Bob & Carol & Ted & Alice (1969)

geregisseerd door Paul Mazursky
met Natalie Wood, Robert Culp en Elliott Gould

Na een weekend van emotionele openheid in een vakantiehuisje, keren de "zogenaamde" hipsters Bob (Culp) en Carol (Wood) terug naar Los Angeles, vastbesloten om de principes van vrije liefde en complete openheid in hun huwelijk toe te passen. Met zowel interesse als walging van hun vrienden Ted (Gould) en Alice (Dyann Cannon), beginnen Bob en Carol affaires die zij met veel plezier vertellen aan al hun vrienden. Geinspireerd door al die openheid, vertelt Ted (tijdens een tocht van de vier vrienden naar Las Vegas) dat hij zelf ook een affaire heeft, waardoor een woeste Alice eist dat al deze vrijheid het best kan leiden tot één ding: het "ruilen" van partners.

FisherKing
Dacht eerst dat deze Paul Mazursky film er al op stond, maar ik heb vroeger lang naar een (ontbrekend) plaatje gezocht. Aardig jaren-60 filmpje uit mijn herinnering, maar voor een uiteindelijk oordeel zou ik hem moeten herzien.

avatar van movie acteurs
Geinige komedie. Niet het type film waarbij je in een deuk ligt maar op zich best grappig en leuk. Ik vond het wel een prima film voor een keer. Voor die tijd ook heel progressief onderwerp dus daarom alleen al een 3,0 waard.

avatar van Wembleyfever
Ja, leuke film die wat vaag begint. Gelukkig wordt alles snel duidelijk en dan ontwikkelt zich echt een leuke film. De vier hoofdrolspelers zijn ook erg op dreef en vooral Elliott Gould is erg vermakelijk.

Goed opletten in de nachtclub, want hier speelt Bill Cosby (maatje van Culp, waarmee hij samen in I Spy speelde) een cameo-rol.

De laatste scene is goedbedoeld, maar wel weer een beetje vergezocht.

avatar van badfans69
Een tijd geleden op TCM gezien, met een 0,5 bonus voor de mooie Natalie Wood

avatar van Airbakke
“I don’t think I have it in me to make a movie in which all the situations and relationships are black and white. I get into the gray areas.” (Paul Mazursky)

Mazursky maakte met deze film een mooie metafoor voor de teleurstellende, naïeve jaren zestig hippie cultuur. Twee ruimdenkende koppels pogen te experimenteren met vrije liefde om hun relaties wat leven in te blazen. Deze controversiële film maakte indertijd indruk zowel op kritisch als commercieel vlak en ontving zelfs vier Academy Awards nominaties. Jammer genoeg blijkt hij vandaag een beetje vergeten.

Voor meer info over deze en een top 25 aan vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

Een hippe parodie over het gedachtegoed van hippies inzake “vrije liefde”, een bijproduct van de seksuele revolutie in de jaren 60. Lang niet zo schokkend meer als destijds allicht, maar nog steeds erg grappig met als hoogtepunt de scène van Dyan Cannon bij de psychotherapeut. Een geslaagde komedie, die de tand des tijd wonderwel goed heeft doorstaan en qua inhoud en aankleding een fijn tijdsbeeld geeft van de “roaring 60s”.

Uitstekende film waarin een echtpaar leert om hun gevoelens en emoties uit te spreken. Redelijk lange, maar goed geschreven en eerlijke dialoog gedreven scenes over seks binnen het huwelijksleven. Zeker niet geheel zonder humor, zonder dat het overdreven wordt. De cast doet het goed en vooral het tijdsbeeld wordt ook goed neergezet.