Guardie e Ladri (1951)

Alternatieve titel: Cops and Robbers

Italië

geregisseerd door Mario Monicelli en Steno
met Ernesto Almirante, Pietro Carloni en Mario Castellani

De sympathieke brigadier Bottoni arresteert Ferdinando Esposito, een sluwe oplichter die door een truc direct weer weet te ontsnappen. Op straffe van ontslag moet hij binnen drie maanden de crimineel weer achter slot en grendel zien te krijgen.

avatar van Flavio
Geslaagde Italiaanse komedie is misschien wat belegen, de film kent voldoende vaart en heeft een aantal goede grappen, met name de absurdistische achtervolgingsscenes was erg leuk. Na een drukke eerste helft wordt de film rustiger van toon en werkt het naar een mooi passend einde toe.