Non Ti Muovere (2004)

Alternatieve titel: Don't Move

Italië / Spanje / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Sergio Castellitto
met Penélope Cruz, Sergio Castellitto en Claudia Gerini

Een regenachtige dag, een genegeerd stoplicht. Een meisje wordt van haar scooter gereden. Per ambulance wordt ze vervoerd naar het ziekenhuis waar haar vader chirurg is. Terwijl ze op de operatietafel vecht voor haar leven, kan haar vader niets anders doen dan wachten. Op de gang vult hij de stilte van haar coma met de onthulling van een pijnlijk geheim. In gedachten gaat hij terug naar de verpauperde buitenwijk van Rome waar hij de gehavende Italia ontmoette. Ondanks de tegenstellingen ontstond er tussen hen een verzengende passie die hem als man voorgoed zou veranderen.

avatar van trebremmit
Prachtig eerste half uur, daarna wordt het veel te langdradig met nietszeggende scenes en saaie dialogen om vervolgens de laatste tien minuten weer toe te slaan.

Zeer goede film met goed acteerwerk. Waar ik Cruz in Nine en Vicky Christina Barcelona alleen maar de boze vrouw zag uithangen, was in deze film een heel spectrum aan emoties te bewonderen.

Normaal raak ik de draad kwijt met niet chronologische films maar bij deze film werkte het goed. Ik kreeg wel een paar keer een brok in mijn keel tijdens de film vooral in de scenes met de moeder. Alleen het feit dat Italia en de chirurg een relatie krijgen nadat ze een paar keer verkracht is, is licht ongeloofwaardig (al is het niet onmogelijk dat incestslachtoffers neigen naar zulke abusieve relaties. Ook het feit dat de vrouw niets doorheeft (cq. een en ander accepteert:"Er is zoveel dat we elkaar niet vertellen") is een beetje vreemd. Absoluut 4* waard!

Merkwaardige film van het echtpaar Castelitto-Mazzantini, die het vooral moet hebben van het sterke acteerwerk. De rolbezetting waardoor de mooie Claudia Gerini ingeruild wordt voor de veel minder appetijtelijke Penélope Cruz helpt niet echt om het verhaal geloofwaardig te maken.

stefan dias schreef:
Nee, maar ze zet hier wel een heel geloofwaardig marginaal figuur neer. Wat maar bewijst dat naast adembenemend mooi, ze ook nog eens geweldig kan acteren.

Volledig akkoord! Niet alleen geweldige cast en acteerprestaties (Cruz, Castelitto én Gerini!), maar voor mij ook heel krachtige en knap uitgewerkte thematiek, dramatiek, muziek en symboliek... Alles bij elkaar leek het wel een kruising van een oud Italiaans meesterwerk met modernere typisch Spaanse rauwheid... Maar misschien toch nog net geen Fellini of Almodovar (in zijn goeie jaren)...

Ze kunnen het dus nog wel in Italië, mooie films maken. Ik vond dit een prachtige film. Maar het is natuurlijk Italiaans. Dus groot drama. Dat moet je wel voor ogen houden en er in meegaan. Laat het maar over je heen komen. Ik vond Penélope Cruz onherkenbaar goed, zowel uiterlijk als qua spel. En sexy! Mama mia. Sergio Castellitto speelt een prachtige rol met zijn harde en doorgroefde kop en heeft hier zichzelf geregisseerd, wat niet eenvoudig is. En dan die locatie natuurlijk. Wat een vondst. Zou dat huisje echt bestaan tussen die onafgebouwde flats? Het enige huisje in een spookstad. Ik heb genoten.

En wat? Cruz lelijk? De Heere zal jullie daarvoor straffen....
Ik vond Claudia Gerini trouwens ook een stuk hoor. Zet mij maar met haar in dat vakantiehuis aan zee als Timoteo naar z'n liefje is...