Fong Sai Yuk 2 (1993)

Alternatieve titels: Fong Sai Yuk II | The Legend of Fong Sai Yuk 2 | The Legend 2 | Fong Sai Yuk Juk Jaap | 方世玉續集

China / Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Corey Yuen
met Jet Li, Josephine Siao en Adam Cheng

De legendarische Kantonese held Fong Sai Yuk raakt betrokken bij de geheime organisatie "The Red Flower", die proberen om de Mantsjoe-keizer af te zetten en de Ming-dynastie terug op de troon te zetten.

avatar van BoordAppel
Zo'n beetje hetzelfde als zijn voorganger. De actiescenes zien er weer erg goed uit en zijn bovendien ook nog eens origineel. De humor is weer lekker dom, al heb ik serieus hard moeten lachen om de nerve blocking van die kip. De film is op sommige punten wat trager dan deel 1. Ik hou het hier maar op een 3,5*.

Dialogen zijn inderdaad niet belangrijk, intonatie toch wel degelijk. Bij dubs als deze klinkt iedereen steeds zo steriel en serieus, terwijl die Chinese acteurs steeds als een stel verongelijkte kleuters klinken.

Weer een erg spectaculair filmpje. Zolang het maar vliegt, en net zoals in de eerste Sai Yuk zijn de gevechten hier weer van ongelofelijk niveau. Erg origineel, erg dynamisch, met als hoogtepunt dat stellagewerk op het einde.

Humor was weer flauw, als vanouds, al lag ook ik onder m'n bank bij het zien van die kip. Geweldige vonds, zo tussen al dat vechten door. Verhaaltje was ook niks, maar niemand die daar van wakker ligt.

4*, samen met Iron Monkey het betere Martial Arts duo.

avatar van Metalfist
Fijn vervolg

Zo af en toe kun je toch eens het nodige geluk hebben. Het eerste deel van de twee Fong Sai Yuk films is nogal makkelijk te vinden (zit onder andere in een Jet Li box) maar de sequel was wat moeilijker om aan te geraken. In een bibliotheekverkoop of all places vond ik opeens een DVD met originele audio (zowel Kantonees alsook Mandarijn, geen idee welke nu echt de originele is maar mijn gehoor is te slecht om echt het verschil te horen) èn Engelse subtitles.

Het eerste deel zat weliswaar ver weg in het geheugen maar ik ging er voor de gemakkelijkheid maar vanuit dat het op zich niet zo noodzakelijk ging zijn. Goed gegokt in ieder geval want hoewel me er nog iets bijstaat van een lesbische moeder in het eerste deel, is deze sequel perfect op zichzelf te zien. Een vreemd filmpje is het trouwens geworden. Net wat meer gericht op humor naar mijn gevoel (met onder andere een kip die slachtoffer wordt van een kung fu techniek!) en een plot dat vooral draait om het recupereren van een geheim doosje. Wat daar uiteindelijk inzit is niet noemenswaardig, het is bovendien iets dat je als kijker al lang weet, en dient vooral als plot device om zoveel mogelijk actie te tonen. Regisseur Cory Yuen keert terug voor de sequel en dat is een goede zet aangezien er hier een aantal erg geslaagde vechtsequenties inzitten. Zeker de climax is echt de moeite waard, maar sowieso bevat de film over de gehele lijn een aantal erg coole stunts.

En Jet Li natuurlijk. Het zal nooit mijn favoriete acteur worden in dit genre, maar het mag duidelijk zijn dat hij voor dit soort rollen geknipt is. Ook één van de meest komische rollen uit zijn carrière naar mijn gevoel, zeker de scènes met Ting Ting en de prinses zijn erg leuk. Ook fijn dat Josephine Siao nog terugkeert als de moeder van Fong Sai Yuk. Blijft een leuk personage en de chemie met Li blijft de moeite. Ji Chun-Hua is trouwens een goede slechterik en let vooral ook nog op een kleine bijrol van Yuen zelf als Li Guo Bang, de man die zogezegd geen kung fu kon en naar het einde toe een lekker potje vecht. Zou dit op zich ook nog wel eens willen zien in een echt deftige versie trouwens. De DVD kwaliteit laat hier en daar wel wat te wensen over en er wordt blijkbaar tegen zo'n hoog tempo gepraat dat de ondertiteling maar een seconde zichtbaar is. Het is echter gelukkig vooral een visuele film.

De voorganger zit iets te ver weg in mijn geheugen om echt met zekerheid te kunnen zeggen welke van de twee nu de beste is. Komt er in ieder geval op neer dat het beide erg vermakelijke filmpjes zijn. Jet Li is in goede vorm en met Siao heb je nog een leuke vrouwelijke bijrol. Cory Yuen is niet mijn favoriete regisseur (3* gemiddeld op 7 films) maar dit doet hij toch wel erg goed. Frappant trouwens dat beide films uit 1993 stammen. Gewoon back to back geschoten?