Star Trek: Nemesis (2002)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stuart Baird
met Patrick Stewart, Tom Hardy en Brent Spiner

Op weg naar de bruiloft van officier Will Riker en raadslid Deanna Troi raken kapitein Jean-Luc Picard en zijn crew afgeleid door een onverwachtte diplomatieke missie op de planeet Romulus. De bewoners van de planeet, sinds lange tijd vijand van de Federatie, hebben hun wens naar vredes-onderhandelingen uitgesproken. Wanneer de crew van de Enterprise echter op Romulus aankomt krijgen ze te maken met een bedreiging die de ondergang van de Aarde zou kunnen betekenen.

neo (crew)
Je hebt uiteraard wel de bekende Con in Nederland. Overigens lijkt mij dit land niet degeen met de meeste aanhangers

Heb nu eindelijk pas de laatste Star Trek gezien. Alle andere heb ik al vele malen gezien en ik moet zeggen dat deze meer dan genoeg aan mijn verwachtingen, die ik enkele jaren heb opgepropt als het ware, voldoet. Wilde deze graag in de traditie van al enkele ST films in de bioscoop te hebben gezien toen ook al zien. Het kwam er helaas niet van.

Ondanks het feit dat regisseur Baird aan het stuur hebben, is er meer dan de vele actie. Hier heb ik overigens geen problemen mee, want wat een spektakel was het weer. Mooie scenes met Data en Picard. De nog steeds altijd leuke humor tussendoor kan mij nog altijd bekoren. En de score van Goldsmith is weer perfect, een van zijn beste wel te verstaan! Na het spektakel tegen het eind leek de film af te lopen met een susser, waardoor ik vermoeden dat een laatste ingetogen uitvoering van het muzikale thema de boel zou eindigen. Maar gelukkig was daar de simpele oplossing met b-4 die in Data's voet sporen kan gaan treden.

Wrath of Khan blijft de beste (4.5 sterren), waarna ik Nemesis graag wil indelen bij de 4 steren bestaande uit Insurrection, The Motion Picture, First Contact en Voyage Home.

Ondergemiddelde Star Trek aflevering die lijdt onder een matig verhaal. Het verhaal dient als kapstok voor de actiescene's en is weinig fantasy vol.
Wel sterk is de prima rol van Stewart en het einde ook is wel aardig.

Helaas kan ik me niet bij 'neo' aansluiten.
Dit was de eerste Star Trek film die ik heb mogen bewonderen, en ja; vermakelijk was 'ie!
Leuk om te zien hoe ze het flinterdunne verhaaltje hebben geprobeerd op te rekken naar een hoger nivea door middel van 'moeilijk taalgebruik, en het introduceren van James Bond achtige snufjes'.
Verder was dit een redelijk vermakelijke film, met hier en daar helaas enkele goedkope computereffecten.
(ik citeer hier het gedeelte dat zich in de ruimte afspeeld)

Verder als een 'vijfje' kom ik niet.

neo (crew)
Toegegeven veel mensen, of die nu de andere gezien hebben of niet, zullen dit een mindere vinden. Begin eens met het oerbegin met Shatner of prima delen als Insurrection.

Ga ik zeker doen.
Het heeft me wel vermaakt hoor!

Film = mwah. Verder kan ik geen goed woord kwijt over het einde.

avatar van Mescalino
Slechte film. De romulans als vijand was nog wel ok maar het verhaal viel me erg tegen.

Het einde was zeer onbevredigend.

3 sterren

avatar van newG
Vond dit de 2de beste picard star trek. Bij momenten goede actie en verbluffende special effects. En deze film bevat dingen die ik zelf nooit had kunnen verzinnen, en dan heb ik het vooral over het einde...
Voor de Star Trek fans dit nog: Er komt een volgende film

Dertien-in-een-dozijn space-shooter, die weinig meer te maken heeft met de oorspronkelijke Star Trek. Met z'n doorzichtige plot, eendimensionale personages en voortdurende flauwe grappen lijkt het eerder een ondermaatse Star Wars-variant, en binnen die context komen concepten als klonen die een spiegel van jezelf zijn maar enkel door hun omstandigheden zijn gevormd maar lachwekkend over. Met alleen een cliché-held en een cliché-villain valt daar ook helemaal geen uitwerking aan te geven, natuurlijk. 2 *

avatar van Roodkapje
Ik vond dit een gewoon tussendoor filmpje. Bijlange niet de beste startrek die ik gezien heb. Het leek me meer een lange aflevering van een serie. Beetje flauwe humor tussendoor en de eerste helft van de film was soms wel tandenbijten. Gelukkig maakte het tweede deel veel goed.

