• 8.252.932 stemmen

Meeuwen Sterven in de Haven (1955)

Drama | 94 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Les Mouettes Meurent au Port / Seagulls Die in the Harbour

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Rik Kuypers, Ivo Michiels en Roland Verhavert

Met onder meer: Julien Schoenaerts en Dora van der Groen

IMDb beoordeling: 7,2 (232)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot Meeuwen Sterven in de Haven

Een man heeft zijn vrouw vermoord. Hij wordt door wroeging overmand en zwerft gekweld door het Antwerpse schipperskwartier op zoek naar verlossing en troost. Hij is bang om opgepakt te worden door de politie en zoekt een schip om het land te ontvluchten. Hij vindt alleen begrip bij een weeskind en twee door het leven getekende vrouwen: een prostituee en een schippersvrouw.

avatar van Guyke

Guyke

Deze film bewijst dat er meer was dan de boerenfilm in Vlaanderen. De film geeft een mooi beeld van Antwerpen, vooral dan van de haven. Een origineel scenario, zeker in vergelijking met andere Vlaamse producten. Het kamerawerk is prachtig. De mooie plaatjes zijn vaak echter belangrijker dan de film. Ook speelt de film zich grotendeels af op muziek, zonder dialogen of geluid en na een tijdje wordt dat knap vervelend, zeker omdat de muziek zo enerverend is.

Het grootste minpunt van de film is dat men in alles bewust artistiek wilde zijn. Kunstzinnige opnames, kunstzinnige moderne muziek, kunstzinnig verhaal... maar een beetje minder had ook gemogen.

Al bij al toch een origineel pareltje uit de Vlaamse filmgeschiedenis.

avatar van Mug

Mug

Jammer dat de Franstalige dialogen niet ondertiteld werden. Nou ja, de dialogen met het jonge kind Gigi beperkten zich toch tot 'vang de bal', 'je bent verdrietig', etcetera.

Guyke zegt het al: het overvloedige wannabe artistieke. Mooie zwart-wit fotografie, lekkere jazzy soundtrack. Waarom het hoofdpersonage doelloes rondzwerft wordt pas duidelijk ergens midden in de film door een flashy en hippe flash-back (prachtige 5-7 minuten trouwens), maar de rest van het verhaal (inclusief zijn ontmoetingen met Gigi (het weeskind), de schippersvrouw en de dame met lichte zeden) voelt echt aan alsof het allemaal erbij is gefutseld. De laatste minuten, de achtervolging, zit ook niet helemaal lekker in elkaar.

Ach, een aardige prent uit de Belgische cinema-geschiedenis. Maar er is meer nodig dan arti-farti om een film geheel tot zijn recht te laten komen.

avatar van gondwana

gondwana

Mooie beelden van antwerpen, erg goeie soundtrack, goede fotografie en zo, maar vanaf het moment dat er acteurs in beeld komen kon ik het niet meer aan... Te oud om nog meeslepend te zijn, naar mijn mening...

avatar van Friac

Friac

gondwana schreef:

Te oud om nog meeslepend te zijn, naar mijn mening...

Te oubollig bedoel je dan? Want natuurlijk zijn er tal van oude films die ons nog kunnen meeslepen, niet?

Ik kan me eigenlijk erg goed vinden in de reacties die hier al verschenen zijn.

Ook ik vond de voornaamste sterktepunten van de film de mooie zwart-witfotografie van het nachtelijke Antwerpen en de jazzy soundtrack (die ik niet enerverend vond, maar soms iets té nadrukkelijk aanwezig). Echter klonk het Vlaams dat in de film gesproken wordt te gekunsteld, wat een film met dergelijke cinematografische uitstraling niet ten goede komt (maar dat is een 'kwaal' uit die tijd, die je ook tegenkomt in de televisieseries van de toenmalige BRTN).

Voorts vond ik het verhaal iets te flauw uitgewerkt, en misschien lag dat vooral aan het feit dat de personages amper uitgediept werden. Het leken allemaal edelfiguranten te zijn, zodat het bijzonder moeilijk was om echt betrokken te geraken.

Ontegensprekelijk een mijlpaal binnen de Belgische filmgeschiedenis, maar voor mij is er net iets meer nodig om er anno 2008 nog optimaal van te kunnen genieten.

avatar van The Eye

The Eye

Mooi camerawerk, helaas is daar ook alles mee gezegd.

