• 8.229.918 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: Walter Grauman

Met onder meer: Olivia de Havilland, James Caan en Jennifer Billingsley

Over Lady in a Cage

"What happens in this elevator is not for the weak - it is, perhaps, not even for the strong!"

Cornelia Hilyard (Olivia De Havilland) raakt op een hete zomerdag opgesloten in een lift nadat de elektriciteit uitvalt. Door op de knoppen te drukken in de lift en lawaai te maken trekt ze de aandacht van enkele plunderaars, die op hun beurt de vrouw en haar spullen proberen te pakken.

imageimageimage

Mrs. Cornelia Hilyard

Randall Simpson O'Connell

Malcolm Cornelius Hilyard

George L. Brady Jr. aka Repent

Mr. Paul's Assistant

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Aardige film, maar het claustrofobische element had wat mij betreft wel wat meer naar voren mogen komen. Een aardig debuut van James Caan in een rol die veel op die van Malcom McDowell leek in A Clockwork Orange. 3*

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Schijnt een hallucinante horror-thriller te zijn. Ik heb hem in elk geval besteld op DVD. Ben benieuwd.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Heb hem gekocht in de UK. Ofschoon er geen melding was van ondertitels, bleken die wel aanwezig, zelfs in het Nederlands!

Moet bij zijn release toch wel behoorlijk schokkend geweest zijn. De prent is erg nihilistisch. "The Lady in a Cage" is een film vol menselijke monsters uit onze samenleving. Vrijwel alle personages hebben een negatief imago, zijn egoïstisch, geldzuchtig en houden geen rekening met een ander. Ziet er soms zelfs even uit als een voorloper van werken als "Last House on the Left", "Straw Dogs" en "Death Weekend", maar wel met meer diepgang. Echt beklemmend en huiveringwekkend.

Olivia de Havilland zorgt voor een opmerkelijke vertolking.

avatar van klute89

klute89

Een sterke en zeker ook een nare film. Goede rollen, zeker van Olivia De Havilland en ook James Caan mag niet vergeten worden . De muziekscore werkt ook erg goed.

De film zal in zijn tijd zeker wat stof hebben doen opwaaien.

Voor nu 4* Ik zal hem zeker nog eens een keer kijken, en wie weet zal ik dan nog eens m'n stem verhogen.

Zeker een aanrader voor diegene die van psychologische terreurfilms houden.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

De film begint erg sterk, maar verliest later zijn 'punt'. Wilde het nou de claustrofobie van De Havilland weerschetsen of de onmenselijkheid van Randall?

Daarnaast ook te veel toevalligheden en ongeloofwaardigheden, maar dit wordt goed gecompenseerd met geweldig acteerwerk.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Deze film was zeker een aangename verrassing, de opening credits deden me een beetje denken aan Psycho, al zijn de 2 films niet vergelijkbaar met elkaar.

Het verhaal is origineel gevonden, maar wat de film echt goed maakt is de rol van James Caan, hij geeft zijn personage net dat beetje extra waardoor hij boven de rest uit steekt.

Het einde van deze film vond ik zelf wel wat minder, had meer mee gedaan kunnen worden en had best nog een beetje bizarder gemogen, maar al met al heeft deze film de tand des tijds zeer goed doorstaan aangezien hij ook al weer 46 jaar oud is.

Kortom: goede film die zeker boven het gemiddelde uitkomt maar waar meer mee gedaan had kunnen worden.

3,5 sterren

avatar van Friac

Friac

Een ontdekking, deze film. Geen absoluut meesterwerk, maar binnen zijn tijdskader lijkt het me toch een heel bijzondere film te zijn. Ik was althans onder de indruk van de brutaliteit die in deze film uit 1964 zit.

In de eerste helft zitten wat banaliteiten en zaken waar je als kijker tegenwoordig een beetje smalend om kan lachen. In de tweede helft slaat de boel qua toon behoorlijk om en krijg je een beklemmende en verontrustende film voorgeschoteld, met een intens dreigende en gestoorde James Caan (zijn mannelijke sidekick is ook behoorlijk eng als doorgedraaide kruimeldief).

Claustrofobisch, broeierig, hard, ongenadig: een interessante film met een behoorlijk sterk tweede deel. Een erg dikke 3,5* die neigt naar de 4*.

kappeuter (crew films)

• 61907 berichten

A.s. zondag te zien in Melkweg Cinema.

avatar van Dievegge

Dievegge

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Olivia de Havilland wilde ik nog eens iets met haar zien. Het was heel anders dan verwacht, behoorlijk experimenteel. Het is een wel zeer merkwaardige rol als je bijna de volledige speeltijd in een lift zit.

Opgesloten zitten is een thema, en dat uit zich visueel in een traliemotief: de balustrade met bijhorende schaduw, parallelle strepen, een shot door een autovenster... De zoon zit ook opgesloten in zijn verhouding tot haar. Of het incestueus is of slechts een verstikkende band, wordt in het midden gelaten. Verrassende camerastandpunten en -bewegingen (of zoomen) creëren een onstabiel gevoel. Een vertroebeld beeld toont een kortstondige waan, wanneer Cornelia haar zoon meent te zien.

