Xin Shu Shan Jian Ke (1983)

Alternatieve titels: Zu: Warriors from the Magic Mountain | Xin Shu Shan Jian Xia | Suk San: Sun Suk San Geen Hap | 新蜀山劍俠

Hongkong
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Hark Tsui
met Biao Yuen, Adam Cheng en Sammo Hung

Yuen Biao is een soldaat die verdwaald is in de magische bergen, waar kwade geesten en demonen leven. Hij ontmoet er enkele goede meesters en volgelingen. Samen gaan zij de strijd aan tegen het kwaad om de wereld te redden...

avatar van jex
jex
Zu is zeg maar de voorloper van "Crouching Tiger, Hidden Dragon". Dit is een echte kung fu/fantasie film vol met vlieg scenes, geesten en zeer slecht nasynchronisatie (in het chinees, ik heb het niet over de engelse versie). Duurt wel te kort vindt ik en de einde is te snel voorbij. Maar echt een klassieker van Tsui Hark en hoort zeker naast die andere bekende films van HK: "Peking Opera Blues" en "Chinese Ghost Story".

Krijg nou wat, ik dacht ff dat hij de regisseur was van Double Team en Knock Off, maar dat is kennelijk Hark Tsui

avatar van jex
jex
Double Team en Knock Off, kijk dat zijn nou eenmaal Van Damme klassiekers!

avatar van kungfuzombie
En die zijn wel van dezelfde regisseur, maar ach iedereen maakt fouten.

Zu is in ieder geval FANTASTISCH.

En Tsui Hark is bezig met een remake/vervolg! Zu Warriors. Samen met Yuen Woo Ping!!!

avatar van speedy23
Van mijn part mogen ze deze houden. Meesterlijke dialogen zoals deze:
X: Ik ben Lange Wenkbrauw, oprichter van de E-mei-Clan.
Y: Bent U een goeierd?
X: Natuurlijk, anders zou ik toch geen wit dragen!!!

Indien ik ooit naar China ga draag ik zeker wit om een goeierd te zijn... 1/2* voor de humor + 1* voor de choreografie.

avatar van megaman
en ik maar denken dat "Zu: Warriors From the Magic Mountain" uit 1983 dezelfde film was als "Legend of Zu" uit 2001.

Leuk!

Die oude Hark's zijn echt verrassend vermakelijk en hun tijd ver vooruit. Vroege voorvader van films als Chinese Ghost Story die er bij momenten echt al erg tof uitziet.

Wel iets teveel sfx die zo uit een Gojira film gepikt lijken. Die stiftgekleurde effecten zijn nu niet bepaald mooi, daartegenover staan wel geniale belichting en zeer sfeervolle decors. Ook al wat inventief camerawerk gepaard met slimme edits om zo de gevechten wat op te fleuren.

Hou verder wel van dit soort warboelfilms. Een hoop maffe mensen met speciale krachten in een treinwrak van een verhaal. Het gaat snel over en weer, is soms moeilijk te volgen, maar oh zo vermakelijk.

Acteerwerk en humor zijn duidelijk HK, een acquired taste. Kan er mij niet aan storen, bij momenten zelfs erg leuk. Verder nog leuke bijrolletjes van Sammo Hung en Hark zelf (raar mannetje is dat toch) en het resultaat is een ultravermakelijk spektakelstuk met af en toe de meest barre special effects.

Was er al een tijdje erg benieuwd naar, al had ik er niet al te veel van verwacht. Is me enorm meegevallen.

avatar van Querelle
Wel een lekker rommeltje inderdaad. De eerste helft vond ik goed te doen, maar met name de special effects in de tweede helft begonnen toch een beetje pijn aan mijn ogen te doen.
De humor vind ik er wel goed bijpassen. Als het echt bloedserieus was gedaan denk ik niet dat het beter was geworden.

avatar van jipt
Te chaotisch. Al vond ik de campy effecten wel leuk. 1,5*

avatar van Metalfist
Hark Tsui en de vliegende monniken

Het is best wel vreemd hoe een Aziatisch regisseur soms compleet de mist kan gaan wanneer hij de overstap maakt naar Hollywood. Van Hark Tsui had ik tot een tijd geleden enkel Double Team gezien en dat was nu niet bepaald een hoogvlieger te noemen. De film verdient wel een herziening trouwens, want het is al erg lang geleden dat ik die heb gezien, maar dat zal pas gaan gebeuren wanneer mijn kijkachterstand gedaald is. Soit, het was pas met de Once Upon a Time in China reeks dat het kwartje echt viel. Er kwam dan ook nog eens het degelijke derde deel van A Better Tomorrow bij en Tsui werd één van de regisseurs die ik in het oog ging houden.

