And Then There Were None (2015)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Misdaad
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Craig Viveiros
met Sam Neill, Charles Dance en Toby Stephens

1939. Europa staat op voet van oorlog. Tien vreemdelingen worden uitgenodigd op Indian Island, een geïsoleerd eilandje nabij de Zuid-Engelse kust. Ze zijn volkomen afgesloten van de buitenwereld en hun genereuze gastheer en gastvrouw blijken mysterieus afwezig te zijn. Als alle tien gasten beschuldigd worden van een gruwelijke misdaad en ze vervolgens één voor één vermoord worden aangetroffen, realiseren de overgebleven gasten zich dat iemand van hen een moordenaar is. Verfilming van het gelijknamige boek van Agatha Christie.

• zondag om 22:05 uur op TV (BBC First)

avatar van Mug
Mug
Zeer waardige BBC-productie van de beste whodunnit van Agatha Christie. Eindelijk ook een versie die zich met een twist nogwel houdt aan het ingenieuze einde van het boek, waar andere (Engelstalige) verfilmingen juist de mist in gingen. Ach ja, Christie zelf maakte voor het theater ook een lieflijker einde...ach.

Heerlijke sfeer, dat eiland met een diep, diep, diep gat, het onweer, de regen, de visioenen en angstbeelden, de flashbacks, het acteerwerk. Toch was het ook te veel van het goede, het tempo wordt er veelvuldig uitgehaald. Het wordt een beetje loom, misschien daardoor ook (oei) een drietal gezellige avondjes op de bank met de welbekende personages. En dat nekt de miniserie mijns inziens. Twee uurtjes waren meer dan genoeg geweest. Dan was het hoogstwaarschijnlijk 'spannender' geweest, nou ja, 'intenser' is wellicht het betere woord. Christie leest als een sneltrein, niet als een stoptrein.

avatar van Leo1954
Dit soort "miniseries" zijn vaak beter dan "films". Deze was grandioos! De Tien kleine negertjes op zo'n wijze te verfilmen is pure kunst. Alles was goed, de setting, de cast, het spel, de sfeer en de spanning. En natuurlijk, schuld en boete. Het ging bij mij echt zover om in jezelf te kijken.

Eeuwig jammer dat Moviemeter zo inconsistent is met de ene miniserie wel te laten beoordelen en andere niet. (Wat dat betreft zou het het imo zelfs verstandig zijn TV series open te stellen, maar ala) Want je kijkt natuurlijk eerst naar IMDB als het geen officiële film is. Och, neem mijn kritiek niet zo zwaar, waarschijnlijk verwacht ik teveel van mijn toch wel geliefde Moviemeter.

Dit was pure klasse! Pfff, zoveel beter dan de films die met een hoop aplomb deze tijd over je heen worden gegooid.

En ik kan hem niet eens delen op Facebook terwijl jullie me wel ongevraagd reclame op die site geven...

avatar van Leo1954
Ik wist niet dat TvMeter.nl - De site voor voor liefhebbers van tv-series bestond. Mijn excuses.

Leo1954 schreef:
Miniserie tot en met 7 afl hier en meer op tv meter en de site bestaat pas en zit in de begin fase.

avatar van Leo1954
Oké, mooie aanvulling! Bedankt voor je uitleg stinissen!

And then there were none... Zonder meer het spannendste boek dat Agatha Christie ooit heeft geschreven. Geen Poirot of Marple dit keer en dat werkt.

Deze miniserie doet het boek eer aan. Het einde waarin Vera aan dat touw bungelt terwijl de rechter zijn verhaal doet vond ik jammer. In het boek gaat het niet zo, daarin was geen confrontatie tussen die twee. Er wordt in de scene ook niet goed uitgelegd waarom de dokter meedeed aan het complot van de rechter.

De sfeer is vanaf het begin zeer grimmig en het wordt alleen maar enger als de personages ontdekken dat er verder niemand op het eiland is en dat één van hun het dus verantwoordelijk moet zijn. Gek genoeg gunde ik het eerste slachtoffer wat meer lijden. Hij was zo arrogant dat ik hem wat meer angst gunde, hoe erg dat ook klinkt. Hij kwam er, vergeleken met de rest, makkelijk vanaf terwijl hij toch twee kinderen dood had gereden en totaal geen berouw had.

De personages zijn goed gecast. Vera, Phillip, politieman Blore en rechter Wargrave waren precies zoals ik me ze had voorgesteld. Emily Brent zag ik wat ouder voor me en zeker niet lesbisch, zoals in de serie wordt gesuggereerd. Wat ik trouwens een onnodige twist vond.

