Murder by Death (1976)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Robert Moore
met Peter Falk, David Niven en Peter Sellers

De miljonair Lionel Twain nodigt 's werelds vijf beste detectives uit voor een weekend in zijn kasteel. Tijdens dit weekend zal er een moord gepleegd worden en het is aan de vijf om dit op te lossen. De winnaar krijgt een miljoen dollar.

Lord Flashheart schreef:
Toch nog even reageren (was de discussie al helemaal vergeten). Bij horrorfilm ligt de nadruk op de spanning en de gore.

Gore is geen essentieel onderdeel van horror. Dat is het de laatste jaren vaak wel in de praktijk, maar denk eens aan horrorliteratuur bijv.

avatar van Lord Flashheart
Blijft de spanning dus over. Jij bedoelt waarschijnlijk de klassieke gothic novels als Frankenstein of Dracula. Daar draait het inderdaad meer om sfeer. Maar Scary Movie spooft toch vooral de '80-ties slashers en die zaten boordevol gore. Mijn punt blijft in ieder geval staan.

avatar van Spetie
Erg leuke parodie dit.

Een best leuk opgezet verhaal dit, met de vijf beste detectives van de wereld bij elkaar, al miste ik Sherlock Holmes dan wel. Maar de personages in deze film zijn erg grappig met Mr Wang en de blinde butler als absolute toppers. Heerlijk hoe droog en onnozel die twee soms uit de hoek konden komen. Verder zet Peter Falk ook een erg goede Humprey Bogart neer en worden Miss Marple en Hercule Poirot ook prima neergezet.

De sfeer is verder prima en de grappen erg leuk, al zakt de film in het tweede gedeelte wel iets in. Verder is de uiteindelijke ontknoping nog best goed met al die twists en het einde zag ik eigenlijk helemaal niet aankomen. Erg goed gedaan.

avatar van Boenga
Sterke start, maar al gauw gaat het niveau - de humor én het whodunnit-verhaal - naar beneden. Jammer, want met deze sterrencast zat er veel meer in. Zoals Sjoerdow al zegt, Mel Brooks kwam ook al snel in m'n gedachten. Helaas heeft die, behalve een paar uitstekende films (o.a. het naar mijn mening op MM sterk ondergewaardeerde Young Frankenstein, met 8/10 op IMDB), ook de nodige rommel ingeblikt...

avatar van Mescaline
2de keer bekeken, blijft een erg aangenaam filmpje!
Leuke parodie op het classic horror genre

Murder By Death is en blijft leuker dan Clue die een paar jaar later verscheen.

Stem blijft een 4.

avatar van 3 2 1 cut
Ooit ergens eind jaren 70 / begin 80 op tv gezien (met gekamde natte haartjes en een schaaltje chips). Maakte een mysterieuze indruk op me. Zag toen niet helemaal de humor. Later nog een paar keer gezien en echt heerlijk gelachen.

Afgelopen herfst aan mijn 3 zoons (15/13 en 11 jaar) laten zien. Vonden hem ook humor !

Sfeervol, mysterieus, fantasierijk, kleurrijk, humoristisch en eigenlijk ook een fantastisch vastgelegd 'document' van een stel topacteurs uit de jaren 70...

Deze film heb ik vroeger als klein kind gezien op een Duitse zender (ARD of ZDF) en ik kan me nog goed herinneren dat ik hem geweldig en vooral zeer leuk vond. Het verhaal zit gewoon leuk in elkaar en de droge humor is geweldig waardoor ik zeer regelmatig heb moeten lachen (o.a. om het gedoe van de blinde butler en de doofstomme kok ).

De introductie van de vijf beste detectives (met leuke aanhang) en de aankomst bij het Kasteel (met name de geldige deurbel) met de blinde butler die steeds de deur opent was zeer leuk gedaan en ook het samenzijn en het etentje aan de tafel was zeer leuk. De cast is natuurlijk om te smullen met o.a. toppers als Peter Falk, David Niven en natuurlijk Peter Sellers verkleed als Chinees.

Al met al is dit gewoon een zeer leuke komedie die zich ook nog eens lekker wegkijkt.

Goeie film waarin vijf detectives worden uitgenodigd om een moord in een kasteel op te lossen. Het duurt even voordat het verhaal goed op gang komt. Maar daarna wordt er leuk gespeeld met de clichés die doorgaans gepaard gaan met dit soort moordmysteries. Dit levert meer dan genoeg grappige momenten op (van flauw tot hilarisch). De cast vol bekende namen draagt hier ook zijn steentje aan bij.