The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Wes Anderson
met Bill Murray, Owen Wilson en Cate Blanchett

De oceanograaf Steve Zissou (Murray) heeft z'n beste tijd wel gehad. Wanneer zijn partner tijdens het filmen gedood wordt door een jaguarhaai, stelt Zissou een crew samen om wraak te nemen op het mysterieuze beest. Onder de crew bevinden zich onder anderen zijn van hem vervreemde vrouw (Huston), een journaliste die een stuk over hem wil schrijven (Blanchett) en een man van wie hij wel eens de biologische vader zou kunnen zijn (Wilson).

avatar van thegoodfella
Wat is dit jammer zeg. Ik heb nog nooit een regiseur zo zijn talent zien vergooien als Wes Amderson

Na the Darjeeling Limits en Rushmore is dit de derde Anderson die ik kijk. De regiseur weet echt prachig zijn films neer te zetten. De creativiteit, het camerawerk en voral zijn oog voor detail zijn subliem, maar....

Dan zijn films. wat doet hij met dit talent?
Dat antwoord is kort: Helemaal, maar dan ook helemaa!!l niets Zijn films slaan nergens op en zijn veel te ver gezocht.

Toch ben ik stieken benieuwd naar Moonrise Kingdom, hopen dat de ruwe diamant die de reggiseur is eindelijk met glans kan vervullen

Wat is hier vergezocht aan?

avatar van eRCee
Erg leuke film, ik verbaas me over de vele lauwe reacties hier. Zo meeslepend en ontroerend als Moonrise Kingdom wordt het niet, maar verder is dit een bijzonder grappige, gedurfde film, vol heerlijke details en met een leuke soundtrack. Wes Anderson is voor mij eigenlijk de filmontdekking van het jaar. Ik vergelijk hem vooral met Jeunet, en dan vind ik Anderson wat gewaagder, eigenzinniger. Zijn films zijn meer dan speelse fantasie en komische absurditeit, er wordt ook subtiel met het medium zelf gerommeld, genre-regels worden doorbroken, en daarnaast spat het plezier er gewoon vanaf. Ik ben fan.

avatar van james_cameron
Herzien na een jaar of zeven. Blijft één van de mindere films van regisseur Wes Anderson, vooral door het wat geforceerde, futloze script en het nogal onverschillige akteerwerk. Visueel nog steeds zeer aantrekkelijk (de dwarsdoorsnede van het schip is bijvoorbeeld erg leuk gedaan) en met genoeg onderkoelde humor, maar als geheel toch een kleine tegenvaller.

avatar van Pelagatti
Zo'n typische zondagmiddag film... Zit visueel goed in elkaar, maar verhaal verloopt traag en vlak. Niet spannend, niet bijzonder grappig.

avatar van kimberlyVD
Bizarre komedie die in het begin nog leuk is vanwege z'n originaliteit maar naar het einde toe dieper en dieper in het absurde zinkt...

Visueel is het fijn om naar te kijken, mede door het felle kleurgebruik en de opvallende decors.
Ontzettend nep wel allemaal maar dat typeert het geheel wel een beetje. Je mag het allemaal écht niet serieus nemen. En dat deed ik ook niet... Ik probeerde echt wel in Zissou's wereldje mee te gaan. Maar, helaas...

De personages zijn 'vreemd' maar daarom net interessant om te volgen. Althans, in het begin toch. Hoe langer de film duurt hoe minder het me boeide wie wat nog deed of niet deed.
Het verhaal, hetzelfde probleem... In het begin denk je, haha, niiiice. Maar hoe meer minuten er verstreken, hoe harder ik begon te denken: over wat ging dit nu weer precies? Oooh ja, juist; een haai!

Hmm, al moet ik wel zeggen dat de film toch een beetje blijft hangen. Misschien gewoon omdat het geen alledaagse komedie is... Zou kunnen. Of misschien omdat deze toch érgens wel iets had? Nu ja, misschien toch ooit nog een keerte opnieuw bekijken. (Als ik er zin in heb...)

avatar van Hansjepansje
Gewoon weer prima.