De illusie van veiligheid in een moderne stadswoning wordt doorbroken. Een klein incident is voldoende om veel technologie lam te leggen. Barbaarse elementen kunnen binnendringen, angst is niet overwonnen. De indringers zijn vijf zeer verschillende types, al hebben ze iets gemeen: een totaal gebrek aan empathie. En dan is er nog de onverschilligheid van de voorbijgangers die een alarm of geroep horen maar niet stoppen. Het zou grappig zijn als het niet zo ernstig was.

avatar van Woland

Woland

Best sterke en verbazend donkere thriller met toch wel wat behoorlijke acteurs in de cast: Olivia de Havilland en James Caan, bijvoorbeeld, die ook allebei een puike prestatie leveren. Het is een lekker donker filmpje met een simpel verhaal: rijke weduwe van middelbare leeftijd komt vast te zitten in de lift in haar huis, maar in plaats van dat haar noodoproepen een redder in nood bereiken, trekt het (soms via via) verschillende groepen tuig aan. Beginnend met een stelende, zwakzinnige zwerver, maar tenslotte komt James Caan als gestoorde psychopatische jongeman met z'n bijna net zo geflipte vriendin en nog een meeloperig mede-psychopatisch vriendje aan. En dan krijgt de film toch een behoorlijk naargeestig sfeertje, als een soort van Straw Dogs of Funny Games, terwijl al die tijd het arme vrouwtje als opgesloten wild en als makkelijke prooi vast zit. Ondertussen zijn er regelmatig buitenstaanders die zouden kunnen zien dat er wellicht iets mis is - maar iedereen kiest voor de makkelijke weg en negeert het alarm, negeert de telefoon, negeert de dubieuze situaties die ze van verre aanschouwen. In die zin is het nogal een zwartgallig commentaar op de samenleving: ondanks alle mensen in de omgeving ben je nog steeds ontzettend kwetsbaar in de stad, met alle gevaarlijke gekken die er rondlopen en nog veel meer mensen die veel liever een oogje toeknijpen dan zichzelf op een wellicht gevaarlijk pad begeven. Ik vind het zelf nogal een overdreven pessimistisch mensbeeld, met een drietal clichematige (maar overtuigende) psychopaten, maar behoorlijk naargeestig en claustrofobisch was het wel.

avatar van mrklm

mrklm

Na een aantal TV-rollen maakte James Caan zijn filmdebuut in deze controversiële thriller die in het Verenigd Koninkrijk zelfs werd verboden! Hij speelt de zelfverklaarde leider van een bende die het huis binnendringt van Cornelia Hilyard [Olivia De Havilland], een welgestelde vrouw die echter fysiek niet meer in staat is om de trap op en af te belopen en vast komt te zitten in haar lift (de kooi uit de titel) door een stroomstoring.

De Havilland en Caan zijn geweldig in deze claustrofobische film die zich vrijwel volledig in dezelfde ruimte afspeelt. Hun onderlinge confrontaties zijn het dramatische hoogtepunt in een film die op treffende wijze aangeeft hoe geïsoleerd mensen kunnen leven. Cornelia heeft een alarmsysteem in haar lift waardoor er buiten een bel afgaat waarop staat vermeld dat er sprake is van een noodgeval. Mensen horen het niet, reageren onverschillig of negeren het gewoon! Ann Sothern - die veel op De Havilland lijkt in deze film - maakt ook indruk als Sade. Rafael Campos schmiert er echter op los als de waanzinnige Essie en ook Jeff Corey overdrijft wat als een zwerver met een hypocriete bijbelse boodschap. Maar dit is een spannende thriller met een onderliggende boodschap die nog steeds zeer actueel is.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19441 berichten

Jammer inderdaad dat Woland deze film niet deze als officiële tip naar voren had geschoven, maar hij was toch op mijn kijklijst beland. De film is sterk voor de tijd. Ik voelde de frustratie van Olivia de Havilland (zij acteert zoals gewoonlijk geweldig). Ze roept om hulp, laat het alarm afgaan maar de mensen horen het niet of negeren het gewoon. Een actueel onderwerp. Onlangs is er in België nog een man gestorven die dronken was en bezweken op een bankje. Verschillende mensen passeerden, maar boden geen hulp en belden ook niet de hulpdiensten. De man is tenslotte overleden maar had misschien gered kunnen worden als er 1 iemand hulp had geboden. Laat een ander het maar doen, denken veel mensen.

Wie reageert uiteindelijk wel op het hulpgeroep van mevrouw Hilyard? Een zwerver, kleine criminelen en nog ander rapalje dat op een makkelijke manier aan kostbaarheden willen komen. Vooral James Caan speelt een overtuigende smeerlap. Medelijden met mevrouw Hilyard zeker al was er natuurlijk ook het gegeven van haar verstikkende moederliefde. Deze film gaat best diep en is ook nog redelijk spannend.

Mac Hammer Fan verwoordt het ook prima. Zou eigenlijk een klassieker moeten zijn zoals Psycho.

scorsese

Aardige film over een vrouw die opgesloten raakt in een kleine lift in haar huis. Een home-invasion film die zeker voor zijn tijd best naargeestig is. Prima opgebouwd en uitgevoerd. Maar toch ook wat eentonig allemaal. Net geen 3.5 sterren.