan dat het heel vermakelijk is allemaal.

DiCaprio laat me steeds weer versteld staan van hoe goed zijn acteerwerk wel niet is. Hij kan de meest uiteenlopende rollen uitstekend neerzetten, zo ook deze.
Tom Hanks als FBI-agent die geobsedeerd is om Frank te pakken te krijgen is ook prima gecast.
Ook moet ik niet vergeten te vermelden dat de soundtrack perfect past bij de film. Een heerlijk luchtige soundtrack die precies past bij de luchtige toon van de film!
Ruim voldoende, er zit een verhoging in!

avatar van VincentL
Catch Me If You Can

Hanks en DiCaprio in een film van Spielberg. Zal ik dan gelijk 4 sterren geven of moet ik hem toch maar even zien? 3 zeer goede bekende mensen in de filmwereld. Alle hebben zo hun ups en downs in diezelfde wereld gehad, maar al met al toch een zeer mooi cv bij elkaar weten te stellen. Het is echter wel zo dat ik die twee acteurs niet erg bij elkaar vind passen. Een meer dramatisch ingestelde acteur met één die meer naar Thrillers nijgt. Eens zien wat daar uitkomt.

Aan het verhaal van Frank Abagnale valt natuurlijk niet te twisten. Zijn leven is zoals het gegaan is en Spielberg moet zich daaraan houden. Een hoop dramatiek wordt er natuurlijk wel bovenop gegooid. Daar ontkom je helaas niet aan. Het moet tenslotte een smeuïge brij worden waar men graag naar kijkt. Toch is de uitvoering wat slapjes vond ik. Een nogal slordige chaotische opening waar flashback in flashback volgt. Uiteindelijk wordt het duidelijk naar wat je zit te kijken. Jammer genoeg hebben Hanks en DiCaprio helaas de gehele film niet de juiste chemie. Daar was ik al bang voor. Ze passen niet in elkaar. De rollen die ze spelen zitten ze niet lekker en dat zie je op het doek terug. Ondanks dat komt er snelheid in als beide apart op het doek staan en is het om aan te zien. Als ze op het einde weer bij elkaar komen wordt het zelfs nog sentimenteel en daalt het niveau weer.

Hanks past niet in deze rol. Drama is zijn genre en hij moet daar niet uit treden vind ik. Een oorlogsdrama kan natuurlijk nog wel maar een misdaaddrama zit hem niet. Helemaal als FBI-agent. Hij miste vooral als hij samen met DiCaprio stond een duidelijke overtuiging en chemie. Jammer.
DiCaprio was beter. Maar ook hij was zwak als hij tegenover zijn tegenspeler stond. Alleen was hij wel goed. Hij weet een bedrieglijke charmeur neer te zetten die niets en niemand ontziet. Uiteindelijk komt de liefde in het spel (hoe gemeend is het vraag ik mij af?) en wil hij zicht vestigen. Daar gaat ook hij bergafwaarts.

De scènes zijn visueel mooi om te bekijken. De bekende FBI-kantoren met de afwisselende landschappen zijn mooi. Een beetje simpel, da wel, maar zeker niet verkeerd om naar te kijken. De oude sfeer wordt goed nageleefd en Williams weet er af en toe nog wel een leuk deuntje onder te zetten, maar meer ook niet.

Ik vond Catch Me If You Can een dubbele film. Met de twee grote namen in de hoofdrol zijn ze separaat nog wel goed, maar bij elkaar gewoon niet. Ook duurt de film te lang om de gehele tijd te boeien. Misschien dat ik bij een herziening en meer uit weet te halen. Ik gun vooral Hanks namelijk het beste

avatar van Beertje45
Zalige film met Dicaprio, Hanks en vooral Walken in topvorm.

floriaan97
Een ietwat overschatte film.
Daarmee zeg ik niet dat dit geen hele goede film is met een super cast.
Walken en DiCaprio op hun best in een slim en waargebeurd verhaal.
Als ik zie hoeveel de film geprezen word vind ik dat allemaal een beetje onterecht.
De film leek af en toe wat gehaast.

avatar van Boenga
Maak hier 90 of 100 minuten van, en ik geef een halve of misschien zelfs een hele * meer.
Nu zakt het tempo te veel in, wordt het af en toe zelfs een beetje langdradig.

De 'wie-van-de-drie'-opener is prachtig gevonden...!

avatar van NikJosuf
VincentL schreef:
[blablabla blablabla en nog eens blablabla*

Ik heb me er twee maal toe tot proberen te verzetten maar het is niet gelukt om die complete bijbel aan onzin tot mij te nemen. Wat kan jij een ongelooflijk slap lulverhaal produceren zeg.

avatar van de grunt
Geweldenaar Walken acteert hier eenieder helemaal weg

De film had van mij iets minder luchtig gemogen

avatar van Richard_Voorhees
Dit blijf ik een toffe film vinden. Puik acteerwerk van DiCaprio en Hanks en een verhaal dat weet te boeien en vermaken van begin tot eind!

avatar van Al DeNiro
Geweldige 60s sfeer en briljante Walken & DiCaprio.

avatar van sandero16
Heerlijke film, goede sfeer.

Goed acteerwerk van leonardo di Caprio.

Echt genoten hoe hij alles voor mekaar kreeg met al zijn smoesjes.

Vraagje tussendoor

Zijn er soms 2 versies van deze film ?

Op de dvd versie staat een speelduur van 95 minuten en op de blu-ray versie staat een speelduur
van 141 minuten.

Iemand enig idee ?

12move schreef:
Vraagje tussendoor

Zijn er soms 2 versies van deze film ?

van 141 minuten.

Iemand enig idee ?