Hopelijk komt de serie in Nederland op dvd uit.

avatar van Hendrick99
Onlangs via import deze DVD aangeschaft. Indrukwekkende BBC-miniserie van het beste boek van Agatha Christie. In Nederland ook wel bekend onder de titel "Tien kleine negertjes".
De film volgt het boek nagenoeg perfect. Het enige verschil is de enigszins afwijkende ontknoping. Ik vermoed dat dit gedaan is om goede redenen. Het einde zoals beschreven in het boek, had wellicht in de film voor een anticlimax gezorgd.
De cast is redelijk onbekend, met uitzondering van Sam Neill (Jurassic Park) en Charles Dance.
De beeldkwaliteit tenslotte is verbluffend en toont het beste van wat er momenteel mogelijk is.

Van kinds af aan ben ik gigantisch groot fan van de boeken van Agatha Christie en 'Tien Kleine Negertjes' heb ik ontelbare keren gelezen. Ik heb in het verleden alle mogelijke verfilmingen gekeken en jaren gehoopt dat dit verhaal opnieuw verfilmd zou worden. In mijn hoofd had ik zowaar al de hele film geregisseerd, maar dat was bij lange na niet zo goed als deze miniserie. In tegenstelling tot andere verfilmingen zijn er geen namen veranderd of personages weggehaald, dat vind ik erg prettig. Van de meeste spelers had ik tot voor kort nooit gehoord - zoals Maeve Dermody die de rol van Vera Claythorne speelt. Dit doet zij erg overtuigend. Zo ook de anderen. Voor liefhebbers van de ouderwetse whodunnit.. is dit werkelijk 3 uur lang een juweeltje.

avatar van Kaiser
Had van mij nog een uurtje langer mogen duren om nog net wat meer diepgang in de characters te hebben en de paranoide sfeer wat meer op te bouwen. Verder een heerlijke miniserie met een topcast.

avatar van Lord Flashheart
IJzersterke vertolking van Agatha Christies beroemde "And Then There Were None". Wijkt op kleine punten af van het originele verhaal, maar weet wel exact de juiste sfeer van het boek te creëren. Eigenlijk die enige betere verfilming is Desyat Negrityat (1987); nota bene uit de Sovjet-Unie. Die volgt het boek tot op de letter en is ook iets spannender.

avatar van pierre18
Prachtige verfilming met een beklemmende sfeer zoals in het boek. De film volgt het boek behoorlijk getrouw met ijzersterke vertolkingen. Ik blijf dit het beste verhaal van Christie vinden.

avatar van Metalfist
U.N. Owen

Het is tegenwoordig een mooie tijd voor de liefhebbers van de verfilmingen van de boeken van Agatha Christie. Nu is de schrijfster sowieso nooit ver weg geweest uit de wondere wereld van de cinema, maar een tijd geleden kwam er een nieuwe verfilming van één van Christie's andere bekendste boeken (Murder on the Orient Express) in de zalen. Een verfilming die wat lauw werd ontvangen en dat is een groot verschil met de bejubelingen die deze And Then There Were None kreeg.

De titel zegt je niet meteen iets? Kan kloppen, want het boek van Christie is al een aantal keer van naam verandert. In 1939 was het Ten Little Niggers, dat werd algauw And Then There Were None waarna het boek nog eens een naamsverandering kreeg in de vorm Ten Little Indians en zelfs dat werd dan weer eens hier en daar gewijzigd naar Ten Little Soldiers. Bij de BBC hebben ze op zeker gespeeld en voor de titel met de minst politieke lading gekozen. Maakt verder ook niet uit, want het enige waarnaar dit verwijst is het rijmpje waarmee het lot van de slachtoffers wordt beschreven. In ieder geval is het een verhaal dat algemeen gelauwerd wordt en de lof die deze miniserie kreeg is ook volkomen terecht. Een geweldige locatie en ijzingwekkende suspense die je bijna letterlijk kunt snijden. Het mysterie wie de moordenaar is blijft gedurende 3 uur overeind staan (ik wist wie de dader was aangezien ik het boek heb gelezen en zelfs dan zat ik nog regelmatig op het puntje van mijn stoel) en de climax is heerlijk.

