Impostor (2001)

Sciencefiction / Thriller
95 minuten / 102 minuten (director's cut)

geregisseerd door Gary Fleder
met Gary Sinise, Madeleine Stowe en Vincent D'Onofrio

Het is 2079: de aarde is al meer dan een decennium in oorlog met buitenaardse wezens. Spencer Olham is een wetenschapper wiens laatste werk waarschijnlijk de planeet zal redden. Plotseling wordt hij er echter van beschuldigd een buitenaardse spion te zijn, en wordt hij het middelpunt van een grote klopjacht.

avatar van geoffreys
Een goede sf-film.

goeie film hoor , niks mis mee. en zeker geen B film ! verrassend einde , en een nog meer verrassend einde als je begrijpt wat ik bedoel

avatar van vago
Wel een redelijk filmpie

orbit
Best aardige replicaflick, komt nergens ook maar in de buurt van het meesterwerk Blade Runner, maar vertoont wel gelijkenissen. De clue komt uiteindelijk amper verrassend over, helaas.

avatar van 606
Leuke en vrij aardige spannende film.
Goede sfeer en lekker duister en met een vermakelijk verhaal.
Acteren was ook best goed.

3 sterren

avatar van the new guy
Beetje laag gemiddelde. Jammer.

Zie deze film toch een beetje de voorganger op Battlestar Galactica, Equilibrium en Minority Report. Het budget is beduidend lager, dat zie je inderdaad terug. Omdat we allemaal deze films hebben gezien lijkt dit een simpel filmpje, beetje slap. Vond ik toch niet echt. Het idee is redelijk origineel, en de uitvoering prima. Waar andere films meer aandacht besteedden aan de achtervolgingsscenes lijkt hier de nadruk te liggen op de climax op het eind. Grappig bedacht, en stof om later over na te denken.

Redelijke SF film met een aardige hoofdrol van Sinise en een vermakelijk verhaal. De opbouw naar de climax is prima gedaan en de climax zelf is ook wel aardig. Dat de film low budget is kun je wel merken en wat betreft originaliteit scoort de film ook niet zo hoog. Desondanks een vermakelijke film en tot het einde blijft boeien.

TheShadowking
Verwachtte er eerst niet veel van en ben ik niet zon fan van Gary Sinise. De film begon beetje sloom met een vrijparij maar raakte kort daarna in een stroomversnelling die ongeveer de rest van de film doorgaat.
Af en toe was het daardoor wel wat rommelig montagewerk en miste ik dingen. Op het einde blijkt dat het een ijzersterk verhaal is.
Jammer van het low budget decord alleen, daardoor en door cast net geen 4 sterren.

avatar van Metalfist
I stopped building rockets. There was no need for them. I built weapons instead

Ik was al geruime tijd op zoek naar Equilibrium (was hem een aantal keer tegen gekomen maar toen nooit meegepakt en wanneer ik hem wou kopen vond je hem nergens meer...) en een tijd geleden vond ik zowaar twee edities in de Mediamarkt. Een was de gewone DVD uitvoering en de andere was een 2-Movie Pack waar deze Impostor bij zat. De prijs was nagenoeg hetzelfde en omdat ik altijd wel te vinden ben voor een sci-fi film, de boxset dus meegepakt. Ondertussen was ik alweer compleet vergeten dat ik dit nog had liggen, ik moet echt eens dringend mijn DVDs opnieuw sorteren, maar gisteravond schoot het me terug te binnen en ineens maar opgezet.