Er is maar één versie. de lange die je noemt. fout op de dvd hoes denk ik (slecht)

avatar van coendpl
Een hele fijne film met een duidelijke verhaallijn.
Ik vond alleen de chemie tussen de acteurs wat minder. Vooral de chemie tussen Di Caprio en Hanks vond ik niet lekker overkomen.
Ondanks dat een 3,5* van mij.

Plain.

Plak er Wolf of Wall Street achteraan en je hebt een hele avond rise & fall met Leonardi DiCaprio. Kan je ineens ook de 7 verschillen spotten tussen beide films, veel meer zullen het er denk ik niet zijn.

Uiteraard is deze versie van Spielberg wat kuiser als Scorsese's film, daar zit dan meteen ook het grootste verschil. Positiever is dan weer dat DiCaprio hier een charmanter personage mag spelen. Waar hij in WoWS gewoon vervelend is, past z'n rol hier beter bij z'n kwaliteiten.

Hanks is zoals steeds een wat dode mus en hoewel de film duidelijk wat gekost heeft is het visueel vooral saai te noemen. Platte soundtrack erachter en een goeie rek aan de speelduur en je hebt een zeer duidelijk Spielberg filmpje. 't Is dat er nog wat geknutseld is met de tijdlijn, anders was het helemaal degelijkheid troef geweest.

De film heeft zo z'n momenten (DiCaprio die voor het eerst lesgeeft en vooral de scenes met Walken), maar verder weinig memorabels. Dan overheersen de irritante momenten toch net iets te veel (het antwoord op de examen-vraag die in treurnis gesteld wordt zie je van ver aankomen).

Voor mij een typisch Spielberg filmpje, in zoverre dat het allemaal erg mak en smaakloos is. In welk genre die man ook films maakt, het draait altijd zowat op hetzelfde uit.

gauke schreef:
Leuke film van Spielberg met overtuigende rolen van Hanks, Walken en DiCaprio.

"Pak me dan als je kan" is een rustige en gemoedelijke ouderwetse misdaadkomedie. Hoewel gebaseerd op ware gebeurtenissen kun je het verhaal nauwelijks geloven. De productie moet het hebben van de oersterke cast en de charme van de jaren zestig (de kostuums, decors en muziek hadden een belangrijk stempel). De actiescènes zijn zonder speciale effecten (voor Steven Spielberg bijzonder).

avatar van Toontje G
Al een keer of 3 gezien maar hij blijft leuk om naar te kijken.

avatar van tbouwh
Gisteren genoten van dit meesterwerk. Waar Spielberg vaak veroordeeld wordt om zijn oversentimentele films, vind ik dat hij hier een knap staaltje werk geleverd heeft. Flashforwards maken de film interessant, er zit vaart in en het verveelt niet. Tom Hanks acteert zeer goed, zoals we van hem gewend zijn. Di Caprio is een overtuigende Frank Abegnale. Het samenspel tussen deze twee is fenomenaal en resulteert in Oscarwaardig acteerwerk van beiden. Het verhaal is briljant; met name in het eerste uur lag ik meerdere malen in een deuk om de briljante geest van Abegnale, en de manier waarop dit werd weergegeven. Emotionele dialogen met ´pa´ Christopher Walken geven de film een grote meerwaarde. Ja, dit is een geweldige film binnen zijn genre. Een verdiende 4,5*

Dick2008
Soortgelijk verhaal, al eerder verfilmd met Tony Curtis The Great Impostor (1961).

avatar van Doido
Onderhond schreef:
Plain.

Wordt jij niet langzamerhand moe van jezelf, door alle grote Amerikaanse werken de grond in te boren. Dat je een voorliefde hebt voor Japanse films is wel duidelijk. Waarom kijk je uberhaupt nog naar Engelstalige films als het toch allemaal troep is. 1,5* bij deze film kan je gewoon niet serieus nemen, dat zijn cijfers voor een B-film

Doido schreef:

... en slechte Hollywood rommel, waar deze film perfect onder geschaard kan worden.

Steengoede film. De karakters van Hanks en Di Caprio zijn wat uitvergroot, maar volgens mij is dat net de bedoeling en is het als knipoog bedoeld, waardoor de karakters door de filmmakers op de hak worden genomen. Een dubbele gelaagdheid die mij heel erg aanspreekt.

Larude schreef:
Een dubbele gelaagdheid die mij heel erg aanspreekt.
Dubbele gelaagdheid... In Catch me if you can ?!

Dick2008
Doido schreef:
door alle grote Amerikaanse werken de grond in te boren. 1,5* bij deze film kan je gewoon niet serieus nemen, dat zijn cijfers voor een B-film

Waar slaat dat op. Grote werken zijn automatisch goed te noemen en B-films dus slecht.

Goeie film!Leuke originele verhaallijn.goed acteerwerk.

avatar van skip
Geweldige film, misschien voor sommigen te lang maar persoonlijk vind ik films onder de 120 min vaak te kort ?

Goede film. Hanks en Di Caprio zijn tof, het verhaal is boeiend en redelijk goed uitgewerkt. Ik vond wel dat de privé-sores van Frank (het gedoe met z'n ouders) iets minder had gemogen. De film komt nu wat langzaam op gang. Ik ben bij het verhaal wel benieuwd in hoeverre het overeenkomt met de werkelijkheid. In ieder geval een mooi 3.5*

avatar van Valii
Grote oplichters blijven mij fascineren. Films over dit onderwerp weten mij doorgaans dan ook eenvoudig te boeien, zelfs als er eigenlijk meer te ergeren dan te genieten valt - e.g. The Hoax (2006).

Neem daarbij dat het kijkplezier bij vlagen erg hoog is en Di Caprio in de wieg is gelegd voor dit type rol en we hebben hier misschien wel met de best geslaagde film van Spielberg te maken (Jurassic Park uitgezonderd).