Julia (1977)

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Jane Fonda, Vanessa Redgrave en Jason Robards

In de jaren '30 tracht toneelschrijfster Lilian Hellman een carrière op te bouwen met hulp van haar geliefde, Dashiell Hammett. Haar goede vriendin Julia strijdt tegen het Nazi-regime. Lilian gaat bij haar vriendin op bezoek en ziet wat haar idealen haar hebben aangedaan. Julia's vriend vraagt Lilian om een grote som geld te smokkelen, zodat de Nazi's beter bestreden kunnen worden.

Mooi. Goed gespeeld. Vakwerk van Zinnemann.

That's my name...

mijne ooook

avatar van Mac Hammer Fan
Is uit in regio 1 (USA). Hoog tijd dat de film hier uitgebracht wordt, want het is een juweeltje.
Een echt ontroerende prent over de vriendschap van twee vrouwen tijdens de oorlog.

hih zoo heet ik

avatar van Mochizuki Rokuro
Vreselijk degelijk, maar mooi ogend (autobiografisch) drama. Wordt vooral opgetild, door enkele fantastische sequenties, die helaas maar af en toe voorkomen. De treinscène is bijvoorbeeld geweldig gedaan en de wisselwerking tussen Fonda/Redgrave in hun laatste scène samen is goed. Ook wel zo'n typische Oscar-film (11 nominaties, 3 beeldjes), zoals bijvoorbeeld The English Patient.

Verder mooi 'versnipperd' verteld. Maar zoals gezegd nogal degelijk in zijn aanpak en vormgeving. Eigenlijk kennen alle bijrollen helaas maar weinig diepgang, zelfs ook die van Robards als Dashiel Hammett (en waar hij nota bene een Oscar voor kreeg - voor het tweede jaar op rij meen ik), Schell maakt er eigenlijk nog het meeste van.

Meryl Streep maakt in deze film haar debuut, maar komt maar in twee scènes voor (en heeft er maar in eentje tekst) op ongeveer 1/3 van de film. Zelden zoveel gerook gezien in een film als deze, tenminste door Fonda - die vrijwel de gehele film een sigaret in haar mond heeft. Al zie ik Lilian Hellman ook op veel foto's met een sigaret.

Nogal pompeus allemaal. Vond die treinscene juist helemaal niks.

Redelijke film waarin twee jeugdvriendinnen elkaar weer zien vlak voor de tweede wereldoorlog. De relatie tussen de twee vrouwen is maar matig uitgewerkt. Ook op het begin wat onevenwichtig, mede door de montage. De tweede helft bevat de beste momenten, als het verhaal een meer duidelijke richting krijgt. Het acteerwerk is prima.

Een paar toneelstukken van Lillian Hellman liggen aan de basis van een aantal erg mooie filmdrama’s: These Three, The Children’s Hour, The Little Foxes e.a.. Dat kan ik helaas niet zeggen van deze film, die gebaseerd is op een van de vele memoires van Hellman. Het is een braaf, voortkabbelend verhaal over haar schimmige relatie met haar hartsvriendin. Enkel de treinreis weet voor wat opwinding te zorgen, maar er is geen aandacht voor het politieke activisme van Hellman en ook haar verhouding met schrijver Dashiel Hammett (The Thin Man, The Maltese Falcon) is niet meer dan een wat bleek verhaal in de marge.
Het acteerwerk van Fonda, Redgrave, Robards en Schell maakt veel goed, maar Fred Zinnemann heeft wel betere films op zijn conto staan.

avatar van Flavio
Redelijk drama is wat te fragmentarisch en ovenwichtig om echt te boeien. Fonda speelt sterk en ook de rest van de cast doet het naar behoren maar Oscars voor Redgrave en Robards vind ik dan weer wat overdreven.

De trein-scene vond ik wel aardig en zorgde in ieder geval voor wat spanning, maar als ze samen reisde met twee compagnonnen hadden die ook net zo goed het geld naar Duitsland kunnen smokkelen, ik had niet het idee dat die veel strenger gecontroleerd werden dan Lilian ?