nerd films dit. niet mijn smaak

Wederom een goede film uit de reeks, maar toch weer iets minder dan de vorige.
Over de acteerprestaties geen klachten, ook niet over de uitwerking en special effects. Maar het scenario is toch maar weer zwakjes.
Het zou dan ook een tijd duren eer en een nieuwe Star Trek film komt en dat is dan 7 jaar na deze, in 2009 namelijk, met wellicht een heel andere cast.
Trouwens, wat de cast betreft in deze film.. wie herkent Ron Perlman dadelijk ???
Ik heb nu alle filmen gezien de ene al wat beter dan de andere, maar heb me met de ganse serie (10 filmen) toch niet verveeld, en ik kan ze Science-Fiction liefhebbers toch aanraden, want een SF-fan zonder Star Trek te hebben gezien, is toch geen SF-fan... is het niet ??

avatar van krosnicky
jaja binnen kort word dit star trek deel 11 in plaats van deel 10 van wege het nieuwe deel 1 schuift alles 1 plaat hoger

joelieherp schreef:
nerd films dit. niet mijn smaak

Geef dan geen commentaar hork!
Goede film 3 sterren!

avatar van sofripa
Ik mag mijzelf wel als een trekkie betitelen. Zo ongeveer als wat Star Trek ooit heeft voortgebracht wel eens gezien. Deze film als afsluiter van een generatie had wat mij betreft dan ook wel wat meer grandeur gemogen. Stewart en Spiner zijn ook hier weer met kop en schouders de beste, in een film met een aardig gegeven. Qua uitwerking valt het helaas bij tijd en wijle niet mee. 3 sterren

avatar van A.L.I.E.N
Goede film! Ik herriner mijn nog dat wij bij ons thuis een enorm tuinfeest gaven voor allerlei familie en vrienden. Dat feest heeft ongeveer de hele nacht geduurd, tot de zon zelfs opkwam! Omstreeks 3 uur s'nachts begon ik me wat te vervelen.
Uit pure verveling stak ik deze film in de videorecorder! Hier heb ik echt van genoten! Nadat hij gedaan was heb ik hem zelfs teruggespoeld om hem nog eens te zien, en daarna nog eens, en nog eens. Ik heb hem ongeveer zo'n 4 of 5 keer achter elkaar gezien. Ik vondt de film fantastisch! Zoals bijvoorbeeld: De bruiloftscéne van Riker en Troy, Het spectaculaire ruimtegevecht tussen de "Enterprise" en het schip van "Shinzon", de mooie special effects en natuurlijk de acteurs, waaronder Brent Spinner die met het personage "Data" zowat de vrolijke noot van de film is! Deze film moet ik dus nog eens dringend herzien! Alvast een 4.0!

avatar van movie fan
zeker de mindere van de 4 nieuwe , maar slecht vondt ik hem ook nie , had er toch van genoten , maar aan de ene kant ben ik toch blij dat dit de laatste was , want zoals de oude en die van de jaren 90 , zo kunnen ze ze nu toch niet meer maken .

Queto Yurlunyur schreef:

Sluit ik met helemaal bij aan. Slechte afsluiter van de tweede serie.

avatar van Renfield1976
Leuke film !! Ik geniet altijd van alles wat met star trek te maken heeft, wel vind ik altijd, dat er meer in gepraat wordt dan mij lief is, maar dat neemt niet weg dat het een
leuke film is..

avatar van vdhjeroen
Deze film was er 1 te veel voor "The Next Generation" crew.
Ik had dan liever een film gezien van Voyager in plaats van een crew die te dicht tegen de pensioengerechtigde leeftijd zat.

avatar van DVD-T
De laatste film van de Next Generation, en ook de laatste film in de serie die in de jaren 70 begon met Star Trek The Motion Picture. En het is dan ook wel mooi geweest.

