Elektra (2005)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Rob Bowman
met Jennifer Garner, Goran Visnjic en Will Yun Lee

Kirigi en 'The Order of the Hand' geven Elektra de opdracht om weduwnaar Mark Miller te vermoorden, wiens grootvader jaren terug iets gedaan had wat niet helemaal goed zat. Wanneer Elektra aan Miller wordt voorgesteld door zijn jonge dochter Abby, besluit zij aan Miller's kant te gaan staan en hem te beschermen tegen Kirigi en zijn Ninja Assasins. Of is er misschien toch meer aan de hand met de Millers dan op het eerste gezicht te zien is?

avatar van sofripa
Best zat. Zeker Gardner. 'Gewoon' een zesje, dus drie sterren.

avatar van Grizzly3030
Verrast was ik met deze film. Voor mij zeker beter dan Dare-devil. Ik vond het allezins best aardig !

avatar van 606
Op zich best een stoere film met zeer leuke personages vooral tattoo was cool.
Mooie effecten en goed geacteerd.
De film heeft bij mij inziens een te lage score hier.

3 sterren

avatar van Lennert
Benieuwd of ik de film beter had gevonden als ik Daredevil toevallig wel had gezien.

De film heeft een probleem wat wel meer stripboek-verfilmingen hebben: het neemt zichzelf allemaal zo serieus, terwijl het er zo lachwekkend uitziet. Films als Iron Man en Ghost Rider werken prima omdat men veel knipogen heeft, terwijl de X-Men reeks een interessante sci-fi/evolutionaire visie combineert met leuke actie en humor; Elektra daarentegen heeft geen boodschap, geen humor en al helemaal geen interessante actie. Enkele afgrijselijk ogende explosies, hip geschoten martial arts scenes (met hip bedoel ik vanzelfsprekend 'chaotisch en onoverzichtelijk') en wat heen en weer gespring door de lucht, maar niks van dit alles zal echt blijft je echt bij.

Dan het acteerwerk: Elektra heeft een gigantische aaneenschakeling van irritante personages (het feit dat er twee een geestelijke stoornis hebben is hier niet een van de redenen van) met wie ik geen moment ook maar enige binding heb gekregen. De film gaat sowieso de fout in door een pubermeisje in een van de hoofdrollen te zetten, omdat het zoals gewoonlijk weer eens blijkt dat dit soort personages alleen maar irritant, bijdehand en eigenwijs zijn zonder ook maar een moment te vermaken. Jennifer Garner acteerde overdreven melodramatisch, Will Yun Lee's presentatie was een drama op zich en zelfs Cary Hiroyuki-Tagawa had geen mogelijkheid te schijnen.

Alles bij elkaar was het ook weer niet onooglijk slecht, omdat dit soort films met het soort crew en budget best vlot over kunnen komen, het blijft echter een zielloze boel. Dan liever nog een keer Ghost Rider erin, die was toch echt een behoorlijk stuk vermakelijker.

avatar van psycholamp
Lennert schreef:

Waarschijnlijk niet.

agi
zeer goede film aleen is Gardner niet goed in bitch spelen. Ik vond haar ogen soms iets te schattig. Dat zoenstukje was echt vaag en daarmee een prijs winnen. Leuk bedacht ook.

avatar van Corcicus
Wat een rotfilm. Elektra heeft de aaibaarheidsfactor van een trucker en de plotselinge ommezwaai naar de rol van zorgzame moeder werkt enkel op de lachspieren. Het is allemaal zo voorspelbaar dat het na een tijdje zeer begon te doen aan mijn ogen. De personages zijn dunner uitgewerkt dan oploskoffie en de dialogen lijken zo afkomstig te zijn van de achterflap van een doos Kellogg's. Wat een misbaksel van een film zeg.

Best aardige film.

avatar van Kr!kke
Echt een verschrikkelijke film!