Beetje jammer wel dat er voor een ietwat gemakkelijke uitleg wordt gekozen (had graag nog gezien hoe Walgrave het eigenlijk allemaal heeft georganiseerd) maar het is een kleine smet op een voor de rest vlekkeloze miniserie.Trouwens ook een uitmuntende cast. De BBC staat sowieso bijna altijd wel garant voor een degelijke rollenverdeling, maar met uitzondering van een soms ietwat overdreven acterende Burn Gorman (die de rol van William Blore op zich neemt) is er erg weinig op het selecte groepje aan te merken. Praktisch allemaal nogal onbekende namen, maar zeker Maeve Dermody laat als Vera een grote indruk achter. Fijn ook om Sam Neill nog in eens iets terug te zien, blijft toch ook een ondergewaardeerde acteur.

Het boek van Christie is ondertussen al talloze keren verfilmd, maar ik ben er redelijk zeker van dat dit wel eens één van de beste verfilmingen tout court kan zijn. Weinig veranderingen ten opzichte van het origineel en indien er wel iets verandert wordt, dan vloekt het niet met de rest. Kunnen sommige verfilmingen in ieder geval iets van leren.

Aan spanning geen gebrek in deze keurig gebrachte Britse miniserie van het gekende verhaal van Agatha Christie.
Komt natuurlijk wel wat anders over dan een gewone langspeelfilm, wat meer accenten leggend, ook uit het verleden, op karakters en toestanden, netjes bedoeld om de suspens nog meer op te drijven. Unieke setting en volwaardig acteerwerk van alle "deelnemers".

avatar van Roger Thornhill
Een sterke versie met warmbloedige vertolkingen van een indrukwekkende cast, waarbij ik naast de zoals gebruikelijk perfect-kille Charles Dance vooral van Miranda Richardsons even godvruchtige als hautaine society-dame heb genoten. De mooie visuals creëren een bedreigende sfeer die nog eens wordt versterkt door een geweldige geluidsband met een fraaie soundtrack van Stuart Earl. Wel vind ik drie uur wat aan de lange kant voor dit verhaal; ik ben zelf vooral de versie uit 1966 gewend, en ik prefereer die toch vanwege het tempo en de twist van het "romantische" einde. Desalniettemin genoten; mooi hoe zo'n plot zó sterk is dat het steeds verschillende versies met andere nuances en vertolkingen voor andere generaties kan verdragen zonder ooit "uitgeput" te raken, net als bijvoorbeeld A Christmas carol en The hound of the Baskervilles.

avatar van Alathir
Ik moet zeggen meestal ben ik niet zo voor Britse cinema, maar deze miniserie of lange film kan wel tellen. De inhoud sprak me eigenlijk meteen aan en één van mijn vrienden had deze op tv zien voorbijkomen en wou weten of ik de moordenaar zou kunnen ontmaskeren.

Wel, dat is dus min of meer gelukt. Ik vind dat er wel een aantal tips waren maar toch zit het allemaal erg clever in elkaar. Op het einde denk je van nee dit kan toch niet. Wie verzint deze onzin? Aan het eind van de rit wordt je dan toch nog tevreden gesteld. Of toch niet helemaal, graag had ik gezien hoe dat alles uitgevoerd was geweest. Op een minuut of 5 had dat wel gekund - vooral hoe Walgrave zijn eigen dood in scène zet.

Aan de speelduur heb ik me weinig gestoord buiten dan aan het begin. Dat ging me iets te lang door allemaal vooraleer het duidelijk werd waar dit naartoe ging. Ik ben dan ook niet bekend met de boeken van Agatha Christie en ik heb ook geen behoefte om ze te lezen, maar deze whodunnit is absoluut wel een aanrader ondanks dat het dus wel lichtjes voorspelbaar was.

avatar van Woland
Ik ben over het algemeen wel te porren voor een whodunit, en ook een goeie BBC-productie kan ik wel waarderen. En inderdaad, dit was een schot in de roos voor mij, ik was van plan gisteravond voor een episode te gaan maar heb gelijk de hele miniserie afgekeken. Een sterke cast weet de verschillende typetjes (ja, dat blijven het wel een beetje) overtuigend neer te zetten, inclusief de stijve, klasse-georienteerde Britse samenleving van voor de oorlog waar Agatha Christie in grossiert.

Het begint wat langzaam, maar we krijgen op deze manier een goed beeld van de verschillende personages, en de spanning wordt vakkundig opgebouwd. Fijne setting ook. Het grootste nadeel kan de serie niet zoveel aan doen, ik heb lang geleden het boek gelezen en ook wel eens een eerdere verfilming gezien; de details kon ik me niet meer herinneren, maar ik had nog wel genoeg latente kennis aanwezig om gedurende de film de twist aan te zien komen. Alsnog ben ik zeker wel te porren voor meer van dit soort verfilmingen. Serialisaties?