Bad Company (2002)

Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Komedie

geregisseerd door Joel Schumacher
met Anthony Hopkins, Chris Rock en Peter Stormare

Wanneer een aan Harvard afgestudeerde CIA-agent vermoord wordt tijdens een klus, huurt de CIA zijn tweelingbroer (Chris Rock) in, die echter een jongen van de straat is. De CIA wil dat hij het project waar zijn broer mee is begonnen afmaakt. Maar aangezien de broer totaal geen ervaring heeft, wordt er een ervaren agent (Anthony Hopkins) ingehuurd om hem te trainen tot een 'echte' CIA-agent.

avatar van Toontje G
Slechte film, dat Hopkins zich hier voor heeft laten strikken snap ik niet. Hij had er ook totaal geen zin in, ik heb hem ten minste nog nooit zo slecht bezig gezien, jammer. Rock kan de film met zijn flauwe humor ook niet naar een hoger niveau brengen. O ja de CIA mannetjes waren ook niet te pruimen laat staan de onderwereld figuren. Snel vergeten dus.

avatar van Filmfan74
Flinterdun verhaal in een grote onzinfilm. Maar toch vond ik hem best leuk. Bijzondere combinatie, Anthony Hopkins en Chris Rock, en wat mij betreft werkt dat best. Chris Rock wwordt pas tegen de climax aan echt leuk, vooral toen hij in een stortvloed van praat die grap over Saddam Hoessein maakte kon er bij mij een dikke glimlach vanaf.
Zolang je verstand op nul staat kijkt hij leuk weg.

Redelijk.

Hopkins en Rock, het is een wat vreemde combinatie. Niet echt onuitstaanbaar slecht, maar echt vlotten doet het ook weer niet. Rock is vooral goed wanneer het er wat luchtiger aan toe kan gaan, vond z'n komische intermezzos tijdens de actiescenes zelf alleen erg misplaatst.

Visueel vond ik vooral het eerste uur wel aangenaam. Blijft toch Schumacher, die net dat beetje meer dan z'n collegas in Hollywood op de mat legt. Al zal hij bijvoorbeeld het niveau van een Scott (Tony dan) nooit halen.

Film duurt (uiteraard) te lang en het tweede uur is een te obligate aframmeling van clichés. Moet echt elke bom nu gestopt worden ergens tussen de 0-1 seconde? Is er ooit iemand die twijfelt aan de goede afloop bij dit soort films? Jammer dat men in zulke dingen niet eens een risico durft te nemen.

Maar verder simpel doch vlot vermaak. Schumacher weet duidelijk wat aan te vangen met dit type filmpjes, alleen blijft hij iets teveel hangen in de middelmaat die hiermee doorgaans gepaard gaat.

avatar van Sergio Leone
Druk.

Als tussendoortje misschien voor sommigen nog net te pruimen, maar echt vrolijk word je er niet van. Bad Company is druk, stapelt de clichés op en qua humor is dit al evenmin mijn ding. Met een speelduur die een minuut of 20 te lang is, wordt het al snel moeilijk een goede film af te leveren.

Anthony Hopkins in een actiekomedie met Chris Rock: het is eens wat anders. En daarmee is alles gezegd, want een acteur van het niveau Hopkins dient niet in dergelijke prul verzeild te raken. Helaas zou Hopkins die fout later nog meer maken.

Audiovisueel is dit ook gewoon een drukke bedoening. Hip en snel zal het allemaal wel zijn, maar of daar een film goed door wordt? Mneen, middelmaat. Nipt.

avatar van wess16
Wel vermakelijk, maar niet heel bijzonder. Relatief weinig grappen voor een film met Chris Rock. Een krappe voldoende.

avatar van IH88
Bad Company

Heel veel actie en druk gelul van Chris Rock, maar dat kan niet verbloemen dat Bad Company een ontzettend slecht en voorspelbaar script heeft. De film wil spannend en humoristisch zijn, maar slaagt in geen van beide. Waarom Hopkins hierin meespeelt is mij een raadsel, maar hopelijk wordt hij blij van zijn salarisstrookje. De actie is wel goed gedaan en Rock doet het zeker niet slecht. Hij is geen Eddie Murphy (in zijn topjaren), maar hij zorgt ervoor dat Bad Company nog het aanzien waard is.