Murder by Death (1976)

Alternatieve titel: Neil Simon's Murder by Death

Komedie / Mystery

geregisseerd door Robert Moore
met Peter Falk, David Niven en Peter Sellers

De miljonair Lionel Twain nodigt 's werelds vijf beste detectives uit voor een weekend in zijn kasteel. Tijdens dit weekend zal er een moord gepleegd worden en het is aan de vijf om dit op te lossen. De winnaar krijgt een miljoen dollar.

Lord Flashheart schreef:
Toch nog even reageren (was de discussie al helemaal vergeten). Bij horrorfilm ligt de nadruk op de spanning en de gore.

Gore is geen essentieel onderdeel van horror. Dat is het de laatste jaren vaak wel in de praktijk, maar denk eens aan horrorliteratuur bijv.

avatar van Lord Flashheart
Blijft de spanning dus over. Jij bedoelt waarschijnlijk de klassieke gothic novels als Frankenstein of Dracula. Daar draait het inderdaad meer om sfeer. Maar Scary Movie spooft toch vooral de '80-ties slashers en die zaten boordevol gore. Mijn punt blijft in ieder geval staan.

avatar van Spetie
Erg leuke parodie dit.

Een best leuk opgezet verhaal dit, met de vijf beste detectives van de wereld bij elkaar, al miste ik Sherlock Holmes dan wel. Maar de personages in deze film zijn erg grappig met Mr Wang en de blinde butler als absolute toppers. Heerlijk hoe droog en onnozel die twee soms uit de hoek konden komen. Verder zet Peter Falk ook een erg goede Humprey Bogart neer en worden Miss Marple en Hercule Poirot ook prima neergezet.

De sfeer is verder prima en de grappen erg leuk, al zakt de film in het tweede gedeelte wel iets in. Verder is de uiteindelijke ontknoping nog best goed met al die twists en het einde zag ik eigenlijk helemaal niet aankomen. Erg goed gedaan.

avatar van Boenga
Sterke start, maar al gauw gaat het niveau - de humor én het whodunnit-verhaal - naar beneden. Jammer, want met deze sterrencast zat er veel meer in. Zoals Sjoerdow al zegt, Mel Brooks kwam ook al snel in m'n gedachten. Helaas heeft die, behalve een paar uitstekende films (o.a. het naar mijn mening op MM sterk ondergewaardeerde Young Frankenstein, met 8/10 op IMDB), ook de nodige rommel ingeblikt...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
2de keer bekeken, blijft een erg aangenaam filmpje!
Leuke parodie op het classic horror genre

Murder By Death is en blijft leuker dan Clue die een paar jaar later verscheen.

Stem blijft een 4.

avatar van 3 2 1 cut
Ooit ergens eind jaren 70 / begin 80 op tv gezien (met gekamde natte haartjes en een schaaltje chips). Maakte een mysterieuze indruk op me. Zag toen niet helemaal de humor. Later nog een paar keer gezien en echt heerlijk gelachen.

Afgelopen herfst aan mijn 3 zoons (15/13 en 11 jaar) laten zien. Vonden hem ook humor !

Sfeervol, mysterieus, fantasierijk, kleurrijk, humoristisch en eigenlijk ook een fantastisch vastgelegd 'document' van een stel topacteurs uit de jaren 70...

Deze film heb ik vroeger als klein kind gezien op een Duitse zender (ARD of ZDF) en ik kan me nog goed herinneren dat ik hem geweldig en vooral zeer leuk vond. Het verhaal zit gewoon leuk in elkaar en de droge humor is geweldig waardoor ik zeer regelmatig heb moeten lachen (o.a. om het gedoe van de blinde butler en de doofstomme kok ).

De introductie van de vijf beste detectives (met leuke aanhang) en de aankomst bij het Kasteel (met name de geldige deurbel) met de blinde butler die steeds de deur opent was zeer leuk gedaan en ook het samenzijn en het etentje aan de tafel was zeer leuk. De cast is natuurlijk om te smullen met o.a. toppers als Peter Falk, David Niven en natuurlijk Peter Sellers verkleed als Chinees.

Al met al is dit gewoon een zeer leuke komedie die zich ook nog eens lekker wegkijkt.

