Murder by Death (1976)

Alternatieve titel: Neil Simon's Murder by Death

Komedie / Mystery

geregisseerd door Robert Moore
met Peter Falk, David Niven en Peter Sellers

De miljonair Lionel Twain nodigt 's werelds vijf beste detectives uit voor een weekend in zijn kasteel. Tijdens dit weekend zal er een moord gepleegd worden en het is aan de vijf om dit op te lossen. De winnaar krijgt een miljoen dollar.

Ramon K
Hilarische parodie op de aloude detectivemysterie formule. Belachelijke plotwendingen en een topcast die alle bekende detectives op onnavolgbare wijze parodieeren. Vooral Peter Sellers en Peter Falk zijn te gek! 4 sterren

Grappig verhaal. Deze wil ik zien! Columbo en de Pink Panter in een film.

Zeker doen. Heel leuk.

Een feestje. Geschreven door Neil Simon.

avatar van Ravenstein
Enorm leuke film met een ongelofelijke cast. Alle acteurs hebben er zichtbaar veel plezier in, net als de kijker. Zeker ook een speciale vermelding voor de erg grappige vertolking van Sir Alec Guinness als de blinde bulter, Jamesir Bensonmum ("Up there, Dora, look - a blind butler". "Don't let him park the car, Dickie") en de sfeervolle muziek

avatar van The Eye
Fantastische parodie met een top-cast. Sellers echter steelt de show, wat een genie is die man!

Erg grappige film.. Heb hem net gezien. Vooral die scène in de keuken, met de blinde butler en de dove/analfabetische kokkin. Verder erg leuk gedaan alleen jammer dat die moord zelf pas tegen het eind van de film was. Wat dat betreft vond ik Clue veel leuker.

avatar van Sven Vermant
Onlangs de Engelse versie met Nederlandse ondertiteling gekocht via Ebay.
Ik moet zeggen dat ik het een erg leuke film vind.
Als Peter Sellers fan heb ik me kostelijk vermaakt. Vooral om zijn typetje Wang.

Voorlopig 3,5*, na herziening wellicht hoger.

avatar van matthijs_013
Mijn eerste TCM film!! Een leuke en bekende cast en deed me in een zekere zin herrineren aan die jaren '50 film...House on Haunted Hill, maar dan een iewat gewijzigd plot. Het eerste half uur dacht ik dat ik naar Columbo aan het kijken was. Ze konden Peter Falk net zo goed die karakternaam geven!

avatar van Quentin
Falk geeft anders een meesterlijke imitatie van Bogart weg, hilarische film!

avatar van rep_robert
Ik kan me nog herinneren ergens in het begin met een chinees dacht ik , komen ze bij het oude huis aan, gaat er opeens een lamp uit bij een raam, zegt die chinees tegen een man die bij hem loopt: "did you see that?" andere man: " No??" Chinees: "Me neither"
Geweldige humor, ga kijken of ik hem via bol.com kan aanschaffen. Ben Clue al wel tegen gekomen!

avatar van thunderball
Meesterlijke comedy die beroemde detectives als Sam Spade (Bogart), Hercule Poirot, Miss Marple, Charlie Chan (incl. zoon nr zoveel) en het echtpaar uit de Thin Man reeks onder de loep en in de maling neemt. Guinness is fantastisch als butler en ook een leuke bijrol van schrijver Truman Capote als de geheimzinnige miljardair.

Zowel de acteurs als wij, de kijkers, beleven hier duidelijk veel lol aan. De film is zowel uiterst grappig als spannend en de ontknoping is om te gieren!

4,5 ster!

Vond de ontknoping altijd een beetje te flauw en gemakkelijk.

avatar van Norma
Grappige film met hilarisch flauwe momenten: "It sounds like somebody snipped the wire!" "Oh! What dit it sound like?" "Snip!" -of iets van die strekking in ieder geval, heerlijk! Je moet er wel voor in de stemming zijn denk ik.
Geinige ontknoping ook, ik had hem even niet aan zien komen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Heerlijke humor in deze grappige persiflage op de bekende who-dun-it's. Met name Sellers, Falk en Guinness stelen de show in deze sfeervolle komedie. Zeer goed.

