The Heartbreak Kid (1972)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Elaine May
met Charles Grodin, Cybill Shepherd en Jeannie Berlin

Het jonge paar Lenny (Charles Grodin) en Lila (Jeannie Berlin) uit New York is net getrouwd en op huwelijksreis in Miami. Als ze daar net drie dagen zijn, ontmoet Lenny de lange, blonde Kelly. Deze ontmoeting bevestigt hem in zijn mening dat hij een kapitale fout heeft gemaakt om met Lila te trouwen en hij besluit dat hij Kelly wil. Haar rijke vader is hier echter helemaal niet zo gelukkig mee en hij laat aan iedereen merken hoezeer hij Lenny haat.

avatar van mr. Prizzi
Een klein meesterwerkje waarin Cybill Shepherd als Kelly Corcoran een magnifieke rol speelt naast Charles Grodin.
Een bittersweet verhaal-vorm en het type black-comedy dat zijn tijd ver vooruit was. Hoe maak ik pijnlijke situaties, harde klasseverschillen toch op een bepaalde manier komisch is wat deze film zo sterk maakt. Natuurlijk is veel te danken aan regisseur Elaine May en schrijvers Bruce Jay Friedman (story "A Change of Plan") en Neil Simon (screenplay)
Een aanrader voor wie deze film nog ergens kan gaan zien.

(verwijderd)
Cybill Shepherd is echt veel te leuk voor deze film, aan de andere kant maakt ze daarom veel goed. De geforceerde flauwe humor, totaal geen zwarte humor zoals hierboven staat beschreven, doet het een paar keer goed van de tientallen pogingen. Zoals je leest is dit duidelijk te weinig wil je je 100 minuten vermaken, zelf had ik het dan ook wel gezien na een halfuurtje. Charles Grodin acteert verder wel overtuigend als de aanbidder van Cybill Shepherd als Kelly, en ik zeg het nog maar eens: wat is zij een buitengewone actrice.