Memoirs of an Invisible Man (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Chevy Chase, Daryl Hannah en Sam Neill

Nick Halloway is per ongeluk onzichtbaar geworden tijdens een ongeluk. Wanneer Jenkins achter de onzichtbaarheid van Nick komt, wil hij hem gebruiken voor spionage. Nick's vriendin Alice Monroe wordt samen met Nick gedwongen om geen aandacht te trekken van Jenkins. Nick heeft ook een probleem met het leven als onzichtbare en ondertussen probeert hij een manier te vinden om weer zichtbaar te worden.

avatar van 606
Aardig maar niet altijd even grappig.
Verhaal was op zich best leuk gedaan.
Acteren was wel knap werk.

2,5 ster

Reinbo
Zag gister een stukje, maar kon er bijna niets van Carpenter's hand in herkennen. Flauwe film, ben bij het 10 minuten durende reclameblok afgehaakt.

avatar van bob de niro
Erg grappige film met hele leuke scenes!Meeste mensen vinden
Chase verschrikkelijk maar ik kan altijd wel om hem lachen!Hannah altijd lekker om te zien!3,5 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Carpenter's Chase.

Waar Carpenter doorgaans betere films aflevert is dit desondanks best een aardig tussendoortje. De film weet echter weinig balans te bewaren en kent een hoop rommelig gecliché naar het einde toe. Aan Chase ligt het niet, maar het had zo leuk kunnen zijn.

Redelijk.

avatar van Purmerend
Leuke scene: Een tasjesdief jat een tas van een vrouw en hij pakt rustig die tas af en geeft hem heel droog weer terug

avatar van rep_robert
Geen idee wat ik hiermee aan moet. De film is overall gezien aardig onderhoudend en vind het voor 20 jaar oude special effects er wel aardig uitzien. Het verhaal doet prima zijn werk en de vaart zit ook prima in de film. Toch is de humor te weinig aanwezig, er kan veel meer mee gedaan worden. Ook de cast is niet altijd even overtuigend, vooral Hannah is soms tenenkrommend.

Tussendoortje waar de hand van Carpenter niet echt in te zien is.

avatar van Betamax
Chase doet het bij mij altijd goed.
Gewoon een leuke film om een keer vte zien.

avatar van Roger Thornhill
Toen ik indertijd deze film bij de videotheek huurde stond er op de videodoos dat dit een "ware lach-lawine" was. Wie schetste mijn verbazing toen deze film eerder een thriller probeerde te zijn? Ik had er goede herinneringen aan, maar nu ik hem zo'n twintig jaar later opnieuw zie is hij toch iets minder leuk. Daryl Hannah heb ik nog nooit zo verleidelijk gezien, de overige acteurs doen hun best (inclusief Michael McKean, die hier de eigenaar van het buitenhuisje speelt maar voor mij altijd David "I'd be a full-time dreamah!" St Hubbins uit This is Spinal Tap zal blijven) en de FX komen nog altijd behoorlijk overtuigend over, maar de plot is iets te voorspelbaar en veel te weinig spannend, ook al omdat Chevy Chase, tja, gewoon Chevy Chase speelt in plaats van iemand voor wie je in de zenuwen zou moeten zitten. Vermakelijk, maar of ik hem over twintig jaar nógmaals zal willen bekijken. . .

avatar van PeterW
Dit is een van de slechtste films die ik ooit gezien heb.

avatar van baspls
"I want my molecules back!"

Deze Carpenter had ik nog niet gezien. Oorspronkelijk zou deze film worden geregisseerd door Ivan Rietman maar door onenigheden met Chase heeft hij het project verlaten. Carpenter besloot weer eens te proberen met Hollywood samen te werken en zo werd hij de regisseur. Het is erg duidelijk dat Carpenter niet erg vrij werd gelaten (de film heet niet eens John Carpenter's Memoirs of an Invisible Man). Mijn kopie had zelfs een Duitse titel: Jagd auf einen Unsichtbaren.

Ik ben niet bekend met Chevy Chase's komedie-films maar ik vond hem hier een sterke rol als de hoofdpersoon spelen en een paar grappige momenten hebben. Daryl Hannah (die ik nauwelijks herkende uit Blade Runner) speelde ook goed en Sam Neill was een prima bad-cop.

De film mag dan een heel andere toon hebben als Carpenter's gebruikelijke werk ik vond het verhaal toch best wel geinig uitgewerkt. Ik heb hier en daar zo mijn vraagtekens en ik denk dat Carpenter met volledige artistieke vrijheid misschien wel een super vette remake van The Invisible Man gemaakt zou hebben, maar toch vond ik het niet slecht. De film is ook niet echt helemaal een komediefilm, de film blijft serieus van toon (vooral aan het einde) en word nergens over-the-top.

De effecten waren best goed, gelukkig een hoop on-camera werk. De onzichtbaarheid zag er in een paar shots erg sterk uit.

Ik miste weer Carpenter's vertrouwde muziek. Shirley Walker's orkestrale score was niet erg bijzonder maar werkte prima met de film.

Al met al was het toch wel een erg vermakelijke film. Zeker niet het slechtste werk van John Carpenter maar toch zie ik hem liever horror maken. Haalt niet het niveau van zijn andere komedie, Big Trouble in Little China, die trouwens wel weer best over-the-top was. Het acteerwerk was in orde, redelijk verhaal en prima effecten. Zelfs de drama kon ik wel waarderen. Prima film.

Redelijke film over een man die door een ongeluk onzichtbaar wordt. De special effects kunnen er na ruim 25 jaar nog prima mee door. Chevy Chase doet weinig verkeerd, maar zijn komisch talent wordt hier bijna niet benut. Niet echt een komedie en ook niet echt een thriller, maar toch vermakelijk genoeg voor een nipte 3.0 sterren.