Le Bal (1983)

Alternatieve titels: Ballando Ballando | Waar Mensen Elkaar Ontmoeten, Verlaten en Vergeten

Italië / Frankrijk / Algerije
Muziek

geregisseerd door Ettore Scola
met Christophe Allwright, Aziz Arbia en Marc Berman

Het vijftigjarige verhaal van een Franse danszaal, beginnend in de jaren 20. Het zijn altijd dezelfde mensen die er komen, zowel dansers als muzikanten. Door middel van hun dansen wordt een inzicht gegeven in hun persoonlijkheden en het desbetreffende tijdvak.

Wie weet of waar ik de film le Bal van Ettora Scola kan kopen op DVD of video of evt. huren. Ik ben er al 5 jaar naar op zoek. Heb deze film ongeveer 15 jaar geleden opgenomen op video maar deze is helaas niet meer bruikbaar. Stuur evt. e-mail naar
mariatap@hotmail.com

FisherKing
oa DVD bij Alapage maar ook bij www.amazon.fr.
Er wordt niet in gesproken heb ik begrepen, dus ondertitels zijn niet van belang.

Erg origineel deze historiek van een danszaal en van wat er zich in afspeelde, gespreid over vele jaren en dansstijlen.
Is het prettig naar de dansende paartjes te kijken, de sliert aan karakters en emoties die de revue passeren zijn toch een interessane brok : de pleziertjes en suksesjes, maar ook de vernederingen en ontgoocheleingen, de jaloezie en de ongewilde humor en de tegenstellingen wanneer het even niet om dansen gaat.
Ook een stukje Frans geschiedenis als het ware.
Vrolijke, trieste en zeker nostalgische muziek, chansons en hits uit die tijd...
Knap werk, ook voor de decors, costumering en de passende vertolkingen van de acteurs.