Dark Water (2005)

Horror / Thriller

geregisseerd door Walter Salles
met Jennifer Connelly, Ariel Gade en Tim Roth

Een jonge vrouw is met haar ex-echtgenoot verwikkeld in een zware strijd over de voogdij van haar vijfjarige dochter Ceci. Ondanks haar psychiatrisch verleden, hoopt ze sterker te staan door werk te vinden en een eigen appartement te huren. Door haar werk zal ze echter zo nu en dan haar dochter moeten verwaarlozen en bovendien blijkt er een grote vochtige plek te zijn op het plafond van het appartement.

avatar van Bottleneck
Tergend langzaam als voortkabbelend water (hoe toepasselijk), eerder een pisslootje dan een meeslepende stroom. Vind dit zo'n film waarin je rustig afwacht op wat er gaat gebeuren, maar er halverwege achterkomt dat er eigenlijk niks komt ondanks de dreigende spanning, en je vanaf dat moment gaat ergeren aan dingetjes.

De eeuwige regen en donkergroene setting zijn goed maar heb je op een gegeven moment wel gezien. Se7en heeft ook zo'n constante deprimerende sfeer, maar daar staat het tenminste nog in dienst van een sterk verhaal. Zelfs Connelly en haar acteerwerk kunnen het gebrek daaraan niet goedmaken. Ook geen opvallende score gehoord, wel een paar stomme schrikmomentjes en mierzoete kindjes.

avatar van Karl van H.
Is water eng? Nee, niet echt, maar een spannende film blijkt het wel op te leveren. Dark Water kent een uitstekende, ongemakkelijke sfeer, goede acteerprestaties, hier en daar een effectief schrikmomentje en een acceptabele hoeveelheid clichés die de kijker toch nog op zijn gemak weten te stellen. Het probleem van deze film is dat het - afgezien van het uitstekende acteerwerk - nergens echt uitspringt: de film is spannend om te kijken, maar valt niet op tussen de stortvloed aan andere horrorfilms en begint naar het einde toe te slepen. Een dergelijk minpunt hebben horrorfilms vandaag de dag wel vaker: hoe dichter men bij het einde komt, des te meer voelt men de behoefte de zonderlinge gebeurtenissen uit te leggen, hetgeen de spanning geen goed doet. Desondanks is Dark Water een vermakelijke film, zoals de typische jaren '00-horror dat wel vaker is.

avatar van jpbosch
Karl van H. schreef:

Allesomvattende review, compleet mee eens. Spannende film maar mist het toefje slagroom

avatar van 606
Het orgineel heeft veel meer spanning dan deze.
Acteren ging nog wel.
De sfeer was ook nog goed.

2,5 ster

avatar van maxo922
Een matige remake van een toch al niet zo goed Japans origineel.
Wel zat er in deze versie een betere spanning in. Ook de personages waren beter gegeven. Een groot minpunt was het geestje. Geen make-up, geen grijntje emotie...niets. Ook de toegevoegde scenes (b.v: het washok) waren een gemiste kans, en dat allemaal door een slecht uitgewerkt geestje . De abrupte eindscene was ook een minpunt. Het acteerwerk van Jennifer was dan weer wel goed en passend bij deze remake.
Al met al niet slecht, maar niet verder dan een mager aantal sterren.
* 2,0

avatar van Karl van H.
Inderdaad, geesten horen helemaal verminkt en angstaanjagend door het leven ( ) te gaan. El Orfanato had bijvoorbeeld ook een stuk enger kunnen zijn met 'gruwelijkere' geesten - al zou dat niet helemaal goed in die film hebben gepast, maar toch.

Melvin Udall
De film opent best goed en heeft ook gelijk de juiste sfeer te pakken. Met name het kleurgebruik is sterk. Echter op het moment dat je denkt dat het echt spannend gaat worden blijft het geheel steken. Een paar flinke schrikeffecten en minstens 1 bloedstollende scene is wat er in een film als deze thuis hoort, het komt er helaas niet van. Connelly speelt overigens een prima rol maar kan verder weinig met het nogal aflatende script.

avatar van TragieStar.*
Een goede film dat is zeker, maar niet echt een bijzondere film.
Het is meer een film die je maar 1x wilt zien, en het verhaal is weer lekker standaard zoals altijd.
Maar verder is de opbouw wel goed, verder niet echt veel bijzonders en acteerwerk was matig tot goed.
Zeker naar het einde toe vond ik het wel wat spannender en creepy worden maar niet meer dan dat.
Wel een aanrader.

avatar van Near_Dark
Van deze regisseur heb ik ooit het fantastische 'The Motorcycle Diaries (2004)'. gezien, deze 'Dark Water' is héél wat minder soeps...