Al moet ik bekennen dat ik Zu Warriors in de eerste plaats voor Sammo Hung en Yuen Biao had gekocht. Dit is momenteel het oudste dat ik van Tsui heb gezien en ik had het vermoeden dat dit een nogal bizar filmpje ging worden. Ik wist op zich ook niet goed wat ik me moest voorstellen bij Zu Warriors en het moge duidelijk zijn dat dit in ieder geval alle verwachtingen overtreft. Tsui levert een sfeervolle fantasy/martial arts film af die bol staat van de leuke choreografieën en de gestoorde personages. De monniken vliegen in het rond, de personages worden continu gebombardeerd door magie en dit alles gebeurt allemaal in de zoektocht naar twee mysterieuze zwaarden die de wereld van zijn ondergang kunnen redden. Het plot is nagenoeg niet na te vertellen, maar juist dat maakt het zo leuk. Je weet nooit wat je kunt verwachten en de climax waar onze twee helden moeten synchroniseren is heerlijk fout. Het begin van de film is nog redelijk straight forward (erg leuk wel met de verschillende legers die elk hun eigen kleur hebben), maar na een tijd verandert Zu Warriors in een film met geweldige campy effecten. Vond het er voor die tijd trouwens ook nog erg sfeervol uitzien.

Beetje teleurgesteld weliswaar door de kleinere bijrol van Sammo Hung. De interactie met Yuen Biao is erg leuk in het begin, doch verdwijnt hij vrij snel uit zijn rol van soldaat van het Rode leger en dat is jammer. Hij heeft gelukkig nog wel een tweede rolletje als Chang Mei (of Cheung Mei volgens mijn DVD), maar die heeft maar een handvol leuke momentjes. Begin ook meer en meer fan te worden van Yuen Biao. Ik krijg wel het gevoel dat zijn werk van een lagere klasse wordt beschouwt dan dat van Hung of Jackie Chan (praktisch al zijn films die ik tot nu toe heb gezien hebben wel een invloed van een van deze twee), maar in mijn ogen is dat onterecht. Biao draagt hier de hoofdrol en doet dat uitstekend. Voor de rest nog leuke bijrollen van onder andere Brigitte Lin en Moon Lee. Plus naar oude traditie ook weer een kleine cameo van Hark Tsui zelf naar het einde toe.

Veruit het origineelste dat ik Tsui al heb weten te maken. Dit is een film die volgens mij per kijkbeurt nog wel leuker wordt. Biao en Hung zijn goed op dreef, de effecten zijn geweldig fout en het plot is zo overdreven dat het gewoon leuk wordt.

Dikke 3.5*

Erg geestig (leuke woordspeling). Maar het had echt nog leuker kunnen zijn. Een goed voorbeeld van het belang van het verhaal als kapstok. Nu was het inderdaad een groot rommeltje, waardoor je heen en weer wordt gesmeten. Al dat drukke gedoe op zich is best leuk, maar op een gegeven moment ook nogal vermoeiend. Dat het verhaal (dat verder best ondergeschikt kan/moet zijn) alle kanten op springt helpt daarbij niet.
Het begin was nogal flauw (ondanks de leuke rol van Sammo Hung), maar wanneer op dat moment redelijk uit het niets, geesten & demonen mee gaan doen wordt het leuk. Vermakelijke campy nonsens. En als de focus dan weer komt op wie met wie een appeltje heeft te schillen verslapte mijn aandacht al snel.
Uiteindelijk heb ik te veel leuke dingen gezien om lager dan 3,5 sterren te geven.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Zo'n beetje de meest idiote, waanzinnige en met niets vergelijkbare Kung Fu-film.
Gegarandeerd goed voor dagen vlekken voor je ogen en hou de aspirine maar bij de hand.
Verhaal slaat helemaal nergens op, bevat ook nog de typische Aziatische humor die altijd zo pijnlijk onleuk is. En toch is dit een heel fijn filmfestijn. Slechts een paar Kung Fu-uitwassen komen in de buurt, maar dit blijft de bom.
Volle score.
Meesterwerk!

avatar van Alexander1900
Visueel een erg sterke film en door de overvloed aan vechtscenes zou dit wel eens een hele goede film kunnen zijn. Maar helaas hebben ze het compleet verprutst door de chaotische vechtscenes. Wat gebeurt er nou eigenlijk? En wat is de bedoeling? Ik snap er eerlijk gezegd geen hout van. De film lijkt puur op het visuele gefocust te zijn en de rest is maar bijzaak. Heel jammer dit.