Oci Ciornie (1987)

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Nikita Mikhalkov
met Marcello Mastroianni, Marthe Keller en Yelena Safonova

Romano is de stille, armoedige echtgenoot van een aristocratische vrouw die hem onderhoudt. Als hij het mentaal te moeilijk krijgt, reist hij naar een kuuroord, waar hij ondertussen mooi wat dames kan versieren. Hij ontmoet er Anna, een verlegen Russische vrouw, en raakt door haar geboeid. Wanneer zij terug naar huis reist, volgt Romano haar naar Rusland.

Heel mooie rol van Mastroianni. Script gebaseerd of geinspireerd op melancholieke verhalen van Tsjechow.

avatar van Freud
Leuke, charmante film, maar nogal licht om echt goed te zijn.

ARTE (dinsdag 11 mei, 14:45 - 16:55)

Eenvoudig plot maar heel veel belang voor beeldvorming, kostumering en kleur en dat mag er allemaal best wezen.
Fantasierijk als de dartele, steeds verrassende rol van een toch weer merkwaardige Mastroianni.

De verbeelding aan de macht met Marcello Mastroianni en Nikita Mikhalkov, twee filmkanonnen. Ik had moeite om er in te komen. De expressieve Marcello lult je de oren van je kop en je hebt geen idee waarover en waar het naar toe moet met deze film. Maar langzaam krijgt het je in z'n greep en zit je gebiologeerd naar de gekte van de gebeurtenissen, vooral die in Rusland, te kijken en het laat je uiteindelijk verbijsterd achter.

Zo is het mij althans vergaan. Wie nog eens herinnerd wil worden wat een groots acteur Marcello Mastroianni was, moet naar deze film kijken. Silvana Mangano en Marthe Keller mogen ook best herinnerd worden. En Nikita Mikhalkov maakt van bijna ieder beeld een schilderijtje. De beelden van een bijna leeg en gedroomd St. Petersburg, de houten huizen in de provincie, de paleizen en die bibliotheek en dan die Russen met hun ongrijpbare charme, ik heb ademloos zitten kijken. Mikhalkov blijft toch een van de grootste Russische filmmakers. 'Utomlyonnye solntsem' (1994) blijft toch een van de mooiste films die ik gezien heb.

O ja, goed opletten bij deze romantische komedie, want niets is wat het lijkt.