Apa (1966)

Alternatieve titel: Father (Diary of One Week)

Hongarije

geregisseerd door István Szabó
met András Bálint, Miklós Gábor en Klári Tolnay

Een zoon idealiseert zijn in de Tweede Wereldoorlog gestorven vader als een heldhaftige patriot en verzetsheld in terugblikken, waarin werkelijkheid en fantasie door elkaar heenlopen. Langzamerhand krijgt hij een meer realistisch beeld van zijn vader.

avatar van Baggerman
Een zeer genietbare film van István Szabó. In het begin ziet het er wat knullig uit. Ik hoop dat dat de bedoeling was, want de actiescènes van de vader moeten zich in de verbeelding van de jongen afspelen en ziet er nu daardoor erg overtuigend èn komisch uit! De spelvreugde van de acteurs spat in ieder geval wel van het doek! Het ziet eruit of ze het erg grappig vonden deze film te maken.

De jongen fantaseert logischerwijs over de vader die hij nooit heeft gekend en krijgtt daardoor wat status in de klas en kan zich daar op latere leeftijd bijna niet meer los van rukken. Zelfs dan blijft hij de waarheid mooier vertellen dan die is.

Het geheel wordt luchtig verteld en en passant krijgen we nog wat recente Hongaarse geschiedenisles.

Mooie soundtrack op het thema van 'Vader Jacob'!

Ook nog József Madaras (de hoofdpersoon in Jancsó's 'My Way Home' en 'The Red and the White') in een bijrolletje gespot.