Goeie film waarin vijf detectives worden uitgenodigd om een moord in een kasteel op te lossen. Het duurt even voordat het verhaal goed op gang komt. Maar daarna wordt er leuk gespeeld met de clichés die doorgaans gepaard gaan met dit soort moordmysteries. Dit levert meer dan genoeg grappige momenten op (van flauw tot hilarisch). De cast vol bekende namen draagt hier ook zijn steentje aan bij.

avatar van 3 2 1 cut
Tijd om deze weer eens te gaan zien. Wordt steeds meer een ‘cult classic’. Zat mij ook even af te vragen of hier een remake van gemaakt zou kunnen worden maar ik geloof het niet. Daar zijn de geparodieerde detectives/acteurs, volgens mij, teveel voor verouderd. Wie van ‘de jeugd van tegenwoordig’ zou ze vandaag de dag nog (her)kennen ?

avatar van Left4Dead
Goede cast die de persiflages perfect neer zette. Regie in goede handen, het verhaal hield me aardig bezig. Toch was de humor niet echt mijn ding. Ja er zaten een paar leuke bakken in maar veelal waren de grappen een beetje flauw te noemen.

Het begin was erg sterk en dacht echt een klapper te zien, maar na de introductie van de gasten met hun aanhang bleek dat het die kwaliteit niet vast kon houden.
Leuk vermaak voor een keertje.

Zo goed als ik Clue vindt zo teleurstellend is deze film. Af en toe een vage glimlach maar meer ook niet helaas.

Gisteren gezien op tv. Een flauwe gedateerde komedie over een groep detectives die uitgenodigd worden door een excentriekeling in zijn kasteel om een geënsceneerde moord op te lossen. De film drijft vooral op de onderlinge karakters van de detectives en hun maatjes maar komt uiteindelijk toch niet echt van de grond omdat het verhaal te mager en niet boeiend is. De uiteindelijke clou is ook nog eens vergezocht en dat maakt de film ook nog eens onbevredigend. Leuk om eens gezien te hebben maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Tiany
Zeer goede acteurs, aangenaam leuk filmpje om naar te kijken, maar het verhaal ? Er zat kop nog staart aan, Wie wat hoe waar ? Je komt er niet uit. Wel af en toe moeten lachen, vooral met Peter Sellers.

avatar van Pieter Montana
Erg leuk filmpje dit.

Hoewel sommige grappen nogal moeilijk de gevoelige tand des tijds doorstaan (Mr. Wang), is dit voor de liefhebber van detectiveromans en al haar clichés een waar festijn. Je voelt ook echt hoe de cast hier zelf veel lol moet aan hebben gehad. De sterrencast waagt zich aan de persiflages van legendarische detectives, de stereotiepjes en woordgrapjes worden duchtig bovengehaald, en de uiteindelijke oplossing van het moordmysterie wordt idioter met elke stap. 3,5*

avatar van Roger Thornhill
Tot mijn grote verbazing heb ik deze film zojuist voor de dèrde keer gezien, terwijl ik toch had durven zwéren dat dit pas de tweede keer was. Dat zegt eigenlijk al voldoende. Een ongelooflijke sterrencast doet z'n best in een film die maar niet grappig wil worden, ook al kan ik de meeste verwijzingen wel thuisbrengen en ook al slaagt zelfs James Coco er redelijk in om niet te veel te schmieren. Voornaamste pluspunt zijn de mooi uitgelichte decors en het hoge tempo waardoor de film goed uit te zitten is, maar de flauwe ontknoping (maskers, echt waar?) en de vervelende muziek die aan een goedkope sixties-TV-komedie doet denken halen effectief de angel eruit. (Maggie Smith ziet er overigens wel oogverblindend uit in die jurk.)

Het begint best aardig met heel wat Britse flegme en humor.
Daarna stapelen de extreem absurde toestanden en dialogen zich op zodat het overduidelijk wordt dan we te doen hebben met een parodie op de whodonit. Nochtans niets mis met dit genre. Ook de aanwezigheid van een pak sterren bewijst de opzet van de film, want ik kan me moeilijk inbeelden dat David Niven, Peter Falk, Maggie Smith (wat was ze nog jong zeg), Elsa Lanchester en Peter Sellers gezamelijk tekenen voor pure nonsens.
Het slot zet het hele boeltje op zijn kop en vormt, aansluitend met wat we vooraf zagen, een genietbaar stuk van de film.

avatar van 3 2 1 cut
Ik blijf hem heerlijk vinden en bekijk hem om de 5 jaar. Waarom ?

Ik vind hem mysterieus en heerlijk gewoon domme humor. Flauw, slapstick, parodie en ook totaal onlogisch. Maar het is vooral de mysterie die er over de hele film hangt. Het kleurgebruik, de verschuivende kamers, de geluiden, de mimiek van de acteurs. En de ‘beste’ inspecteurs allemaal bijeengebracht door één persoon die totaal niet logisch kan zijn. Het verhaal wordt bewust compleet over het paard getild waarbij de logica ook niet meer hoeft te gelden omdat het pure parodie is.

Ik zou graag zomaar één nacht daar op dat mysterieuze kasteel hebben doorgebracht om mij onder te laten dompelen in een moordzaak. Omringd door enge geluiden, bizarre personen en een op te lossen moordzaak. Als ik de morgen maar haal..