Al vind ik het steeds lastiger om wat te schrijven over films van Wes Anderson, simpelweg omdat ik het gevoel heb dat ik steeds hetzelfde moet zeggen. Visueel weer degelijk, die gekadreerde shots blijven tof. Kleurgebruik kon iets beter vond ik, maar hier zat dan wel weer visueel de tofste scène in die ik voorlopig van Anderson heb gezien (net na de helikoptercrash). Die geanimeerde stukjes waren ook prachtig in hun eenvoud. Humor weer niet echt gericht naar die ene lijn of pun, maar dat is prima. Dit kan ik veel beter hebben. Onderhuids, absurd, vaak in de details. Ook het acteerwerk is top. Bill Murray heeft een geweldig personage om op terug te vallen, maar speelt het ook met heel veel cool. Cate Blanchett is lief, Owen Wilson begin ik (vooral dankzij Anderson) beter en beter te waarderen en Jeff Goldblum kan bij mij weinig fout doen na The Fly en vooral Jurassic Park. Allemaal weer typisch Anderson dus, al is er een aspect waar deze film boven anderen van hem uitsteekt: de soundtrack. Er is natuurlijk Sue Jorge aan de gitaar, maar er is ook David Bowie, Iggy Pop (geweldige scène trouwens), en vooral Sigur Ros in de eindscène. Waardig einde voor deze film.

Dikke 3.5*. Op naar de volgende!

avatar van Mr_Mephisto
"The LIfe Aquatic" is een droge film. Soms iets te droog. En dat weegt een beetje op het verhaalverloop. Het tempo ligt traag waardoor men het uiteindelijke doel van de film uit het oog verliest. Aan de andere kant zijn er frappante personages en een decor met groot je-m’en-foutisme. Een in tweeën gesneden boot? Geen probleem. Vreemd genoeg werkt het. Zelfs de muziek is bizar (aparte interpretaties van David Bowie). Maar dat alles schenkt deze komedie geen verhevenheid.

avatar van wwelover
Vermakelijke film van Wes Anderson, natuurlijk visueel weer fijn en de film kent leuke karakters. Met name natuurlijk het Steve Zissou door de geweldige Bill Murray, maar ik vond ook Willem Dafoe hilarisch. Qua verhaal vond ik het af en toe inkakken en is het niet het niveau van zijn laatste films.

Ongelooflijk wat een tenenkrommend slechte film. Lukte totaal niet om me te boeien en wat een klungelig camerawerk en slaapverwekkend acteerwerk, plot en conversaties. Heb halverwege opgegeven.

Pogingen tot humor ook totaal kansloos wat mij betreft om van de treurigheid van de liedjes waarmee de film doorspekt is maar te zwijgen.

avatar van Vinokourov
Wederom een vrolijk gefilmd gebeuren, zoals je van Wes Anderson gewend bent. Het heeft kurkdroge humor en dan zit je met Bill Murray op zich wel goed. Anyway, het lijkt me een film waarbij de acteurs en actrices vooral veel lol mee hadden. Ikzelf vond het zo goed niet, maar het keek wel lekker weg though.

avatar van Lord Flashheart
Mijn vijfde Anderson.

Aangezien deze van voor het Mr. Fox tijdperk is, had ik geen hoge verwachtingen. Niettemin toch opgezet, omdat iemand me Life Aquatic had aangeraden. Inderdaad kreeg ik wat ik verwachtte: een kleurrijke verzameling acteurs (Michael Gambon ), gedetailleerde sets, statische shots en kurkdroge absurde humor die ik meestal niet begreep (van de Jacques Cousteau persiflage zag ik de humor al niet echt). Een coherent verhaal zat er helaas niet in.

Wat voor mij de film redde was de soundtrack. Anderson laat toch steeds merken dat hij een gedegen culturele achtergrond heeft; in tegenstelling tot veel van die andere moderne kunstenmakers die zichzelf regisseur noemen. Anderson brengt graag odes aan zijn idolen en dat waardeer ik. David Bowie + oneindig veel kudo's . Verder hoorde ik ook Joan Baez voorbijkomen. Het is natuurlijk niet genoeg om hier een goede film van te maken, maar het is in ieder geval voldoende.

