Se Sei Vivo Spara (1967)

Alternatieve titels: Django, Kill... If You Live, Shoot! | Django, Kill! (If You Live Shoot!) | Django, Kill! | Django Kill! | Oro Maldito | Oro Hondo

Italië / Spanje
Western / Horror
100 minuten / 117 minuten (originele versie)

geregisseerd door Giulio Questi
met Tomas Milian, Marilù Tolo en Piero Lulli

Een Mexicaanse bandiet, Django, die deel uitmaakt van een groep die het goud steelt van een postkoets, wordt door de Amerikanen in die groep verraden. De Amerikanen schieten alle Mexicanen dood, en laten Django voor dood achter. Django besluit om wraak te nemen op de Amerikanen.

Wat een rare film van die communist Questi. Geweldige momenten, maar ik begreep er weinig van.

avatar van henkula
Sommige delen lijken verkeerd aan elkaar geplakt omdat er orginele Italiaanse stukjes in zitten.

avatar van Toon1
Ik begreep het soms ook niet, maar dit is wel een hele leuke spaghettiwestern; zeer geweldadig, met een paar scenes die je niet snel zal vergeten. En Tomas Milian in de hoofdrol natuurlijk! Alleen jammer dat ze het Django Kill! hebben genoemd, zo lijkt het alsof het maar een slap afkooksel is van de andere Django-films, terwilj het er niets mee te maken heeft.

Ramon K
En de naam van de held is in ieder geval niet Django (zoals in de synopsis vermeld staat) want de film staat geheel los van Django en de vele semi-vervolgen.

Heerlijke, bijna absurde spaghettiwestern die helaas in het midden wat inkakt. Film is surrealistisch van toon een heeft bout aan genreconventies. Openingsscene is al heerlijk met Milian die als een zombie zijn graf uitgeklauterd komt. Tuurlijk wil ie wraak. Alleen een beetje pech voor hem dat de verantwoordelijken in het stadje 'The Unhappy Place' belanden en daar allen gelyncht worden door de goudgeile bewoners

De introductie van het stadje is geniaal: niemand op straat, enkele een menneke dat naakt op een veranda staat en een man op een schommelstoel die met zijn voeten het hoofd van een ander kind naar de grond drukt. Die kind-onvriendelijkheid is nu nog schokkend. Wat zal het biospubliek in de jaren 60 gedacht hebben toen ze dat zagen?

En dan die vreemde cowboybende in hun zwarte uniformpjes. De homoseksualiteit druipt ervan af. Vooral de leider die tegen zijn papegaai zegt 'ik word immer vrolijk als ik mijn jongens zie in hun zwarte pakjes'. Vreemde zin in een western.

Die homoseksualiteit komt nog in meer scenes tot uiting, vooral in de scene waarin de jonge jongen zelfmoord pleegt naar aanleiding van een 'gang-rape' Het wordt dan wel niet letterlijk in beeld gebracht, maar je weet als kijker dondersgoed wat zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.

En is hebzucht ooit gruwelijker in beeld gebracht dan met de twee onvergetelijke scenes die Questi ons voorschotelt?

in 1 scene wordt de borstkas van een man (die op een operatietafel ligt) aan stukken gereten zodra men erachter komt dat de kogels in de borst van goud zijn

In een andere scene wordt de grootste geldwolf overspoeld met gloeiend heet goud, goud dat ie (in vaste vorm) zelf in zijn huis verstopt had

Ook mooie muziek trouwens.

Unieke kijkervaring deze cultwestern. Alleen erg jammer dat het middenstuk wat saai is. Vooralsnog: 3,5*

Ramon K schreef:

Hebben ze hem in de Engelse dub niet Django genoemd? De film heette overal Django Kill

[quote]. Die kind-onvriendelijkheid is nu nog schokkend. Wat zal het biospubliek in de jaren 60 gedacht hebben toen ze dat zagen?[quote]
De film werd bijna altijd vertoond in aan gort gesneden versies.

Nog niet zo lang geleden in ere hersteld.

Ramon K

In de Italiaanse versie wordt zijn naam meen ik niet genoemd en wordt er naar hem gerefereerd met 'stranger'. Film staat iig los van Django.

