• 8.224.533 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Robert Duvall

Met onder meer: Robert Duvall, Farrah Fawcett en Billy Bob Thornton

Over The Apostle

"The hardest soul to save was his own."

Eulis 'Sonny' Dewey is een predikant uit Texas en leeft een gelukkig leven. Tot op een gegeven moment zijn vrouw vreemd gaat en hij zijn kerk verliest. In woede slaat hij de minnaar van zijn vrouw in een coma en moet vertrekken. Hij begint een nieuw leven in Louisiana en probeert daar een nieuwe kerk op te richten.

image

avatar van neo

neo (crew films)

een erg goeie rol van robert duvall.

avatar van Ramon K

Ramon K

Het thema van de film stelt in principe weinig voor en het verhaal is in een paar zinnen samen te vatten. De film duurt veel te lang en herhaalt zich vaak. Het kleine rolletje van Thornton is heel geforceerd net zoals de overbodige romance van het hoofpersonage. De film is heel erg religieus getint, tot het irritante aan toe.

Maar toch geef ik deze film een krappe voldoende en dit is te danken aan 1 enkel ding......de weergaloze rol van Duvall. Hij spettert echt van het scherm en redt zo zijn eigen film van de ondergang. Ik geef 2,5 sterren...

avatar van Doc

Doc

Deze film verdiend de aandacht van iedere filmliefhebber vanwege de weergaloze acteerprestatie van Duvall. Die het voorelkaar krijgt om je van begin tot einde te boeien. Een klein pareltje.

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

Inderdaad een weer-ga-lo-ze Robert Duvall !!

**** 4 op 5 ****

avatar van tijmengozer

tijmengozer

Natuurlijk geweldig gespeeld. Misschien wel té, want het begon aardig op een gemiddelde TBN uitzending te lijken. Zoals Ramon al zei stelt het verhaal nauwelijks wat voor en wordt er wat mij betreft te veel "gepraised", wat niets aan de film bijdraagd. 2,5*

Erg krachtig drama met een sterk religieuze ondertoon. De film is niet echt toegankelijk en soms wat traag. Maar dat wordt allemaal ruimschoots goedgemaakt door Robert duvall die fenomenaal en erg uitbundig acteert . Het verhaal is niet echt goed maar de acteerprestaties en de uitzonderlijkheid van deze film maken van "the apostle" een 3,5* film.

avatar van wezli

wezli

Robert Duvall had jaren het plan deze film te regisseren (hij schreef het script ook), maar filmmaatschapijen wilde persé dat de hoofdrolspeler een slecht karakter had, terwij Robert Duvall het juist in het midden wilde laten of de man goed of slecht bezig is. Daarom heeft Robert Duvall zelf de film betaalt en geproduceerd, en ook nog es de hoofdrol gespeeld, iets wat hij in eerste instantie niet van plan was te doen. Het is een film waar je geduld voor moet opbrengen, maar het is best sterk vind ik.

avatar van T.O.

T.O.

• 1903 stemmen

De film is vrij apart in de zin dat de hoofdpersoon aan vrijwel ELKE dialoog deelneemt en deze dialogen vrijwel altijd religieus getint zijn. Dit geeft het een speciale sfeer mee. Het verhaal verder is inderdaad tamelijk traag en oninteressant.

Absolute prachtrol wel van Robert Duvall. 3*

avatar van youri_bonito

youri_bonito

van het begin tot het eind hallelujah, hallelujah en nog eens hallelujah

avatar van veron35

veron35

Tonyvdb schreef:

Inderdaad een weer-ga-lo-ze Robert Duvall !!

You can say that again! Geweldige Duval. Hij speelt weer de sterren van de HEMEL( ). Ik ben een atheïst, maar vind dit echt een geweldige film. Die preken vond ik echt goed gedaan. Heel wat energieker dan die ze hier in Nederland doen. Hierna heb ik meteen wat gospel geluisterd. Schitteren en geslaagd einde. Echt gewoon een geweldige film.

avatar van nightbreed

nightbreed

Deze film komt erg moeilijk op gang, het eerste kwartier vond ik zelfs zeer vervelend omdat je echt ruim een kwartier lang alleen maar ziet hoe Duvall Jezus zit te eren om duidelijk te maken dat hij nogal into Jezus is, dat had dus ook in 3 minuten gekund.