3***

avatar van Insignificance
De wondere werelden van Wes Anderson. Ze zijn in ieder geval rijk, in zo ongeveer alles. Zo zit de cast weer tjokvol klinkende namen en als je ze niet kent, zijn het wel opvallende typetjes met excentrieke trekjes die elk hun dingetje doen in een typisch Anderson universum. Kleding, decors en props, het is allemaal weer erg levendig, fleurig en kleurrijk.

Zoals een schoonzwemmende orka in de achtergrond, terwijl er elders een heel resem eigenaardige en leuke beestjes voorbij komen. De uitdossing van Team Zissou is een grap op zich, de rest van de humor is vooral gortdroog. Zoals het gedoe met het embleem. Het kan met enige regelmaat op een glimlach rekenen. Murray haalt er ook altijd iets extra's uit.

Andersons gebruikelijke thema's kun je er zo uitpikken in iets dat is opgedragen aan Jacques Cousteau en verder nog wat invloeden gebruikt uit films die met waterrijke avontuurtjes aan de haal zijn gegaan. En dat is het minste onderdeel. Het verhaaltje boeit niet zo heel erg en dan gaat de speelduur ook wat opspelen, maar er is genoeg om je aan te vergapen.

avatar van HarmJanStegenga
Wes Anderson blijft hoog scoren bij mij. 'The Life Aquatic with Steve Zissou', wat een titel. Maar vooral.. wat een humor zeg. Heb echt de hele film met een grote glimlach zitten kijken en op bepaalde momenten slap gelegen van de humor die Anderson hier op het scherm tovert. Zijn wereldje bevalt me altijd uitstekend. Prachtige details, briljant vormgegeven. Stop daar een droogkloot als Bill Murray in + sidekicks als Willem Dafoe (hilarisch droge rol ook) en je krijgt een klein meesterwerkje. ''Do all the interns get Glocks?'' Heb me uitstekend vermaakt. Een film om vaker te zien en een verhoging in de toekomst sluit ik zeker niet uit.

avatar van Spetie
Ik wil deze al jaren zien, maar ik blijf het uitstellen. HarmJanStegenga je hebt me nu overtuigd.

Spetie schreef:
Ben zeer benieuwd wat je er van vind.

avatar van Spetie
Leuke film, vol met kleurrijke personages en een bijzonder verhaal. Eigenlijk kan ik dat tot nu toe voor elke film wel zeggen, die ik van Wes Anderson gezien heb, maar de combinatie van factoren werkt niet overal even goed.

In The Life Aquatic with Steve Zissou doet Anderson in ieder geval veel goed. Bill Murray is een heerlijk droogkomisch hoofdpersonage. De bijrollen zijn in orde, al is de ene wat beter geslaagd dan de ander. Visueel is het lekker kleurrijk en de soundtrack mag er ook zeker zijn.

De humor is grotendeels ook wel geslaagd, al zakt het niveau soms een klein tikkeltje in. Het laatste gedeelte is overigens erg goed, met een bijzonder fraai einde.

avatar van HarmJanStegenga
Mooi dat je de film leuk vond Spetie

avatar van jan
jan
Traag en niet grappig. Onbegrijpelijk hoge waardering

avatar van Timothyvdmeer
ooit eens gezien maar kan me niet echt meer heugen...vond het toen de tijd wel erg flauw.
Wellicht weer eens een keer herzien. Murray is wel een geniaal acteur namelijk. Droogkloot Nr1.

avatar van joolstein
Ik zag de aankondiging op Netflix en het leek me een goede gelegenheid om nu eindelijk eens wat meer films van Wes Anderson te kijken. De films van hem vallen alle in het genre Komedie. Wat goed uitkomt zo middenin deze challenge. Regisseur Wes Anderson heeft de film The Grand Budapest Hotel (2014) gemaakt en die had ik beloont met 5 sterren. En ook deze Life Aquatic mag er wezen. Vooral de fanatische aankleding maakt het een waar genot om te zien. Vooral als het leven onderwater wordt getoond! Hoe kom je erop Suikerkrabben, lichtgevende kwallen, fluorescerende vissen en een jaguar- haai. En ook deze film zit weer vol met kleurrijke personages. De humor is absurd en gortdroog. Maar doordat deze komische noot ondergeschikt is aan het verhaal is deze dan ook nergens storend. En dan is er nog de muziek die verwerkt werd door de film heen. Er was namelijk een personage die speciaal gewijd was om die te verzorgen, wat zeer knap was gedaan. Een pareltje!

