Il Grande Duello (1972)

Italië / Frankrijk / West-Duitsland / Monaco
Western

geregisseerd door Giancarlo Santi
met Lee Van Cleef, Horst Frank en Alberto Dentice

Clayton is een man die goed met wapens overweg kan en het Wilde Westen zeer goed kent. Het lijkt erop dat hij op het slechte pad terechtkomt, maar hij gelooft uiteindelijk toch dat het recht zal zegevieren. Wanneer een man beschuldigd wordt van moord op de leider van een machtige bende in Tucson, besluit Clayton het recht in eigen hand te nemen en de wapens te laten spreken. Hij neemt de van moord beschuldigde man mee en probeert hem voor het gerecht te brengen teneinde een eerlijk proces te waarborgen. Maar de bende zit hem op de hielen en heeft hele andere plannen met de man.

Wil ik heel graag zien.

Waar blijft de dvd?

avatar van pascal83
Was zojuist op WDR.

En inmiddels ook wel op dvd.

Welke versie?

Amazon heeft ´m. Staat verder weinig info bij...

Volgens mij nog steeds geen optimale versie....

Schijnt public domain te zijn. Torrent hier, net als van een hoop andere (spaghetti)westerns: http://www.publicdomaintorrents.com/nshowcat.html?category=westerns

Bad Lieutenant schreef:
Schijnt public domain te zijn.

Kan ik moeilijk geloven

Lijkt me wel getuige dit http://www.vintagelibrary.com/pd.php?pcode=dvd074 Vijftig westerns voor $30,- (The Grand Duel zit erbij) Distributeur Treeline Films doet niet anders dan public domain werken in bulk aanbieden. Maar goed, wellicht betreft het hier slechts de copyrights voor de VS. Heb hem overigens net bekeken: 7/10 zou ik zeggen.

Ramon K
Dvd besteld. Wilde East heeft een Van Cleef spaghetti double bill gereleased een tijdje terug. Andere film is Beyond the Law. Kwaliteit moet heel behoorlijk zijn.

Werd vooral benieuwd naar Il Grande Duello na het zien (en horen!!) van deze trailer.

30 juni 00:25 - 02:00
WDR Fernsehen

avatar van Brix
Nog maar eens herhalen voor degenen die de uitzending van deze film vannacht niet willen missen.
zie eerdere bericht van Dogie Hogan.

avatar van Brix
Nipt, en met veel goodwil, drie sterretjes(kan nog minder worden)
Van Cleef heeft zijn geld hiermee makkelijk binnen gehaald, want veel had hij niet te doen.
De enige andere acteur met iets van uitstraling is Horst Frank.
Al de overigen spelen zo overdreven of onopvallend dat het niet meer leuk is.
Het verhaal sleept zich voort van schietpartij naar schietpartij, en vooral met veel overbodige dialogen.
Een domme scène met een machinegeweer (dat ook nog niet eens in het tijdperk thuishoort)
Bla bla, pang pang, rabarber rabarber..pang pang pang...ratttattat...bla bla..
Verplichte close-up shoot out...einde, eindelijk.

Bij de eerste kijkbeurt kwam ik er al moeilijk doorheen.
De tweede viel mij zo mogelijk nog zwaarder (kan aan de hoge temperaturen en het late uur liggen)

avatar van RaoulDuke
"Your' going to Tucson ? Nice place. The cemetary lies on the sunny side of the hill."
Lee van Cleef op de automatische piloot in deze, zeker qua acteerwerk, niet hoogstaande maar toch meer dan redelijke spaghetti-western.
Het tempo is hoog genoeg om (zij het matig) te blijven boeien, en er zitten enkele aardige vondsten in.
Wisselvalige soundtrack, meestal wel o.k. maar hier en daar ronduit irritant.
Onderdeel van de box "20 classic spaghetti westerns" gekocht voor 12 euro bij CD-wow.
Beeldkwaliteit is ook na een keer inzoomen goed te noemen. En dat inzoomen is nodig want de film wordt weergegeven zoals hij oorspronkelijk is opgenomen, in 70 MM cinemascope, waardoor de boven-en onderbalk bijna net zo breed worden als het filmbeeld.

neo (crew)
Het thema van componist Bacalov vind ik zelf briljant. Één van de beste in het genre.