De film werd bijna altijd vertoond in aan gort gesneden versies.

Klopt, maar Questi en Milian beweren in een interview dat juist de scalpeer-scene en de operatietafel-scene werden gecut. De rest bleef intact.

Ook de US-versie?

Ramon K
Daar zeg je me wat. Wellicht ging het commentaar over de Italiaanse release. De release in de US was pas later. Nu twijfel ik zelf. Ik weet het niet.

In die tijd bestonden er meestal tientallen versies. In Amerika was een versie van Quien Sabe in de bios die ongeveer half zo lang duurde als de bdoeling was.

avatar van louisvf
Toon1 schreef:

Hehe, Alex Cox zei vrijwel hetzelfde over deze film in de laatste show gisteren !!

Ze spelen deze trouwens zaterdag om 22u in verschillende bios in Brussel en Antwerpen! (Offscreen filmfestival) Met een inleiding door de gekende cult en spaghettiwesternfan Alex Cox, hij heeft ook een boek over spaghettiwesterns geschreven en heeft een paar films achter zijn naam...en schreef het script voor fear and loathing in las vegas...!! Ben benieuwd (amper 10euro trouwens voor 2 films, om 20u spelen ze the great silence)

avatar van bladonis
Weird!

Mooi geschoten spaghetti western, een trippy (want '60s) verhaal hebzucht, corruptie, perversie en meer, véél meer!

Zoals al opgemerkt, heeft deze film níets te maken met het meesterwerk Django van Sergio Corbucci, met de onvergetelijke Jess Franco. Deze film staat op zichzelf, op eigen gelaarsde benen, en doet dat zeer verdienstelijk!

Tomas Millian overtuigt als een halfbloed bandiet die wordt bedrogen, verraden en voor dood achtergelaten in de hete woestijn. Hij staat op uit zijn zelfgegraven graf om wraak te nemen op de schurken. Maar als hij zijn ouwe gabbers heeft opgespoord, blijkt dat ze net worden afgeslacht of opgehangen, óf allebei door de plaatselijke bevolking van het stadje 'The Unhappy Place'! Ja? En nu?

De plaatjes zijn weergaloos, de muziek is indringend, de acteurs zijn overtuigend ' 1870s Amerikaans', de dialogen heerlijk onderkoeld, en de actie is grafisch en bloederig.
Het verhaal is wat taai, en je moet flink kauwen om erdoorheen te komen, maar het is het waard. Als je het de kans geeft, grijpt het je bij de strot en sleept je mee, in een odyssee van gruwelijke martelingen, grafisch geweld en medogenloze sexuele verdorvenheid!

Ik heb de Blue Underground versie gezien, in het Engels, omdat ik me op de film wilde concentreren, en té gaar was voor ondertitels! Goed gedubd! Af en toe schiet het ineens over in het Italiaans met tóch stiekem ondertitels. Dit komt omdat het een gerestaureerde versie is met -zo verzekert ons de hoes- al zijn beruchte scenes van wreedheid en slachting volledig hersteld! Ik vond het nog wel meevallen met die wreedheid en slachting, maar dat kan ook wat over mij zeggen misschien? Van die Engels/Italiaanse switches heb je géén last, want je bent dan al lang in de film getrokken, en zit vast, of je wilt of niet!!!

Ik heb overigens geen uitgesproken 'homo'referenties gezien. Heb ik een fantasy-gang bang gemist??? Ik vond die zwarte coyboi-pakjes eigenlijk wel stoer!

Voor Tomas Milian, én de 'Gays in Black' Gang 4 goudgesmeden sterren!

ik heb deze ook van Blue Underground en vind hem wel vermakelijk. De "bloederige" scenes vallen wel mee idd.

Aparte en gewelddadige western inderdaad. Je hebt films die het moeten hebben van sfeer en enkele sterke scenes, veel meer dan een goed verhaal. Dit is ook weer zo'n film. Bovendien is het allemaal erg stijlvol en bijzonder. 4 sterren.