(verwijderd)
Mijn 3e Wes Anderson, uiteraard weer een opmerkelijke film.

Visueel echt briljant, beginnend met de wat simpelere maar prachtige beelden van de zee en bijzondere plaatsen op land. Wat er vooral uitspringt is de geniaal gemaakte boot met alles er op en eraan: de onderwaterbeelden, de luchtballon, helikopter, onderzeeër etcetera. Ook in details zoals kleding is moeite gestoken. Het camerawerk, erg herkenbaar uit zijn 10 jaar later gemaakte The Grand Budapest Hotel, en de kleurenkeuzes maken het kunstwerk af.

Toch doet ook deze film me dan weer helemaal niets als het aankomt op emoties, al zal je die misschien best kunnen voelen wanneer Steve Zissou je wel weet te raken. Voor mij blijft het wat afstandelijk en vooral geinig. Daarom vind ik ook hier de speelduur weer te lang, had van mij zeker een halfuur korter gemogen, misschien had dat zelfs wel kunnen zorgen voor 4*.

avatar van Zwolle84
Toch minder leuk dan ik me herinnerde, wat gisteren bij The Royal Tenenbaums ook al bleek. Het blijft lekker eigenzinnig, kleurrijk en heerlijk kneuterig, maar écht goede films zou Wes later pas afleveren. Zissou is te lang om leuk te blijven en moet het vooral van losse fragmenten hebben. Dat Owen Wilson in beide films speelt zorgt ook voor puntenaftrek; vreselijke acteur.

Maar goed, je zag al wel duidelijk de elementen die zijn latere wél goede films ook bevatten, en dat maakt het alsnog interessant.

avatar van Alathir
Eigenaardige film zoals ik dat ondertussen wel al gewend ben van Wes Anderson. Echt bekoren doet hij niet, maar het is altijd wel origineel en ik had vond de sfeer en de dialogen een beetje gelijkaardig aan The Darjeeling Limited. De muziek is ook vrij speciaal, maar klinkt soms ook bekend in de oren. Het verhaal vond ik weinig interessant moet ik zeggen. Ze gaan achter een jaguarhaai aan die Esteban heeft opgegeten, maar Esteban zelf leer je niet eens kennen. Dan zijn er nog een aantal subplotjes die weinig interessant zijn zoals de relatie tussen Steve Zissou en zijn vrouw, tussen Klaus (Dafoe) en Ned (Owen Wilson) en een zekere Ross waarvan de journaliste Blanchett ondertussen al vijf maanden zwanger is.

Ik vind dat er weinig echt is nagedacht over een interessant script. Het leek alsof de schrijvers een idee hadden waarin ze een nieuwe wereld lijken te creëren. Alleen wordt daar weinig mee gedaan. De dialogen voelen nogal geforceerd, te geschreven aan. Dit heb ik wel vaker bij Wes Anderson-films. De acteerpresaties kwamen houterig over op mij en de emotionele impact van deze film is dus gewoon nihil.

Het is dus wel een film met een eigen stempel en een origineel concept, maar dat gaat allemaal ten onder aan het script, de acting en de veel te lange speelduur. Visueel is de film zeker intrigerend maar voor mij is dat geen trigger om hiervoor een voldoende uit te delen. 2*

avatar van Marvinleeaday
Misschien had ik mijn avond niet maar na de totaal niet grappige L.A. story volgde deze nog minder lollige film en dan ook nog 2 uur lang. Een totaal verloren avond al met al.