Geweldige humor film vond ik dat destijds met een geweldige cast.

avatar van rep_robert
Heerlijke, grappige film
Het begin van de film begint met een soort van introductie van alle personages.
Heel grappig gedaan, wel een paar keer moeten lachen.
mr. Wang, Jamesir Bensonmum en de dove kokkin waren hilarisch.
Mr. Wang(Peter Sellers) had de hele tijd droge opmerkingen en noemde zijn zoon ook de hele tijd geadopeerd. Leuk, ook de scenes tussen Jamesir(butler) en de dove kokkin waren geniaal, heerlijk die misverstanden tussen een blinde en een dove!!
De rest van de cast misstond ook niet, Peter Falk is geweldig als opgefokte detective, ze waren eigenlijk allemaal leuk. Niks over te klagen!

Het einde bevredigt me ook, dat is veel beter uitgewerkt dan bv Clue, die toch een te ingewikkeld plot had die nergens op sloeg.
Daarom is het eerder uitgekomen Murder by Death gewoon geslaagder, het einde is ook beter te volgen en de ontknoping was gewoon grappig met al die twists .

Leuke en vermakelijke parodie op het mysterie genre

avatar van Sjoerdow
Een beetje een Mel Brooks-achtige komedie.

Helaas ligt mij dit soort humor niet zo, desondanks vond ik de typetjes die de film bevatte wel erg leuk en lekker overdreven gekarakteriseerd, waardoor de film ook wel zijn lollige momenten heeft zonder de simplistische woordgrappen en onderbroekenlol.

Vooral Wang was een grappig karakter. Toch kon ik lang niet overal om lachen, daarom houd ik het gewoon op een degelijke 3 sterren.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vage maar ook een erg leuke Comedy film.
Vind vooral de sfeer in deze film erg goed neergezet, of dat nou kwam door de donkere manier van filmen, of gewoon de locatie, de sfeer is de volle speelduur aanwezig, en is zowel spannend als lachwekkend, lijkt me ook erg moeilijk om die 2 dingen goed te kunnen combineren, maar deze film slaat de spijker precies op zijn kop!
De personages zijn lekker overdreven, en het einde heeft een leuke twist, al met al een leuke kijk ervaring die precies lang genoeg duurt om boeiend te blijven.
4 sterretjes voor nu

avatar van chevy93
Ik ga mee met Ramon K. Met als enige verschil dat ik hem niet iets hoger inschat. Ik ken niet alle personages, dus of ze echt goed gepersifleerd zijn, weet ik niet, maar ik vond het geweldig! Idiote plotwendingen, slappe, maar hilarische one-liners en cliché op cliché, maar dan goed.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben, is het 'Cube-deel'. Eigenlijk is dat misschien nog wel het beste stuk van de film.

Beste parodie die ik ooit gezien heb en kan bij herziening misschien nog wel hoger uitvallen!

P.S. Visueel was het echt allesbehalve 1976. Misschien dat hij in de tussentijd gerestaureerd is, maar er was niks op aan te merken.

avatar van Ralfke
Fantastische parodie in het kwadraat! Prachtige decors (kasteel nagebouwd of de set), puike cameravoering, ultieme donkere sfeer, droge one-liners, over the top uitgewerkte karakters en een onovertroffen grapdichtheid.

avatar van Kuck-x
Eerder grappig dan storend, dat ik bij nog eens kijken een paar slordigheidjes ontdekte die ik niet had vewacht van de door mij bewonderde Neil Simon. Milo Perrier, die eerder in de film met trotse nadruk verklaart geen Fransman maar een Belg te zijn, merkt later op: "Never underestimate a Frenchman's nose". En terwijl de dove kokkin eerder aan de blinde butler een briefje heeft getoond waarop staat dat ze niet kan schrijven en dat het briefje door een ander is geschreven, komt ze het gezelschap detectives op een gegeven moment melden dat de butler is vermoord... en toont een actueel briefje! Nou is die kromheid met veel goede wil en via een aantal ingewikkelde omwegen nog wel recht te lullen, gezien de latere plotontwikkelingen, denk ik (want het wordt uiteindelijk een beetje verwarrend wie nou wie en wat is), maar toch.
Wat me verder opviel: dat Elsa Lanchester haar Miss Marbles nadrukkelijk lijkt te hebben gemodelleerd naar Margaret Rutherfords Miss Marple - veel andere Marple-verfilmingen waren er volgens mij in 1976 ook nog niet - door bijvoorbeeld aan het eind van haar zinnen de kaken met pruilende lippen opeen te klemmen. Leuk.
Toen ik enkele jaren de terug de film voor de tweede keer zag kende ik Nick en Nora nog niet. Intussen heb ik vier Thin Man-films gezien en die bagage maakt Murder by Death nog weer leuker dan ik hem al vond. Tijd voor opwaardering, met een halfje.

avatar van DVD-T
Heerlijke film.