Ok, ik heb mij nog maar eens gewaagd aan een Amerikaanse remake van wat ik mij herinner als een erg goeie Japanse Horror-Thriller nl. : 'Honogurai mizu no soko kara (2002)'. Soms vallen die remakes sterk uit zoals bv. 'The Ring (2002)', die zonder blozen naast het originele Japanse 'Ringu (1998)' mag gaan staan. Deze 'Dark Water' kan spijtig genoeg niet tippen aan het origineel zoals ik mij dat herinner. Een toekomstige herziening daarvan zal dit hoogstwaarschijnlijk bevestigen.

Angstaanjagende scènes komen er bijna niet in voor, de focus ligt eerder op de moeder die last heeft van haar verwarde geestestoestand en het deprimerende appartementsgebouw op zich, dat sfeervol in beeld werd gebracht. Ik kan me best voorstellen dat indien je het origineel nog niet hebt gezien alles nogal afgehaspeld overkomt, zelfs nu nog had ik die indruk. Ik vond het ook een ontzettend drukke en zenuwachtige film, echt niet aangenaam om naar te kijken.

De plaatjes zien er mooi uit, de muziek is ok en de acteurs spelen goed. Het moet dus aan het aangepaste script en de regie te wijten zijn dat ik deze remake niet kon smaken.

6/10.
Een verward en erg middelmatig Psychologisch Thriller-Drama dat me niet kon blijven boeien. Juist een voldoende.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verdomd slappe remake.

Vond het in eerste instantie best meevallen, maar na het herzien van 't origineel is het een kansloos stukje cinema. Het verhaal word veel te omstreden gebracht, de focus verplaatst zich te vaak op de onderlinge strijd tussen de ouders, dit was in het origineel gelukkig niet het geval.

Wat vooral opviel is dat het niet enkel het verhaal, de titel en de locatie overneemt, maar vooral de één op één kopiën van scénes waren een doorn in 't oog. Ultieme bewijs dat je hier met een inspiratieloze idioot te maken hebt die makkelijk succes wilt hebben. De pogingen tot andere invulling van situaties (die uiteindelijk precies hetzelfde uitpakken / op hetzelfde neerkomen) werken alleen maar nadelig, zijn namelijk nergens zo efficient als in het origineel.

Irritante cast, kleurgebruik minder interessant, veel minder sfeervol en visueel veel saaier (word te weinig gedaan met de locatie) en uiteindelijk faalt het dus op alle vlakken kei en kei hard. 1.5*

avatar van bjerik76
vond hem de 2e keer beter dan de eerste keer dat ik hem zag.
Wel voorspelbaar, t eind dan weer niet echt.

de scene die me t meeste aangreep was dat ze ff doordraaide en dacht dat ze gek werd.

verder veel dark en sombere beelden

avatar van Elineloves
Over ondergewaardeerd gesproken! Is het omdat veel mensen nou eenmaal aversie tegen remakes hebben? Of vind ik hem zo goed omdat ik de Japanse versie nog niet gezien heb?

Dark Water is een prima psychologisch thrillertje. Naargeestig en klam sfeertje, goed uitgediepte personages (chapeau Connelly!) en een fijne opbouw van het verhaal, waarbij je van begin tot eind empathie voelt voor de vrouw die zichzelf lijkt te verliezen, en haar dochtertje die met allerlei zorgwekkende zaken bezig is. Ariel Gade schittert vol overtuiging. Knap hoor, die kindsterretjes.

De beelden zijn doeltreffend. Grauw, grijs, donker.. en smoezelig. (Is het iemand opgevallen dat het echt constant blijft regenen daar? Gezellig!) En dan kom je noodgedwongen in een woning terecht waar je eigenlijk nog niet zou willen wonen, al kreeg je hem gratis.. want de buurt is ook niet echt kindvriendelijk. Wanneer er dan ook nog spookachtige verschijnselen gebeuren, krijg je het natuurlijk helemaal op je heupen.