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Deze film was KNT in 1955, daarom moet je deze film zien... en oordeel zelf!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

België kende natuurlijk al langer films, maar dat bleef vooral beperkt tot documentaires, reportages en komische lokale films die meer het theater naar het grote doek brachten. Na WO II was er een explosieve interesse in cinema over heel Europa. TV was nog vrij nieuw en nu de oorlog gedaan was, wilden mensen meer zien van de globale filmwereld. Ook in België, waar vooral gekeken werd naar Amerikaanse, Engelse, Franse, Italiaanse en Zweedse films. België bleef wat staan trappelen bij de komische werken en documentaires die vooral lokaal succes hadden, maar niet mee konden op de trein van de internationale films. Meeuwen sterven aan de haven maakte daar verandering in. Niet evident, omdat het nieuw en modern was en zeker voor die tijd gedurfd.

De film werd gemaakt door jonge cineasten met acteurs uit Antwerpen. Niet onlogisch, omdat 9 op de 10 films uit begin jaren '50 van Antwerpen kwamen. Julien Schoenaerts was de nieuwe Vlaamse Marlon Brando en de film zelf werd op de eerste plaats een visuele prent. Je merkt meteen invloeden uit de Fransen en Italiaanse naoorlogse films en vooral de film The Third Man. Als Antwerpenaar kan ik uiteraard ook genieten van de beelden uit deze mooie stad. En de bijhorende passende jazzmuziek maakt het helemaal sfeervol.

De film werd een succes met een nominatie voor de gouden Palm in Cannes en een release over heel Europa tot zelfs in de Sovjet-Unie. De film-noir is zeker een mijlpaal in de Belgische filmgeschiedenis. Het is echter een stijl die niet meer werkt bij het grote publiek. Gelijkaardige films als Umberto D., Ladri Di Biciclette, Les Diaboliques of Du Rififi chez les Hommes zijn grote films, maar eerder in de categorie van de arthouse en minder die van het grote doorsnee popcornpubliek.

Is de film goed, ja eigenlijk wel. Het is niet het best uit het genre of van ons land, maar voor liefhebbers van de film-noir is dit best wel genieten. En persoonlijk doet de aanwezigheid van Antwerpen zeker goed. De film is in België een witte duif gebleken niet meteen de nodige opvolging kreeg. Maar zowel de acteurs als de regisseurs zouden later op hun eigen weg, zeker grote namen worden. Het was meer dan een experiment...

avatar van Brix

Brix

Een film met vooral sfeervolle beelden van Antwerpen, die mij, als "Antwerpofiel", zeer kunnen bekoren.

Het ligt er duimendik bovenop dat "The Third Man" en "Odd Man Out " van enorme invloed zijn geweest op het triumviraat dat deze film maakte.

Enkele locaties in het Schipperskwartier lijken bijna identiek met die in The Third Man (o.a. het tunneltje)

Zelfs de zo bekende citerklanken uit The Third Man duiken op in de muziek.

Helaas ontbreekt de spanning die beide grote voorbeelden wel hadden.

Schoenaerts is een goede acteur, met screen presence, maar ik was toch blij toen Dora van der Groen de stilte verbrak.

Een veelzijdig actrice, die hier onverwacht uit de hoek kwam als meisje van lichte zeden.

Beelden en muziek zullen mij ook een volgende keer wel weer kunnen boeien.

Edit

De film had destijds zijn uitwerking op striptekenaar Willy Vandersteen, die er toespelingen op maakte in zijn Suske & Wiske strips.

avatar van Movsin

Movsin

Toch wel een bijzondere Vlaamse film. Eigenlijk al een nouvelle vague, met een melodramatisch intrige, waarbij een sfeer van gelatenheid domineert (een man op de vlucht, de onderdrukte positie van de prostituee, het eenzame, geadopteerde meisje). Ook de beelden van de haven, de binnenstraatjes, de industrie op de achtergrond, de symboliek...ademen somberheid uit en zitten voortdurend in het verhaal verweven.

Film was destijds erg populair en ik herinner me dat de titel onder de bevolking doorleefde en gebruikt werd bij toepasselijke toestanden uit het dagelijks leven.