Dan volgt er een langdradig stuk van 3 kwartier wat in 15 minuten had gekund.

Het laatste uur maakt gelukkig veel goed omdat het verhaal dan eindelijk op de rails is gekomen en vaart kan maken.

De acteerprestaties zijn erg goed trouwens.

Cijfer: 3,5

avatar van fritsje

fritsje

Hoe flikt die Duval het toch ,ik zou bijna mijn atheisme er voor opgeven als je hem zo bezig ziet.

Vind het een enorm goede rol van hem enhij komt zeer overtuigend over als oprecht gelovend christen die gewoon ook wel eens een zeeperd maakt maar in zijn hart een goeije gast is die het beste met een ieder voor heeft(dus niet erg representatief voor zijn collegae).Lekkere score ook. 4*

avatar van veron35

veron35

Ik vind het echt triest dat deze film niet minstens een 3,50 gemiddeld staat.

avatar van speranza

speranza

Helemaal met je eens. Robert Duvall laat in deze film zien gelijkwaardig te zijn aan Al Pacino en Robert de Niro. Ik krijg kippenvel van zijn geweldige preken. Aan mij ligt het niet dat deze film zo'n lage waardering krijgt. Ik heb 4,5 punten aan dit meesterwerk gegeven.

avatar van speranza

speranza

fritsje schreef:

avatar van WalterB

WalterB

Vind het wel een goede film, misschien iets te langdradig, want het was inderdaad ook in 5 minuten samentevatten (wat zeker niet bij elke film zo is) maar desalniettemin toch 3,5* Hallelujah!

avatar van Carl

Carl

Een film die practig de sfeer, de taal, en de belevingswereld van dit soort christenen in beeld brengt, en goed laat zien hoe zo iemand met een misdrijf omgaat.

Prachtig acteerwerk van Robert Duvall die de hele film in zijn eentje draagt, en een uitstekende regie.

levert een dikke 4,5 op

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1929 berichten

Geweldig gespeeld, mooi opgebouwd en een aangenaam, ogenschijnlijk realistisch sfeertje, maar: wel erg traag bij vlagen.

avatar van eavymetal

eavymetal

Goede film met een uitstekende rol van Robert Duvall.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

3,0 voor Duvall. Mooi ook dat hij eigenlijk gewoon een hufter speelt . Wel superovertuigend dat wel. Vond dat stuk met Billy Bob Thornton dat hij de kerk weg wou halen wat vervelend. Heel erg ongeloofwaardig. Ook vreemd dat hij steeds praat over dat hij een rokkenjager is en zijn zonden. Waarom zag ik dit bijna nergens aan af? Film was ook wel heel erg christelijk en naar het einde toe een beetje te veel toeval en voorspelbaarheid.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Leuke film van een aardige karakteracteur. Wij waarderen dit met een 7/10. Wel iets voorspelbaar.

avatar van Askikker

Askikker

Ik heb t na langdurige studies wel goed gehad met alle geloven op deze wereld, en zo moet je deze film ook niet bekijken natuurlijk.

Duvall op zn tour de force; wat geweldig geacteerd!!!! Vandaar die vijf sterren. Maar daar schrijf ik dit verhaaltje niet voor, maar wel om de ''spirituele'' ervaring die ik jaren geleden bij mn eerste kijkbeurt met deze film had;

Had m op de dvd-recorder opgenomen, en zoon beetje op t hoogtepunt donderde ie dr uit (verkeerd geprogrammeerd?).

Volgende dag meteen naar de videotheek, en wat gebeurd er ??? Exact opt zelfde moment van gisteren loopt de DVD vast! (God bestaat!).

Gelukkig ben ik een specialist in alcohol, en had de boel snel gerepareerd, maar vanaf toen wist ik t zeker;

Er bestaat een hogere macht!

(En vandaag heette ie ff Robert Duvall)