Sleeping Giant (2015)

Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Andrew Cividino
met Jackson Martin, Reece Moffett en Nick Serino

De tiener Adam besteedt zijn zomervakantie samen met zijn ouders bij het ruige Lake Superior. Zijn saaie dagen veranderen wanneer hij bevriend raakt met Riley en Nate, twee betweterige neven die hun tijd besteden aan losbandigheid en roekeloos van rotsen af duiken. De openbaring van een pijnlijk geheim zorgt ervoor dat Adam een reeks onomkeerbare gebeurtenissen in werking zet, die hun vriendschap op de proef stelt en hen voor altijd zullen veranderen.

Deze film wint de Explorer award op het film fest Gent.

avatar van Verhoeven
Denk dat Inland Rabbit, Niethie en McSavah dit coming-of-age debuut heel erg zouden weten te waarderen. Hopelijk het IFFR. Even duimen.

avatar van Inland Rabbit
Interessant, hou het in de gaten.

starbright boy (moderator)
Geweldige coming of age-film. Eentje in de klassieke zin van het woord. Dus een puber die in een kort tijdsbestek ervaringen opdoet die zijn leven zullen beïnvloeden. Maar dan zonder de idealisering die dit soort films ook weleens kenmerkt.

Adam gaat voor de zoveelste keer met zijn ouders op vakantie. Maar hij neemt op natuurlijke wijze afstand van ze en dat wordt nog een keer versneld door zijn vriendschap met twee jongens die bijna zijn tegenpolen zijn. Adam is wat timide en introvert, Nate en Riley zijn cocky en extravert. De vriendschap leidt tot strijd en haantjesgedrag. Adam komt wat uit zijn schulp. Maar er is meer aan de hand en dat is een van de dingen die echt zeer sterk in deze film gedaan zijn: Adam is, zonder dat hij dat zich (volledig) realiseert dat het zo is, verliefd op Riley, die suggestie zit in de film verweven maar wordt nergens letterlijk uitgesproken.

De dialogen tussen de drie jongens voelen echt en natuurlijk. Ze zijn onbehouwen en onbeschoft. Soms stoer en soms gevoelig. De film schakelt heel knap tussen kleine scenes en scenes die fraai gebruik maken van het bijzondere landschap dat soms een mooi contrast vormt met de film. De cameraman Klopko heeft tot nu toe vooral shorts en documentaires geschoten, maar dit zal vast niet zijn laatste fictiefilm zijn.

Adam gaat richting volwassenheid, maar als zijn vader dan een overspelige sukkel blijkt te zijn in plaats van een verstandige volwassene wordt duidelijk voor hem dat volwassen worden niet meer van het leven begrijpen is

Het einde is voor sommigen wat heftig. Het is het enige juiste einde. Het laatste doorprikken van een veelgebruikt cliché. Vriendschappen in je jeugd zijn lang niet altijd de beste die je ooit had zoals in het prima, maar sterk geïdealiseerde Stand By Me al terugkijkend wordt uitgeroepen. De spanning bouwt zich op, de strijd tussen de jongens wordt serieuzer als het platonische vriendinnetje Taylor in het spel komt. En aan het einde wordt de bubbel doorgeprikt en blijkt alles giftig te zijn geweest. Zowel de jongensvriendschappen als het volwassen leven wat nog steeds vol gedoe zit.

Erg goed.

avatar van Apollinisch
starbright boy schreef:
Intuïtief had ik bijna "Wat een onzin" getypt, maar inderdaad, het wordt wel (een beetje) gesuggereerd. En toch geloof ik het niet. Ik ben wel benieuwd, misschien heb ik nog wat gemist: Waaruit denk je dat op te kunnen maken?

starbright boy (moderator)
Met name de cameravoering als de film een paar keer door de ogen van Adam naar Riley kijkt. Daar is het het duidelijkst. Maar ook de verhouding tot zijn vriendinnetje en (ik ben even kwijt tegen wie ook weer) zijn verwarde biecht vlak voor het einde.

avatar van Verhoeven
Bijvoorbeeld de basketbal-scène.

avatar van Apollinisch
Verhoeven schreef:
Bijvoorbeeld de basketbal-scène.
Ik heb de film gisteren gezien, maar dit herinner ik me niet. Bedoel je een andere scène of heb ik echt zo'n slecht geheugen?

starbright boy (moderator)
Dan heb je een slecht geheugen vrees ik.

Knappe coming on age film die uitblinkt door het natuurlijk acteerwerk van de drie tieners.
Is er ééntje die al te graag treitert en beledigt, een ander is dan weer erg gesteld op stoerheid terwijl de derde, van inborst zeker de braafste, zich toch laat meesleuren en verleiden door de prestatiedrang van de anderen. Geleidelijk aan gaat het speelse uit hun gedrag en stapelen de onderlinge conflicten zich op wat tot een drama leidt.
Het script voorziet in vlotte dialogen die de jonge snaken heel goed en geloofwaardig brengen en waarbij de jonge Nick Serino, als de etter bij uitstek van het trio, toch wel uitblinkt. Flink camerawerk met een flink stuk handcamera.
Ook heel mooie beelden van Lake Superior, Caribou Island en Todd's Cliff.

avatar van Decec
Een goede avontuur/drama film...
Goed beeld, geen HD aanwezig, Sudance...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Goed geluid, geen Dolby Digital aanwezig...
Te snel camera beweging...

Een meesterwerk volgens de filmposter, één van de beste films van het jaar....Wat mij betreft erg overdreven, vond het echt een indie film die zeer gewoontjes is. Drie vrienden met verschillende karakters samen voor het eerst op zomervakantie met de ouders? Dan weet je dat dit gaat excaleren, maar dat gebeurd allemaal heel beschaafd en zonder veel verrassing . Idem voor de levensveranderende gebeurtenis op het einde, je weet vanaf het begin dat dit er aan zat te komen, voelt haalt als een verplicht nummer als je ziet hoe het word afgewerkt. De twee overgebleven jongens maken een keer ruzie in de zee, gaan vervolgens rustig aan de kant zitten en kijken elkaar eens aan.... dat is het dan. Allemaal erg gezapig, Nauwelijks de moeite waard, ook al omdat de drie jonge acteurs in de hoofdrollen niet bijster talentvol lijken te zijn.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en op goed geluk eens geprobeerd. Ik vond het geen slechte film, maar echt memorabel vond ik hem niet. Het einde viel vooral een beetje tegen. De rest van de film viel wel mee.
De cast deed het ook behoorlijk en verder verveelde de film niet.