Hoewel ik normaal gesproken niet van de parodieën ben, is Murder by Death me erg goed bevallen. Een fijne whodunit, met een goede sfeer. Het verhaal zit haast tegen het briljante aan, en de vertolking van de cast draagt daar zeker aan bij. Er leuke personages passeren de revue, en vooral het personage vans Guinness is erg leuk. Plezier druipt werkelijk van het scherm af. Erg leuke twists en een erg sterk einde.

avatar van Lord Flashheart
Sterk begin, matig vervolg.

De introductie van de verschillende typetjes is hilarisch, waarbij de een na de andere idiote scene volgt (de blinde butler, de krijsende deurbel, de onweersmachine etc.). En voor wie een beetje thuis is in detectives ook erg herkenbaar. Met name de Miss Marple en Poirot persiflages, maar ook de hard-boiled Sam Spade parodie deden het bij mij erg goed. Het plot is uiteraard gebaseerd op een ander bekend Agatha Christie verhaal: And then there were none.

Maar dan begint het verhaal een beetje aan te slepen en zijn sommige typetjes zoals die Chinees ook vooral irritant. De hoeveelheid grappen neemt gestaag af en het enige wat rest is het stupide plot. En laat dat nou net niet het meest sterke punt van een spoof komedie zijn. Denk maar aan de Leslie Nielsen films; de grappen vormen de kern, niet het verhaal. Toen eindelijk de wat flauwe ontknoping kwam was ik dan ook blij dat het afgelopen was. 2,5*

Lord Flashheart schreef:
En laat dat nou net niet het meest sterke punt van een spoof komedie zijn.
Weet je wel waarop dit een spoof is?

avatar van Lord Flashheart
Niet te bijdehand worden, Chevy.

avatar van chevy93
Ik ben niet bijdehand, ik stel een simpele vraag. Als je de spoof zou snappen, zou je inzien dat het stupide plot (inderdaad heel stupide) juist één van de geweldige elementen is in deze komedie. Ja, hij is flauw en ja het is te slecht voor woorden? Maar je snapt toch wel de reden waarom?

De vergelijking met Leslie Nielsen gaat dan ook totaal niet op.

chevy93 schreef:
De vergelijking met Leslie Nielsen gaat dan ook totaal niet op.
Die gaat wel op alleen al omdat het beide spoof komedies zijn. Net zoals bijvoorbeeld Scary Movie. The Naked Gun series parodieerden klassieke politieseries (inclusief het plot); Scary Movie deed datzelfde bij horrorfilms (inclusief het plot). Murder by Death tracht datzelfde te doen bij detective films. Maar bij al dat soort films vormen de grappen, de dialogen en de slapstick de kern, niet dat plot (ook al wordt dat wel gebruikt; de meeste films hebben tenslotte een plot). Prima dus als jij je helemaal kan inleven in dat verhaal, maar ik zat te wachten op de grappen. En die kwamen na een tijdje steeds minder.

avatar van chevy93
Dat is dan ook de enige overeenkomst. Het detectivegenre (waar de nadruk toch echt op de plot licht) en het politiegenre (waarbij de plot een subelement is) zijn twee verschillende dingen.

avatar van Lord Flashheart
Toch nog even reageren (was de discussie al helemaal vergeten). Bij horrorfilm ligt de nadruk op de spanning en de gore. Scary Movie is een horrorspoof. Toch gaat (neem ik aan) niemand Scary Movie kijken voor de spanning of de gore. De parodieën, de dialogen en de slapstick vormen de kern. Hetzelfde geldt voor Murder by Death. Tuurlijk ligt de nadruk bij een detective op het plot. Maar een detective spoof kijk ik toch echt om een andere reden, nl. de parodieën, de dialogen en de slapstick. Het kon mij werkelijk geen r**t interesseren wie nou die moord had gepleegd.