Ten eerste zijn de acteerprestaties echt zwaar ondermaats. Daarnaast wilden de makers Elektra stoer doen overkomen, maar dat faalde echt enorm hard. Vervolgens is het verhaal nu ook niet meteen om wild van te worden: het goede tegen het kwade... komaan zeg! Ten slotte werden er ook tal van bovennatuurlijke krachten ingestoken, wat ook niet bepaald bevorderlijk voor de film was.

avatar van DjFrankie
Geen goeie film, zelfs slaapverwekkend.
Einde afgeraffelt, nee ik heb weinig met deze film. Enige positieve zijn idd de tattoes, dat is een gave vondst.
Ik had ook het idee een film uit de jaren 80 aan het kijken te zijn, terwijl er duidelijk 2005 opstaat.

avatar van Lof78
wat een slechte film zeg! na 25 minuten inslaap gevallen... maarja de promo was ook al niet veel belovend.

1 ster voor de moeite!

avatar van TragieStar.*
Erg leuke film. Heb Daredevil nooit gekeken, en wist ook niet dat dit een soort spin-off is van het personage Elektra. Maar, wel leuk om even te weten. Na de beoordelingen toch een slechte film verwacht, viel gelukkig heel erg mee en heb genoten.

Jennifer Garner is echt heel goed in haar rol, en is ook een erg knappe vrouw. De rest van de cast is ook prima.

Vooral veel emotionele momenten en actiescenes zijn de boventoon, en dat is prima.

Snap echt niet waarom de film zo slecht scoort. Misschien, omdat Daredevil tegenviel en/of slecht was, of omdat de poster een B-film uitstraling heeft. De film zat goed in elkaar en heeft nergens het gevoel van een B-film.

3,5* en ben van plan om Daredevil snel eens te zien. Al verwacht ik dan een hele andere film heb ik het idee.

avatar van m1701
Aardige film.
Alleen die rare japanners maakte het wat nep.
De shots waren erg mooi gedaan, vooral het gevecht tussen de lakens
was erg mooi!
Leuk om een x gezien te hebben.
Garner deed het ook niet verkeerd!

avatar van van duijn
Wat een gedrocht van een film, Ik denk dat Angela Schijf nog beter deze rol had kunnen krijgen. Vooral het moment dat Elektra emotioneel werd in de film was niet om aan te zien. Daarnaast zijn de actiescenes niet bepaald goed en het einde is ook niet best. Verhaal afgeraffeld, enigste leuke persoon in de film vond ik terence stamp die mij vrijwel nooit echt tegenvalt. Met pijn en moeite afgezien en zeker niet de moeite waard. *1.0

avatar van nclo
Geen verassende film van Marvel. Goede special effects, goede vechtscenes alleen valt het verhaal mij een beetje tegen. Misschien dat het de film daarom ook zo populair maakt. Ik moet wel zeggen dat ik Kristel Prout (toen nog maar 15) voor haar leeftijd goed vond acteren. Alleen ik mis vaak toch die passie die ik bij Marvel films sowieso mis. Bij films als Spiderman of deze mis ik toch de emotie die ik bij films als Batman dan wel weer vind. Nogmaals, gewoon goeie actiescenes, alleen slecht verhaal. Aanrader voor degene die fan is van dit genre.

avatar van nadrin
niet bij nadenken en gewoon genieten van de actiescenes en natuurlijk van Jennifer (elektra).

jeanleeke
dien dikke negert....whahahahahaha

avatar van missl
Prima superheldenfilmpje. Wel beter dan Daredevil.
Ik heb de comics niet gelezen dus ik vond het wel leuk om eerst wat van de geschiedenis mee te krijgen voordat alle actie begon. Maar als ik het ga vergelijken met de superheldenfilms die tegenwoordig uit komen is het niet op hetzelfde niveau.

avatar van Metalfist
Wow. I bought 'em off eBay

Elektra, het is toch altijd wel één van mijn favoriete vrouwelijke personages geweest uit de stal van Marvel. De meeste superhelden eindigen met een nogal fantasieloos vriendinnetje, maar Elektra was een ander paar mouwen. Ze genoot van het moorden en Frank Miller slaagde erin om haar toch erg likeable te maken. De schok was dan ook groot toen ze werd vermoord door Bullseye, maar zoals gewoonlijk in comics blijven de doden niet lang dood. Deze verfilming gaat dan ook verder waar Daredevil ermee ophield en wekt Elektra terug tot leven.

