Iris (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Biografie

geregisseerd door Richard Eyre
met Kate Winslet, Judi Dench en Jim Broadbent

De film vertelt het verhaal van de Britse filosofe en schrijfster Iris Murdoch. Als jonge professor aan Oxford krijgt ze een relatie met professor John Bayley. Bayley vertelt hoe hij Iris 40 jaar geleden ontmoette, hoe hun leven er uit zag, en welke verwoestende effecten de ziekte van Alzheimer op haar hadden.

Tedere en terzelfdertijd realistische film over jong zijn, oud zijn, ziek worden en wat daar doorheen kan gebeuren.
De film wisselt voortdurend in tijd en eigenlijk stoort dat niet. Integendeel, vermits in het verhaal geen climax zit blijft de aandacht van de kijker gaande.
Alleszins sterke acteurs.

avatar van Norma
Een film waar ik met gemengde gevoelens naar heb gekeken. Ik vond de vertolking van het personage John Bayley door Jim Broadbent heel ontroerend, ik had met die zorgzame man te doen. Ook de oude Iris kwam op mij overtuigend over, ik weet te weinig van de ziekte om te kunnen beoordelen of het getoonde gedrag heel waarheidsgetrouw is maar zo kwam het op mij in ieder geval wel over.
Stoorzender vond ik de flashbacks naar het verleden en het personage van de jonge Iris; een nogal irritante en wijsneuzerige jongedame zoals Winslet haar neerzet. Vond die stukken niet echt toegevoegde waarde geven aan het verhaal aangezien de film duidelijk ging over de aftakeling van Iris en niet over haar gehele leven. Ook zonder die rommelige flashbacks had ik wel aan willen nemen dat Iris voorheen een zelfstandige, intelligente vrouw was geweest.
Jammer, want ik vond de vertolkingen door Dench en Broadbent verder zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Best een mooie film, maar zoals anderen hier ook al melden gaat het een beetje mis in het heen en weer geswitch tussen twee tijdsperiodes. Dat doet wat geforceerd aan, mede doordat wat Iris meemaakt constant in een verbinding wordt gelegd met een anekdote over haar, of een uitspraak van haar. Had de film helemaal niet nodig. Zeker als het oudere paar wordt neergezet door zulke klasseacteurs als Dench en Broadbent. De film had makkelijk kunnen drijven op die twee, sterker nog: de film was er beter van geworden.

avatar van shockdog
Niet echt bijzondere film. De flashbacks zijn leuk om te kijken, het Alzheimer-stuk daarentegen is nogal saai. Prachtig acteerwerk van Judi Dench trouwens

avatar van missl
Niet bijzonder. film begint heel sterk maar word na het midden alleen maar zwakker en saaier. acteerprestaties zijn wel top maar dat kan ook niet anders met zon cast.

Deze film maakt zoveel los bij mensen die met deze nare ziekte te maken hebben. Het is heel waarheidsgetrouw neegezet en heb diepe bewondering voor de hoofrolspelers. Heb deze middag deze film gezien in het kader van Mantelzorg en het blijft maar door me heen spoken. Ik herken er zoveel van. En de flashbacks zijn ook in werkelijkheid bij deze ziekte vaak aanwezig.

Mooie film, maar een bijzonder triest verhaal.
De vertolkingen zijn wel uitzonderlijk goed, van de ganse cast, en de 4 hoofdrollen (die 2 personages, jong en oud uitbeelden) zijn perfect gekozen, topklasse.
Ondanks het gegeven, Alzheimer, is dit wel een zeer mooie prent hierover, die veel duidelijk maakt en bij mensen die al geconfronteerd werden met deze ziekte zeer herkenbaar zal zijn.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek/biopic film...
Prima verhaal..
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Kate Winslet en Judi Dench...
Goed kwaliteit breedbeeld (HD)...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...