Mooi aan Dark Water is dat je als kijker eventjes aan jezelf gaat twijfelen: Is het allemaal wel bovennatuurlijk, of speelt het zich af in het hoofd van de vrouw die een paar potjes pillen per dat nuttigt? Dit creëert een suspense sfeertje en houdt je scherp. Samen met de terugkerende 'suggestie' (wat trouwens goed neer is gezet, je hoeft als kijker ook niet alles tot in detail te zien) houdt dit je aan het nadenken.

Geen cheesy plotwendingen of thrills die je om de oren vliegen, maar een rustig opbouwend filmpje waarbij je meeleeft met de personages en zelf meedenkt over what the hell er nou allemaal aan de hand is..

Nee, niet zo slecht. Helemaal niet slecht.

avatar van Cleanshot
Underated film, goed voor een avondje vermaak.
Mensen moeten niet altijd kijken naar andere films maar onbevangen erin gaan en de film überhaupt an sich beoordelen.

2,56* is echt te weinig.
Film zat goed in elkaar , opbouw was goed, Connelly was goed.
Einde vond ik iets minder maar al met al zeker niet zo slecht als de rating doet denken.

avatar van Psolitsa
Pas herkeken en ik vond hem toch een beetje tegenvallen qua "horror-gehalte" .
Wat ik wel sterk vond, was de sfeer, zoals iedereen al zegt, en de deprimerende omgeving.
Ik vond Jennifer Connelly de rol erg goed neerzetten, ze paste als geen ander in dat landschap. Het kleine meisje was ook erg ontroerend en kwam ook overtuigend over.
Wat ik een beetje jammer vond, is het feit dat het nergens echt spannend wordt. Telkens denk je: nu komt het, en dan komt er niets, of in ieder geval niet genoeg.
Maar het is geen tijdsverspilling om deze film eens te kijken.
Redelijk

avatar van Uzza_Sparta
komt vanavond 23:35uur op BBC1

Aardig horror/thriller verhaaltje wat best weet te boeien en soms ook wel spannend is. Verhaal (had wel iets weg van "The Grudge") is best goed gevonden en is soms ook best creepy hoewel er niet echt veel horror elementen inzitten. Er zitten trouwens ook best een paar goede schrik momenten in. De cast doet het overigens best aardig maar ik vond Jennifer Connelly toch een beetje op routine spelen. Het einde was ondanks dat het een beetje flauw was wel aardig gedaan. Al met al best een leuke horror/thriller maar zeker geen hoogvlieger.

avatar van m1701
erg saai.... weinig spanning.
Connely en t meisje deden het aardig.
maar meer was hetook niet....

avatar van nadrin
Jammer maar helemaal geen suggestieve sfeer waarvan ik in het originele zo heb genoten.
En zonder dat blijft er maar weinig meer over.
Probeer het origineel te zien

avatar van Angelo2
Matige thriller. De film is mooi geschoten, komt grauw en somber over en er hangt een lekker dreigend sfeertje van er gaat iets gebeuren. Maar als er dan de hele film bijna niks gebeurd op een paar kleine(schrikmomentjes na) dan zit je toch teleurgesteld in je stoel als de aftiteling alweer begint te lopen. Hier had namelijk veel meer ingezeten. Het acteerwerk was overtuigend in deze toch wat saaie thriller.

avatar van DBTim
Als je je geduld wilt testen moet je zeker deze film gaan kijken! Het verhaal is erg traag en er gebeurt echt niets tot weinig, een echte climax blijft ook uit. Erg saaie film

avatar van Boeikens
Doorsnee spookhorror.

De sfeer is best goed en de spanning bij momenten redelijk maar het geheel wordt wat langzaam opgebouwd en er had best wat actie in gemogen.

avatar van mikey
Alle cliches worden uit de kast getrokken in dit spookverhaaltje maar is toch best spannend en interessant om te blijven volgen. Wellicht komt dat door het uitblijven van de 'horror' en het vasthouden aan het 'mysterie' waarin la mamma nattigheid voelt.

avatar van tattoobob
Ik vond deze echt zo slecht nog niet hoor!!!