Het is echter niet de Elektra zoals ik ze me altijd had voorgesteld. Regisseur Rob Bowman doet voornamelijk zijn best om de vormen van Jennifer Garner zo wulps mogelijk in beeld te brengen, niet dat ik klaag overigens, maar mist daarnaast voornamelijk de essentie van het personage. De koele killer is verdwenen en het romantische subplot met Mark Miller (een knipoog naar Elektra's maker, Frank Miller) is op zijn minst nogal geforceerd te noemen. Elektra is hier ook nogal impulsief, dit in tegenstelling tot getekende counterpart, en dat is zonde. Het plot kan er op zich nog wel mee door. Op narratief vlak overduidelijk niet één van de beste superheldenverfilmingen, maar met een speelduur van krap anderhalf uur is er niet echt ruimte om je te vervelen. Onbegrijpelijk trouwens dat de cameo van Daredevil uiteindelijk geknipt is, dat maakt dit soort films juist nog wat leuker. Zonde weliswaar van de vele clichés en standaard wendingen, maar de film heeft wel wat actie en er worden een aantal leukere personages geïntroduceerd (Stone en Tattoo!) die ervoor zorgen dat dit gewoon een vermakelijk hersenloos filmpje wordt.

Qua uiterlijk is deze Elektra wel één van de meest getrouwe verfilmingen. Er missen weliswaar wel wat elementen zoals de bandana en de oorbellen (Garner wou die niet dragen omdat haar oren daarvoor gepierced moesten worden...), maar ze is op zich een goede keuze. Hoewel ze dus niet altijd de essentie van het personage weet te benaderen, is ze wel geknipt voor de rol. Garner was zelf trouwens niet te spreken over de film en zou enkel hebben meegedaan omdat ze nog contractuele verplichting stond van met Daredevil. Heerlijk ook om Cary-Hiroyuki Tagawa eens terug te zien. De acteur is mij vooral bekend als Shang-Tsung in Mortal Kombat en mag hier de interessante bijrol van Roshi op zich nemen. Jammer genoeg wordt er voor de rest maar erg weinig met het personage gedaan. Kirsten Prout is als Abby overduidelijk de zwakke schakel in het geheel. Het verrast me dan ook niet dat ze in de tussentijd niets memorabel meer heeft gedaan.

Vanwege een voorliefde voor comics, heb ik altijd last om dit neutraal te kunnen beoordelen. Elektra doet een aantal dingen juist, maar gaat toch ook een aantal keer serieus de mist in. De comic variant van het personage is vele malen interessanter en toch doet Garner het op zich helemaal niet slecht. Laat ik de kerk dan maar in het midden houden.

avatar van RuudC
Ik geef toe dat ik Jennifer Garner een aantrekkelijke vrouw vind…

… Maar wie haalt het in zijn botte harses om van haar een actieheldin te maken? Ik was haar aandeel in het toch al niet bijzondere Daredevil al vergeten en ze heeft de uitstraling van een secretaresse. haar actiescenes bestaan stuk voor stuk uit handig gemonteerde flarden films. Het wekt de suggestie van een spannend gevecht, maar ik trap er niet meer in. Het is nep en lelijk.