Blikvanger in deze film is Dora Van Der Groen, die een mooi staaltje acteren afgeeft. Zo zien we deze actrice ook in haar jongere jaren en, merkwaardig genoeg, is het erg mooi vast te stellen dat haar stijl, 50 jaar later in "Pauline en Paulette" nog even charmant en kunstig is.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Knappe prestatie in een nog nauwelijks bestaand filmlandschap.

Het scenario was wel wat geforceerd: het maakte er soms meer een stripverhaal dan een kunstfilm van, ondanks de prachtige decors, settings en montages. Dat is misschien wel een vaker terugkomend euvel van de Vlaamse film, in tegenstelling tot de Italiaanse of Zweedse cinema van die tijd...

avatar van Tiany

Tiany

Schoenaerts was een zeer goede acteur, alsook Dora Van Der Groen, ik had haar nog nooit zien spelen als zeer jonge vrouw.

Het verhaal was prima, maar de film op zich vond ik meestal een beetje traag. De beelden van Antwerpen vroeger waren extra de moeite waard om deze film te bekijken, heerlijk die vroegere sfeer.

avatar van Tanita

Tanita

Fotografie is zeker interessant, en ook het optreden van Dora van der Groen. Maar dat zijn dan wel de pluspuntjes in mijn ogen. Misschien interessant om Antwerpen te zien in 1955, maar het verhaal rammelt behoorlijk. 2.5*

avatar van clubsport

clubsport

Dit is met afstand de oudste nederlandstalige film die ik ooit heb gezien en ja hij is natuurlijk belgisch met veel franstalige gedeeltes ertussen door maar toch .

Technisch oogt het nog erg zwak met slechte geluids en camera cuts , maar naarmate je het verhaal gaat

begrijpen word het wel boeiender .

Het camerawerk is best sterk en je krijgt een mooi beeld van de stad .

Geen Happy end maar ja het is geen hollywood he .

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Zowat de enige Vlaamse/Belgische productie die gebruik maakt van het film noir idioom? Historisch te situeren naar het einde toe van de klassieke film noir periode. De sfeerschepping in dit crimineel drama in zwart-wit vind ik subliem dankzij de fotografie en belichting. De intro zet al meteen de toon. Julien Schoenaerts (ver)dwaalt in de verlaten straten van Antwerpen terwijl Tone Brulin om de hoek loert, op zodanige manier belicht en in beeld gebracht dat het wel een scène lijkt uit The Third Man met Orson Welles en Joseph Cotton. Enter de zitherachtige muziek op de klankband die eveneens een fatalistische kwaliteit aanlevert. Ok, de invloeden zijn makkelijk te duiden, maar anderzijds een welkome afwisseling met de schier eindeloze Kiel & Vanderheyden komedies die op dat moment de Vlaamse film domineren.

Te vermelden is nog de inbreng van Jack Sels en orkest op de klankband, in die tijd een belangrijk voortrekker van de Belgische jazz.

De nachtelijke scènes in deze film zijn dus echte pareltjes, maar ook de dag scènes zijn een genot voor het oog met een dynamische regie, prima fotografie en slimme montage.

Behalve de visuele elementen is er ook nog een inhoudelijke insteek verwant aan de film noir. Het personage van Julien Schoenaerts wordt achtervolgd door zijn verleden en heeft (typisch ook in Amerikaanse noir) af te rekenen met oorlogstrauma. Verder speelt het verhaal zich af tegen de contouren van wereldhaven Antwerpen met mooie stads- en havenzichten, de anonimiserende stad als factor is aanwezig.

Prima finale met de afzetting van het nietige hoofdpersonage achtervolgd wordt door de politie tegen gigantische installaties met onwerkelijke vormen.

Het scenario vind ik in het algemeen degelijk en realistisch uitgewerkt. Geen flauwekul van onder de kerktoren hier maar eerder het anonieme grootstadsgevoel.

De acteerprestaties zijn zonder meer bovengemiddeld tot zeer goed, met Julien Schoenaerts als uitschieter. Zijn wanhoop voelde ik tot in de huiskamer. Andere opvallende naam is Dora van der Groen in de rol van prostituée en zoals steeds stelt ze niet teleur.

Meeuwen Sterven in de Haven lijkt me vooral een aanrader voor noir liefhebbers en in die zin heb ik er van genoten.