Le Cerveau (1969)

Frankrijk / Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Gérard Oury
met Jean-Paul Belmondo, Bourvil en David Niven

Kolonel Carol Matthews wordt "Het Brein" genoemd omdat hij de Grote Engelse Treinroof uitdacht. Nu wil hij een deel van het NATO-fortuin, dat per trein van Frankrijk naar België wordt vervoerd, in handen krijgen.

avatar van hannes64
Heb deze nog in de bios gezien.
Was toendertijd zèèr vermakelijk.

avatar van Ravenstein
Deze heb ik jaren geleden opgenomen van tv en heb hem daarna meermaals bekeken.
Een leuke film met een fijne cast en een tof verhaaltje.
De scene met de Brusselse soldaten in de trein is enorm grappig!

avatar van thunderball
Leuke film maar ken hem alleen uit mijn tienertijd van de Belg-Frans en heb hem dus nooit met ondertitels gezien.

Mijn Frans is niet bestaand, dus echt alles goed volgen kon ik niet.

Toch genieten met meester brein en kraker David Niven (in het Engels) en het slimiele schurken duo Belmondo-Bourvil.

Leuke muziek ook met dat nummer The Brain, wat ook in de film telkens terug kwam.

Zal vast niet zo goed meer nu ogen, maar uit jeugdsentiment: 4 sterren!

Oury heeft betere films gemaakt, maar best vermakelijk. Helaas maken ze zulke films niet meer.

avatar van boerenpummel
Wat minder leuk als "La Grande Vadrouille", maar ook deze mag er zeker zijn.

Waar zag je hem?

avatar van boerenpummel
Heb de Franse dvd gezien.
Verkrijgbaar bij Amazon.

avatar van hannes64
Wanneer komen zulke films in feite een keer op dvd???
Ze liggen zo lang op de plank...laat ze uitbrengen op dvd.

avatar van stephan73
Het briljante thema van Le Cerveau door The American Breed!

YouTube - American Breed - The Brain (Das Superhirn) 1969

avatar van Thomas3
Leuke film, ietsje onder La Grande Vadrouille - Le Corniaud maar mag er best wezen. Leuke muziek.

boerenpummel schreef:
Heb de Franse dvd gezien.
Verkrijgbaar bij Amazon.

Ondertiteling?

avatar van thunderball
Is sinds ca een jaar gewoon in een Nederlandse 4-dvd box van Belmondo verschenen. Te krijgen voor ca 15 - 20 euro.

kappeuter (moderator)

avatar van Darbie
Ik vond Le Cerveau toch een stuk minder leuk en onderhoudend dan La Grande Vadrouille.

Maar eigenlijk is dit appels met peren vergelijken.

Vlotte en amusante komedie, destijds heel populair en nu met eerder schrale kwoteringen opgezadeld.
De film verveelt geen moment, noch in de grappige dialogen noch in de acties en is hij goed ondersteund door stuntman Belmondo, klassebak Niven en komiek Bourvil.
Het zit goed in elkaar en het inlassen van de strip vind ik zelf meesterlijk.
En nog dit : Oury heeft ook wel oog voor het detail. Zo spreken de treinbewakers een duidelijk herkenbaar "Belgisch, zeg maar, Brussels Frans". Amusant.

avatar van Betamax
Vroeger ooit in de bioscoop gezien.
Nu dus de tweede keer.
Wat flauw maar toch zeker de moeite waard om een keer te kijken.

avatar van DDT
DDT
Gisteren es bekeken,was leuke franse film, Bourvil is echt ne grappige kluns

Heerlijke amusante film, wel heel voorspelbaar, had hem ± 45 jaar geleden in de bios gezien, en nu op DVD is niets mis mee!! 4*

avatar van thunderball
Van de week de Franse blu ray ontvangen en vanmiddag bekeken.
Erg goede kwaliteit, zo mooi zag ik hem nog nooit.
Heeft Engelse ondertitels, dus makkelijk te volgen. Hij is ook in het Engels te bekijken, maar dat leek mij niks. Aanrader!

Het soort misdaad komedie waarvan er velen zijn gemaakt. Maar het kijkt allemaal lekker weg. Het verhaal is infantiel maar er zit wel veel vaart in waardoor je je niet snel verveelt. En verder is het een leuk tijdsbeeld met veel mooie auto's.