Voor mij gaat zo'n oude cowboyfilm wat te langzaam. Muziek is wel erg goed.

avatar van LuukRamaker
Il Grande Duello is een lekker overdreven en rauwe Europese western die in het begin wel wat wegheeft van Stagecoach en uiteindelijk eindigt met een soort gunfight at the O.K. Corral. Maar goed, dat zijn grote hoofdlijnen die in de sterk aanwezige, dikke laag spaghettisaus nog maar nauwelijks zijn op te merken. Verder is het immers een typische spaghettiwestern die qua setting weliswaar af en toe best wat wegheeft van het Amerikaanse westen maar wel de grillige sfeer heeft die er in het Italiaanse Wilde Westen altijd hangt. Het is voornamelijk de Lee Van Cleef-show want van zijn inmiddels in de vergetelheid geraakte tegenspeler Alberto Dentice moet de film het niet hebben, al had (zoals Brix ook al aangaf) de stoïcijnse Horst Frank eventueel wel wat eerder ten tonele mogen verschijnen om nog wat meer serieuze spanning in de film te brengen. Nu moet de film het naast de koelbloedige Van Cleef (voor)namelijk hebben van rondvliegende kogels en de grauwe sfeer.

avatar van thunderball
Deze laatst aangeschaft op blu ray, waarop deze samen te vinden is met Keoma. Beiden overigens in meer dan behoorlijke kwaliteit.

Van Cleef is zoals gewoonlijk goed opdreef en eist de aandacht volledig op, met zijn aangeboren coolheid en aanwezigheid.
Het verhaal is niet heel bijzonder, een soort van detective, maar wordt vrij knullig gebracht, daar je als dader al meteen bij de eerste flashbacks Van Cleef herkent.

Toch wordt de film min of meer gered door twee uitermate sterke scènes:
allereerst is daar de openingsscène, waarin we Van Cleef zien lopen, onder schot gehouden door tientallen schutters
en de andere is de final duel, waarin een verbeten Van Cleef op de op hem wachtende drie broers komt aflopen. Beide scenes worden begeleidt door het hoofdthema, wat dan in al zijn glorie is te horen. Erg, erg goed en deze scenes weten de film boven de middelmaat te brengen.

Met moeite een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van dionj
Wat wilde de regisseur? De film probeert een serieuze wraakfilm te zijn. Maar er zitten ook veel overdreven komische scene's in, waardoor de film niet erg goed is uitgebalanceerd. Lee Van Cleef is het sterkste onderdeel van de film.

avatar van Jazzthieve
Ben een liefhebber van spaghetti westerns maar deze film kwam mij een beetje te dom en dwaas over. Het plot van deze film zwiert van links naar rechts zodat je al gouw maar weinig idee hebt waar sommige zaken eigenlijk over gaan. Buiten Van Cleef die altijd goed is is sommig acteerwerk belabberd en ronduit ongeloofwaardig. Saaie film die ondanks zijn korte speelduur behoorlijk lang aanvoelt.

avatar van thunderball
Net de nieuwe Arrow release zitten kijken.

Erg goede kwaliteit, zowel beeld als geluid is voortreffelijk!
Ook interessante extra's, waaronder een vergelijking met de originele print en de iets langere Duitse versie, waarbij het toch wel zonde is dat er niets van die versie is gebruikt voor deze nieuwe 2K print.
Verder veel amusante interviews, waaronder van de regisseur en de scriptschrijver.

PS: ik heb de Engelse versie aangeschaft en is dus een regio B uitgave.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet echt een boeiende western. Lee Van Cleef is natuurlijk nog wel goed, maar hij kan de film niet redden. Hij mist een goeie tegenspeler en zelf heeft hij al beter gedaan. Leuke soundtrack dat past bij het genre en de nodige actiescènes. Maar ik heb al veel beter gezien. Een tussendoortje.