Het verhaal lijkt ook nergens op. Ok, er zijn goodguys en badguys en… daar houdt het ook wel een beetje mee op. Elektra heeft een paar leuke acteurs, maar die krijgen geen kans om er iets van te maken. Het is gewoon een saaie film die me na tien minuten al naar de eerste commercialonderbreking deed verlangen. Zo langdradig is het. Aan het eind krijg je een badguy met leuke trucjes, maar wordt hij zo saai neergezet, dat je hoopt dat het snel afgelopen is. Dat staat dan weer mooi symbool voor de hele film.

avatar van Aapje81
Daredevil was best een aardige superhelden film met een lekkere soundtrack. Spin Off Elektra scoort op alle fronten ietsje minder. Aan Jennifer Garner ligt het niet. Zij brengt precies wat je van haar mag verwachten.

Het voornaamste pijnpunt ligt bij het wat rommelige scenario en niet bijster boeiende boeven. Daarnaast voegen de vele flashbacks weinig toe en maken het geheel nogal verwarrend.

Kort samengevat er had meer ingezeten.

Gemiddeld

Tarkus schreef:
Had er veel meer van verwacht. Zonde van zo'n prima actrice. Het einde viel wel mee, maar had meer actie en spanning van een film gebaseerd op een Marvel strip verwacht. Zit niet te wachten op een sequel.

Bij het opnieuw bekijken van een film heb je altijd wel enkele dingen die opvallen, en in dit geval zijn dat wel de special effects die in deze prent wel goed zijn, zelfs bijna 10 jaar later, zijn er films die nu slechtere special effects hebben.
Maar op een sequel zit ik nog steeds niet te wachten hoor, daarvoor is het verhaal me toch iets te zwak.

avatar van alexspyforever
Het verhaal is niet sterk, maar Jennifer Garner speelt de rol van Elektra wel goed. De actiescènes zijn interessant omdat Garner hierbij geen beroep deed op een stuntvrouw. Ik vond het wel jammer dat ze weinig gebruik maakte van de rode outfit die deze actieheldin toch wel typeert. De slechteriken zijn niet bijster interessant. Mooi was ook de chemie tussen Elektra en het tienermeisje. Ik zag er wel een potentiële moeder-dochterrelatie in. Leuk om heel af en toe eens te bekijken.

avatar van joolstein
Beter dan DareDevil maar wel een miniscuul klein beetje beter. Op een of andere manier wil de film voor mij niet lopen. Ik vind Jennifer Garner een mooie verschijning maar toch als Elektra ziet ze er net, tja wat is het? Te grof ,te lang,te houterig? In ieder geval zie ik iets aan haar. En wat ik met Elektra heb geldt eigenlijk voor de gehele film. Prachtige speciale effects, redelijke actie maar het pakt niet!

Ik vind Elektra een betere film dan de meeste recensies zeggen.
Er zit een goed verhaal in en leuke personages.
Goed acteerwerk ook!
Niet de beste Marvel film, maar zeker niet slecht.

Tarkus schreef:

Heb deze film nu eens bekeken op Blu-ray.
En ik moet zeggen dat deze derde keer me beter is bevallen dan de 2 vorige keren, heb de score dus iets verhoogd.

avatar van IH88
“Some lessons can't be taught, Elektra. They must be lived to be understood.”

Nog niet zo slecht. Garner is een vreemde keus voor dit soort rol, en als beschermengel is ze duidelijk beter dan als keiharde actieheldin. De interactie tussen Garner en de jonge Zien geeft Elektra daarom ook nog wat gewicht en inhoudt. Want voor de rest is het allemaal erg mager, en het script laat veel steken vallen. Er is totaal geen spanningsboog, en de vechtscènes zijn saai gefilmd en gechoreografeerd. Pluspunt is wel de korte speelduur, en Garner doet het gewoon goed. Visueel valt er ook genoeg te genieten, en het is ontzettend jammer dat het script aan alle kanten tekortschiet.

avatar van macrobody
Goed gemaakt, zeker voor 2005, maar beetje te zoetsappig allemaal. Geen echt epische gevechten en weinig spektakel. Neem aan dat dit ook de reden is dat er nooit een vervolg op is gekomen. Daar zit niemand op te wachten, tenzij er een wat beter script komt.