[edit] ik heb overigens de sexuele referenties ook gemist, mijn versie duurde trouwens 111 minuten. Vond het verder ook niet lastig te 'snappen' of zo?

avatar van Uzza_Sparta
heb net de X Rated Kult DVD uit Duitsland gezien, met optie voor een Engelse soundtrack.

Heeft ook de titel, "Django Leck Staub Von Meinem Colt!", met een speelduur van 117 + 10 minuten extras op de hoes maar daar klopt niks van met wat je uiteindelijk ziet

of ze bedoelen dat de Deutscher Trailer, Export Trailer, en Italienische Originalsprachfassung de extra 10 minuten zijn op de DVD?

In het verleden heb ik de Django met Franco Nero, en de Django met Terence Hill gezien. Allerbij goed.

Ik heb ook andere Django films gezien met een onbekende cast, maar omdat deze met Tomas Milian was had ik hoop dat het iets zou kunnen worden?
nee dus. Een van de slechste spaghettiwesterns die ik ooit heb gezien (met of zonder een Django!)

avatar van Querelle
Het lijkt wel of ze iedere afzonderlijke scene hebben laten schrijven door een andere schrijver.
Een aantal toffe scenes is helaas niet genoeg om de inconsistenties in het scenario te verbloemen.
In het begin had de onlogica nog wel charme maar halverwege begint het toch te irriteren.
Ook is het vast niet voor niks dat iedereen de hele tijd mis schiet (zelfs als ze amper twee meter van elkaar af staan), maar als dat belachelijk gaat worden, klopt er iets niet.
De introductie van het stadje hoort inderdaad tot de beste scenes, maar de bende die gelyncht wordt kwam dreigender over dan de dorpsbewoners zelf.

avatar van thunderball
Deze laatst aangeschaft en bekeken (Blue Underground blu ray).

Beetje tegenvaller:
Begint vrij maf met dode Millian, die als een soort van levende dode uit de grond komt gekropen, omdat hij wraak wilt op de schurken, die hem en zijn metgezellen hebben vermoord.
Vervolgens loopt hij de rest van de film achter de feiten aan, want...

de groep schurken worden in stadje al door bevolking vermoord
Vervolgens wil Milian jongen beschermen, maar die pleegt na ontucht zelfmoord.
Dan wordt hij ingehuurd door man, die zijn vrouw opgesloten houdt. Milian wil dame bevrijden en meenemen, maar die steekt huis met haar man en zichzelf in brand en komt om

Kortom: heel aanwezigheid van hoofdkarakter doet er eigenlijk niet toe. Wanneer hij niet aan het verhaal had deel genomen, was alles ook ongeveer zo verlopen. Al zijn acties zijn tevergeefs en doen er eigenlijk niet toe.

Verhaal trend film is ook rommelig en te langzaam om werkelijk de volle speelduur te blijven boeien.
De enige attractie lijkt dan eigenlijk nog de -vooral voor toen- behoorlijk bloederige scènes.

Milian is voor zijn doen erg ingetogen en heb ik wel eens beter gezien, de rest van de cast is niet echt noemenswaardig.

Het is altijd aardig wanneer een film probeert anders te zijn en het genre uit een andere invalshoek te benaderen en dat waardeer ik dan ook van deze regisseur, maar als geheel vind ik de film toch uiteindelijk een mislukt experiment.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

lezertje
Geen bijzondere spaghetti western. Ook hier weer het favoriete thema± De jacht op dollars of, in dit geval, goed. Geen idee waarom boven aan deze pagina staat dat het hier een western/horror betreft. Wie echt een vreemde western wil zien, kijke ´El Topo´ (1970) van Alejandro Jodorowsky.

avatar van joolstein
Zeer goedkope film die gebruik maak van de naam Django maar waar verder elke vergelijking dan ook direct ophoud. Mijn interesse voor deze film was gewekt toen ik het tweede genre zag. Het is leuk als iemand buiten de geijkte paden probeert te filmen. Helaas is de film te rommelig, zijn de teksten van de acteurs te simpel en hoofdrolspeler Tomas Milian te nietszeggend. Het enige wat rest zijn de bloederige scene's voor zijn tijd misschien schokkend, nu vooral aandoenlijk, net als de rest van de film.