Op de DVD hoes prijkt de tagline 'From the author of Total Recall and Blade Runner' wat dus eigenlijk een mooie manier is om te verkondigen dat dit een zoveelste verfilming van een Philip K. Dick verhaal is. Oorspronkelijk was het dan ook de bedoeling dat dit onderdeel ging zijn van een sci-fi film die bestond uit 3 aparte verhalen maar de eerste beelden van Impostor spraken zo tot de verbeelding dat er al snel werd beslist om hier een full feature film van te maken. Mij hoor je niet klagen doordat ik altijd wel de indruk heb dat je om een degelijke sci-fi wereld op te bouwen je wel wat tijd nodig hebt. En die wereld ziet er over het algemeen wel geslaagd uit. Hier en daar worden er stukjes uit Starship Troopers en Armageddon geknipt en geplakt maar bon, dat stoort op zich nog niet zo erg. Op het eerste zicht lijkt Impostor verhaaltechnisch niet zo heel veel voor te stellen doordat je de filosofische aspecten uit bijvoorbeeld Blade Runner mist maar de climax maakt veel goed. Het lijkt allemaal nogal voorspelbaar (zo was het vrij snel duidelijk dat de wissel iets te maken met de bosbrand) maar ik werd aangenaam verrast door de twist dat Maya ook een android bleek te zijn.

Toen ik zag wie hier allemaal in meespeelde, was mijn goesting bijna direct over. Ik heb eerlijk gezegd ook wat een degout gekregen van al die CSI programma's en hier zitten er zowaar 3 (Sinise, Dourdan en Brown) van verschillende CSI reeksen (respectievelijk New York, de gewone en Miami) in. Sinise doet het op zich nog wel vrij aardig. De chemie met Madeleine Stowe komt niet altijd even goed uit de verf maar het had slechter kunnen uitdraaien. Aangenaam verrast wel door Mekhi Phifer. In I Still Know What You Did Last Summer was hij een ware verschrikking maar hij is overduidelijk gegroeid in zijn acteren in de drie jaar die tussen beide films zit. Het is echter het kat en muisspel dat in gang wordt gezet door Vincent D'Onofrio dat het hoogtepunt is. D'Onofrio is heerlijk op dreef en weet vooral naarmate de film vordert meer en meer zijn stempel te drukken.

Degelijke film die vooral door zijn climax naar een hoger niveau wordt getild. De verhalen van Philip K. Dick staan meestal wel garant voor anderhalf uur vermaak en dat is hier niets anders. Interessant ook om te zien wat voor invloed de verhalen eigenlijk hebben gehad want Battlestar Galactica bijvoorbeeld staat hier niet ver van af. CGI kan er mee door en de cast is vrij goed op dreef.

avatar van Left4Dead
Dat Gary Fleder mooie films kan regisseren valt te zien op zijn CV. Impostor is ook een pareltje die hier en op IMDB na mijn idee onderschat wordt op zijn kwaliteit. Beeld, soundtrack en acteerwerk passen bij elkaar als de linker bij de rechterschoen, het potje bij het dekseltje.

Gary en Madeleine spelen weer subliem en allesvreter D'Onofrio pak ook deze rol weer gemakkelijk op. Prachtig verhaal dat nooit verveeld heeft een goed tempo, anderhalf uur kijken naar deze film is alles behalve een straf.

Gizzmann schreef:

Omdat het er voor een grote film best goedkoop uitziet, voor een straight-to-video film is het degelijk en met het ontbreken van een grote naam mag ik toch wel stellen dat dit behoorlijk B is.

Ik weet niet wat voor films jij ziet maar als het bij Bassie en Adriaan blijft tja dan ken je geen grote namen.

De film nu zeker 10 keer gezien, 7.5 op een schaal van 10

avatar van blurp194
Mooie vormgeving, mooie locaties en prima beelden - allemaal lekker consequent blauwig en stemmig. Helaas is het verhaal wat minder, ondanks dat het afgeleid is van het beroemde werk van Philip K. Dick. Waar de film wel overduidelijk leentjebuur speelt bij de ander Dick-verfilmingen en SF-films uit die periode, is het toch op geen enkel vlak een vergelijk voor, neem, een Blade Runner. Vooral de spanningsboog is onvoldoende, de lange middenhelft is eigenlijk gewoon saai. Wellicht was het beter geweest om wat meer aandacht te geven ook aan de ontwikkeling van de karakters. Van acteren is in ieder geval maar weinig sprake, de grootste rol - die van Gary Sinise - omvat weinig meer dan veel rennen en achtervolgingsgedoe.

