Hacksaw Ridge (2016)

Australië / Verenigde Staten
Biografie / Oorlog

geregisseerd door Mel Gibson
met Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld van 1942 bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

Op Streamwijzer.nl - De gids voor digitale videoplatforms stond dat deze in 2016 nog in de bios was en nu al op Netflix te zien is. Doen ze wel lekker, vrij recente goede films

Vond hem bijzonder, mooi verhaal en interessante acteurs. Ik geef hem 4 sterren!

avatar van jippie2010
Objectief gezien is het een zeer kwalitatieve film.
Camerawerk, belichting, SFX, soundtrack. Allemaal dik in orde.
Maar de film weet me niet geheel te overtuigen.
Ik vind Garfield te stereotype gecast. Maar daarentegen zit de film
vol met stereotypen.
Daardoor voelt voor mij de film niet authentiek genoeg aan.
Dat het wel gebaseerd is op ware gebeurtenissen is dan weer een pluspunt. Ik houd het op drie en een half sterren. *3,5

Sisorow schreef:
Over een maand is het 2019, dat is toch niet zo rap?

Maar dan ga je blij worden, dat gaat nog sneller in de toekomst, als men het er tenminste over eens kan worden...

avatar van Mark de Jong
Anti oorlogsfilm. Zeker de moeite waard, maar soms te zoet.

John Milton schreef:
Over een maand is het 2019, dat is toch niet zo rap?

Daar word ik zeker blij van haha! Super hoor, ik zie ze graag zo snel mogelijk na de bios al op Netflix verschijnen

Goh.

De beste film van Gibson die ik tot nu toe heb gezien. Deze 131 minuten heb ik zelden zo snel en zo indrukwekkend voorbij zien gaan. En dat om te bedenken dat het budget nog vrij beperkt bleef uiteindelijk, dat is al helemaal knap.

Aan het begin had ik mijn twijfels, omdat de romance tussen Garfield en Palmer nogal standaard aanvoelt. Het was ook niet dat er nu zo'n vonk van de 2 afspatte. Voor de rest, na de romantiek, ging de film opeens in een sneltrein naar het slagveld.

Gibson is geen lafaard en laat gewoon de horror en gruwel zien op het slagveld zonder maar een enkele keer aan de rem te trekken. Zelden ben ik zo overtuigd geweest dat oorlog fout is en niet hoort te bestaan als je dit zo ziet.

Het ging ook zo snel voorbij, Garfield doet het prima evenals de rest. Aan het begin moest ik even wennen aan Washington en Vaughn in dit soort rollen, maar daar wen je vrij snel aan. De schietpartijen en oorlogsscenes zijn sterk en meeslepend, en gek genoeg vervelen ze nergens.

Visueel ook mooi, het is allemaal realistisch, onderhoudend en hard. Fijn dat Gibson zijn films echt wel neer durft te zetten, aan hem kan je wel een heftig verhaal overlaten. Dit is bij verre een van de allersterkste oorlogsfilms die ik heb gezien. Het verhaal lijkt simpel, maar is sterk uitgevoerd.

De 131 minuten kunnen haast niet sneller voorbij gaan, een niet al te prettige zit waarbij het eerste deel wel ingekort had mogen worden maar uiteindelijk uitstekend is. Misschien soms wat te zoet, maar nog steeds sterk. Vooral die interviews aan het einde maken het helemaal af.

avatar van John Milton
Ik zie op ICM day je hem gechecked hebt Woland, waar is je epistel?

avatar van Woland
Daar had ik gisteravond even geen zin meer in, John Milton

Maar nu ik hier toch aan het antwoorden ben, kan ik er net zo goed wat over zeggen. Tja, zoals je ziet aan het aantal sterren, vond ik het eigenlijk niet zo goed, en ik snap de hoge gemiddeldes op MM en IMDb dan ook niet (behalve dan dat zware onderwerpen als oorlog altijd wat hoger lijken te worden aangeslagen). Weliswaar visueel overdonderend en bruut gewelddadig, maar voornamelijk een aaneenschakeling van clichés en waar ik geen moment het idee had dat ik naar realistische oorlogsscenes zat te kijken. Andrew Garfield acteerde vrij aardig, maar bijvoorbeeld die drill instructor van Vince Vaughn was niet zo best, en veel van z'n collega-soldaten vond ik ook maar matig. De interviews aan het einde voegden wat mij betreft ook weinig toe.

avatar van John Milton
Had ook niet verwacht dat jij deze wel zou waarderen. Zou me enorm hebben verbaasd zelfs...