Het is helemaal op, dat merk je aan Nemesis. De inspiratie is ver te zoeken in het verhaal. Toch hebben ze er nog een leuke film van gemaakt. Tevens kampt deze Picard film met hetzelfde probleem als Insurrection. Het voelt een beetje aan als een lange aflevering van de serie. Er wordt weer niet echt wat speciaals gedaan, buiten de dood van Data om dan . Maar zoals gezegd wordt het geheel erg vermakelijk gehouden, met een aantal puike actie scènes. Zo is de space battle prachtig gedaan. De visual effects zien er voor een film met een wat kleiner budget adembenemend uit. Voor de crash in het schip van Shinzon deed mij verbazen over de kwaliteit.

De cast doet het goed, al lijken ze er wel helemaal klaar mee te zijn. Enkel Tom Hardy is noemenswaardig als schurk. Hij doet het met verve. Ron Perlman is ook goed op dreef, en is onherkenbaar. Zag pas bij de aftiteling dat hij het was. Ook de muziek verdient wat aandacht want die is wederom weer magisch.

Erg vermakelijk, al merk je wel dat deze film er eigenlijk niet in slaagt om een hoger niveau te pakken en alles uit de kast trekt om een geweldig slotstuk te zijn.

En zo zitten alle Star Trek films erop en heb ik heel wat goeds gezien. Maar ook een hoop dingen konden beter. Zoals in elke reeks heb je goede delen en minder goede delen.

Eindoordeel van de 3.05 best goed dus.

avatar van MMXMMX
MR DATA was weer briljant

Goed dat waren ze alle 10

Iemand een idee hoe die film met Janeway heete ?

avatar van newG
Star Trek voyager films zijn gewoon dubbelafleveringen uit de serie zelf. Admiral janeway heeft enkel in deze echte star trek film een onozel klein rolletje waar picard haar feliciteerde met haar terugkomst...

avatar van eavymetal
Leno schreef:
Wel sterk is de prima rol van Stewart en het einde ook is wel aardig.

De sterke acteerprestatie van Patrick Steward is het enige positieve aan deze zwakke SF-film.

Redelijke laatste Next Generation Star Trek waarin kapitein Picard wel tegenover een hele bijznodere vijand komt te staan. Op zich een goed uitgangspunt, maar als geheel toch wat minder boeiend. Verder een aantal goeie actie-scenes en een finale die eigenlijk te lang duurt. Wel een mooi, en redelijk onverwacht einde.

avatar van PEN15
Die "Romulans" waren Cenobites knock-offs. Zoals gewoonlijk weten aliens, die veel te veel op mensachtigen lijken, in Star Trek films me nimmer te overtuigen en Nemesis doet er weer niks aan een beetje moeite te doen. Kom op man, het budget is 60 miljoen, en wat ik te zien krijg is een beetje klei.

avatar van psychopath
Jammer dat dit de film was waar ze mee afsloten, heb Star Trek altijd uiterst interessant gevonden omdat veel wat je in de film ziet aan technologie gaat absoluut komen alleen jammer dat wij dat niet meer mee zullen maken.

Leuk om Tom Hardy te zien maar wat een scharminkel in dat rare pak destijds.

Vaste crew deed het zoals gewoonlijk goed alleen het verhaal was wat minder, desalniettemin toch 3*

avatar van the new guy
Slechte SE en CGI met een matig verhaal. Niet zo goed dus.

avatar van m1chel
"And I'm not quite Human! So what am I? My life is meaningless as long as you're still alive. What am I while you exist? A shadow? An echo?"

De laatste Star Trek uit de serie is zeker niet de minste. Met namen als Tom Hardy (kennen we nu als Bane uit The Dark Knight Rises) en Ron Pearlman (kennen we uit oa. Hellboy) kent deze Star Trek prima acteurs die een goede schurk kunnen neerzetten. De crew zet een prima prestatie neer, en het ontbreekt dan ook op geen enkel vlak aan actie en avontuur.

Aanrader voor Science Fiction fans, want er is weinig Star Trek voorkennis nodig om deze film goed te kunnen volgen. De spanning word prima opgebouwd en het verhaal word ook prima uitgelegd. 4* voor deze prima afsluiter van de serie films van Star Trek.