Prachtige kleurstelling, heerlijke sfeer. Iets meer horror was welkom geweest, al met al toch zeer genoten!

avatar van Daan258
Best saai.
Gebeurt eigenlijk helemaal niks in de film. Word ook nergens spannend of eng en het verhaal viel ook behoorlijk tegen.

avatar van riefenstahl
Middelmatige maar subtiele thriller, met uitstekend spel van alle betrokkenen. Als je graag naar karakter acteurs kijkt zal deze film niet vervelen. Connelly doet met de jaren niet onder voor Streep in haar hoogtijdagen, jammer dat ze steeds magerder lijkt te worden want ze is ook nog eens erg aantrekkelijk qua uiterlijk. De film zelf is behoorlijk sfeervol, en omdat ik zelf een aantal keer met lekkages te maken heb gehad weet ik hoe wanhopig je dat maakt, voelt als een invasion of privacy bijna. On Amerikaans einde mag je wel zeggen. Geen Disney-like happy ending.

's Nachts gekeken, met de lichten uit maar toch op een gegeven moment toch maar een lampje aan gedaan. Een paar aardige schrikmomenten, goed geacteerd, en erg sfeervol gefilmd. Niet goed maar ook niet zo slecht zoals boven beweerd wordt. Spannend maar geen gore en dat is wel eens leuk voor de afwisseling. 3 sterren!

avatar van misterdhdh
vermakelijke film maar niet echt top natuurlijk, nog niet zolang geleden bekeken en moet al nadenken over het einde, had meer spanning en schrikmomenten verwacht want dat was er toch te weinig, Elke keer als die vrouw voor de spiegel stond dacht ik dat er weer zo een geest ging verschijnen zoals in zoveel films, goed dat, dat hier niet was, heb me wel nog vermaakt met deze film, vind horrorfilms met een kind die een grot rol heeft altijd een extra troef, matige film zonder echt scenes die er bovenuit springen

3/5

avatar van Richard_Voorhees
Het is al een behoorlijke poos geleden dat ik de originele film zag, maar werkelijk alle scenes die ik me nog kan herinneren kwamen hierin terug.
Wat dat betreft kan men dit haast letterlijk als remake zien, want ik heb het idee dat men in veel dingen het origineel gekopieerd heeft.
Het is wel anders dat hier veel meer contact is met de vader en dat het gezinsdrama flink wat meer op de voorgrond is gezet. Ik meen me te herinneren dat men in het origineel daar minder aandacht aan besteedde en die tijd meer gebruikte om de beklemmende sfeer van het gebouw uit te buiten.
Dat is vooral wat ik mis bij deze remake. Daar waar in de originele film het gebouw overkwam als een kil, betonnen gebouw, mis ik dit een beetje bij deze film. Doordat het accent op andere dingen word gelegd komt de sfeer van het gebouw wat minder goed over.
Wat ik wel geinig vond was dat er nog wat bekende gezichten voorbij kwamen. Jennifer Connelly staat in mijn geheugen gegrift vanwege Phenomena en A Beautiful Mind. Verder vond ik het apart om John C. Reilly hierin terug te zien. Die ken ik voornamelijk door zijn rollen uit flauwe comedies, dus best apart om hem in een dergelijke film terug te zien.
Niet de beste Amerikaanse remake van de Japanse horrors en sowieso een aparte keuze voor een remake. Dat men in de V.S. het succes van Ju-on en Ringu wilde uitbuiten kan ik me nog voorstellen, maar films als Dark Water en Premonition ook meenemen? Really?
Zou niet mijn eerste keuze zijn geweest, maar zolang men er geld aan kan verdienen wil men weleens ver gaan.
Ik kijk liever naar het origineel dan naar deze Amerikaanse variant, maar dat is mijn mening.

avatar van Mr-Mcmovie
Was alweer jaren geleden en dacht waarom ook niet nog een keertje. Zeker met onlangs Shutter, en One Missed Call (beide remakes) te hebben gezien.

Nergens is het zo eng als het zeer goede orgineel, maar qua acteerprestaties vond ik het zeker helemaal niet slecht.

Opbouw en spanning is ook goed gedaan.

Weer een heel leuke ervaring mee gehad met deze nog eens te zien.

Een fijne film om te zien. Acteerprestaties vond ik vrij goed. Verder een sfeervolle film, die naar mijn mening psychologisch goed in elkaar zat. De symboliek vond ik goed gevonden evenals het suggestieve karakter van de film. Geen enge film, maar de grauwe sfeer maakte het wel beklemmend. Ik ben wel nog nieuwsgierig naar het origineel. Ik heb deze film vrij snel na het origineel van Shutter gezien, en doordat ik dat einde zo briljant vond, raakte dit verhaal wel redelijk snel in de vergetelheid bij mij. Verwacht geen slapeloze nachten, maar probeer vooral te genieten van de sfeer en de dubbele lagen.