Vind het echt een prachtige film,uitzonderlijk goed in beeld gebracht
mooiste vond ik... nog één..nog één....nog één.....

Ik vond het wel zeer goed geacteerd door iedereen.
En wat hierboven gezegd word dat het een low budget film zou zijn,zie ik nergens aan

voor mij 4****

wimaroca schreef:
Vind het echt een prachtige film,uitzonderlijk goed in beeld gebracht
mooiste vond ik... nog één..nog één....nog één.....

Ik vond het wel zeer goed geacteerd door iedereen.

voor mij 4****

40 miljoen, dat zal je toch niet denken als je dit ziet. Ik zou hier rond de 60 miljoen inschatten.

heb je er verstand van?

avatar van Zwolle84
wimaroca schreef:
mooiste vond ik... nog één..nog één....nog één.....

Oef, daarvan moest ik echt een beetje in m'n mond spugen. Typisch van die gladde heroïek waar Gibson patent op heeft.

avatar van wimaroca
Geen fan van Gibson,begrijp ik ?

Net aan begonnen...Mierezoet...EO -gehalte....het druipt je tv uit. Net een serie uit de jaren zeventig...Af gezet. En Mel??///Bleke acteur en bleke regisseur...Mel heeft het niet.

frans123 schreef:

Anders kijk je de film eens af zeg. Benieuwd of je het dan nog over mietzoet hebt.

Het glazuur valt inderdaad van de tanden.

frans123 schreef:

Gewoon even doorbijten. Je lust voor bloed en ingewanden zal worden beloond.

avatar van Basto
Eerste uur is inderdaad erg gladjes en loopt over van gepreek. Bovendien kennen we de hele opleidingssequence al uit FMJ. Toch is die inleiding nodig om het geweldige en zeer brute tweede deel geloofwaardig te maken. Maar vet aangezet is get allemaal wel. Ik kon het dit keer wel hebben, omdat het ook voor de oorlogsscenes gold.

Mel kan het slachtveld als geen ander in beeld brengen.

3,5* voor een ongelooflijk verhaal.

Zwolle84 schreef:

Glad is het zeker. Toch is dat wel hoe het gegaan is, zo blijkt tijdens de eindcredits.

avatar van Zwolle84
Basto schreef:

Ja, ik zag het. Toen sijpelde het gal definitief tussen m'n tanden door.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zie reactie Kos...Ik ben blijkbaar niet de enige.

kos schreef:
Het glazuur valt inderdaad van de tanden.

Kos, dank je....wij zijn blijkbaar de enigen hier, die door Mel heen prikken........Mel staat ook bekend als notoire domoor in filmland.

Zwolle84 schreef:

Goed zo Zwolle!!!! Jij, Kos en ik, zijn dezelfde mening toe gedaan...als enigen

frans123 schreef:

Zie reactie Kos...Ik ben blijkbaar niet de enige.

Ah, jij laat je mening bestaan op basis van kreten van anderen?

Het tweede uur is het beste aan oorlogscinema sinds Saving Private Ryan met de strandlanding.

Als je van bombastische meuk houdt wel ja.

frans123 schreef:

Wat valt er door Mel heen te prikken. Nie and ontkend hier dat het van pathos overloopt. De vraag is meer of je je er aan gaat ergeren? De brute oorlogsbeelden boden mij genoeg vertier, om dat niet te doen.

En domoor? Hij is homofoob en heeft antisemitische trekjes. Maar iemand die meerdere enorm succesvolle films heeft gemaakt als acteur, als regisseur en als producent is natuurlijk niet dom.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee, niemand die zegt dat het niet erg zoet is het eerste uur. Maar dat is slechts een deel van de film. Daarnaast heb je dit nodig om gevoel bij de hoofdrolspelers te krijgen. Ik vond het wel charmant en sympathiek. Lekker volgens de beschaafde etiquette uit die tijd.

avatar van MovieMind
Staat al een tijdje op de kijklijst, maar helaas nog niet aan toegekomen. Mag het werk van Mel Gibson graag zien, zowel als acteur als regisseur. Ook deze Hacksaw Ridge lijkt me zeker de moeite waard en verwacht ik wel een goede film, daarbij doet het gemiddelde me ook niet anders vermoeden dan dat het zo zal zijn.

Mischien binnenkort maar eens tijd voor vrijmaken.

avatar van Kondoro0614
MovieMind schreef:
Mischien binnenkort maar eens tijd voor vrijmaken.

Doen!