Ik kwam de film overigens toevallig tegen, en de naam van Madeleine Stowe op de poster intrigeerde me - indertijd was ze zeker wel een van mijn meer favoriete actrices. Misschien niet vanwege haar acteerprestaties... maar, evengoed wel een reden om deze film een kans te geven. Helaas heeft ze echter maar een erg klein rolletje.

avatar van linxde1
Geen topper. Het lag er allemaal te dik bovenop. Redelijk kijkbaar.

avatar van james_cameron
In de herziening gedaan, maar dat viel nog niet mee. In 2001 vond ik dit al geen topper, maar de tand des tijds heeft deze SF-kruisbestuiving van No Way Out en The Fugitive bepaald geen goed gedaan. Het begin is redelijk en de climax is top, maar het lange middenstuk is saai en bijna plotloos. Daarnaast schiet de film door het beperkte budget visueel behoorlijk te kort. Special effects en decors zijn best lelijk. Deze mag dus weer verdwijnen in de vergetelheid.

avatar van Gang_Star
Goede SF/Thriller. De opening is wat saai, maar daarna komt de vaart erin en goed ook. De film is spannend en kijkt gemakkelijk weg. Het acteerwerk is van een goed niveau.

avatar van PEN15
De eerste keer dat ik deze film zag had ik gemengde gevoelens. Het einde is ijzersterk, de inleiding is geslaagd, maar alles wat daar tussenin zit verveelt en valt in de herhaling. Ook bij herziening krijg ik een bittere nasmaak, het zesde zintuig vertelt mij dat het verdacht veel weg heeft van een kort verhaal dat veel te lang is uitgerekt over negentig minuten. Dat heb ik uit nieuwsgierigheid dus maar meteen nagezocht en ja hoor!!! Een vergelijkbare ontdekking deed ik onlangs ook bij House (1986). Dit zou eigenlijk een drieluik verhaaltjes worden samen met Mimic (1997) and Alien Love Triangle (2008). Had hier dan gewoon een anthology van gemaakt!

Ik heb het al gezien op televisie in 2005 bij veronica impostor 2001 Gary Sinise,Madeleine Stowe,Vincent D'Onofrio,Tony Shalhoub,en Mekhi Phifer

Joshuakempes schreef:

En toen????

avatar van Roger Thornhill
Toen ik kortgeleden deze film tegenkwam herinnerde ik me er alleen nog maar van dat ik hem indertijd heel onderhoudend vond en dat Gary Sinise in een aardige twist toch "overgenomen" bleek te zijn (altijd jammer als je van een film zelfs niet de centrale verhaallijn maar nou net wèl de twist nog weet... maar goed). De herziening viel echter niet mee: Sinise is degelijk als altijd (veel mensen noemen hier zijn werk bij CSI, maar ik denk bij hem nog altijd eerder aan Forrest Gump, Apollo 13 en vooral zijn briljante rol in Ransom), maar de FX hielden niet over voor een film van $40 miljoen, Vincent d'Onofrio deed mij vooral denken aan John Malkovich, en de plot kon mijn aandacht maar niet vasthouden. Wel leuk dat op het einde Madeleine Stowe dan opeens blijkt te zijn overgenomen ("o, dat had ik kennelijk verkeerd onthouden – o nee, kijk eens aan!"), en het centrale idee levert de film dan in mijn waardering nog een nipte voldoende op, maar echt goed kan ik hem toch niet vinden, daarvoor zitten er te weinig boeiende ontwikkelingen in.

Roger Thornhill schreef:
vooral zijn briljante rol in Ransom