• 15.821 nieuwsartikelen
  • 178.403 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.112 gebruikers
  • 9.378.137 stemmen
Avatar
 
banner banner

Super Size Me (2004)

Documentaire | 96 minuten
3,12 1.330 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 96 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Morgan Spurlock

Met onder meer: Morgan Spurlock en Bridget Bennett

IMDb beoordeling: 7,2 (116.433)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 augustus 2004

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Super Size Me

"The first ever reality-based movie ... everything begins and ends in 30 days!"

Filmmaker Morgan Spurlock maakt zichzelf proefkonijn door 30 dagen niets anders te eten dan McDonalds voedsel. Hij probeert hiermee aan te tonen wat de lichamelijke en geestelijke effecten zijn van het overmatig eten van fastfood, om zo inzicht te geven in één van de grootste problemen in Amerika: vetzucht.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Zichzelf - Internal Medicine

Zichzelf - Gastroenterologist & Hepatologist

Zichzelf - Cardiologist

Zichzelf - Nutritionist & Dietician

Zichzelf - Exercise Physiologist

Zichzelf - Former Editor: Walking Magazine

Zichzelf - Morgan's girlfriend & Vegan Chef

Zichzelf - Law Professor, George Washington University

Zichzelf - Former U.S. Surgeon General

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

FisherKing schreef:

Je praat erover alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. En dat is het niet, vind ik. Dus met elk soort beleid (van bedrijven) dat je boven opsomt, ben ik het dan ook oneens.

(quote)

Die zijn er te weinig weet ik uit eigen ervaring.

Het rare is dat bedrijven denken, zich alles te kunnen permitteren. De EU is gelukkig bezig met wetgeving om reclame gericht op kinderen te verbieden.

Dat niet iedereen het eens is me thet beleid van dat soort bedrijven, da's wat anders.

Maar snap je nu dat mijn punt in deze was dat de Mac er niet ALLEEN schuldig aan is?

Bedrijven denken zich idd alles te kunnen permiteren en daar de consument deze houding maar blijft steunen, denken ze het niet alleen maar KUNNEN ze het ook daadwerkelijk!

Maar dan komen we op een hele ander discussie (of in ieder geval een bredere), namelijk de ethiek van de grote machtige concerns.

Primair vind ik de docu (om ook maar weer eens op de film terug te komen ) huigelachtig omdat op basis van vrij slappe argumenten de Mac heel specifiek wordt aangevallen.

Daarnaast zijn er vele ander groepen mensen buiten kinderen om, die best bescherming tegen diverse opdringerige en soms ronduit agressieve reclame uitingen beschermd zouden moeten worden.

Wat dacht je in dat kader van al die Fresia's , Lenen.nl, Kredietblablabla etc?


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Ik vind dit redelijk ontopic eigenlijk.

Dan is het dus wel een beetje offtopic

Een maand lang alleen broodjes van de bakker of een maand lang alleen Mac scheelt behoorlijk veel lijkt me.

Ik vraag me eigenlijk wel af of dat wel zo veel scheelt, want als je een maand hetzelfde voedsel eet - of dat nou rijst, hamburgers of visticks zijn - dan krijg je dus van bepaalde voedingsstoffen niks binnen. Dus komt dat op hetzelfde neer en is het allebij slecht. Toch kun je volgens de theorie van het atkins-dieet er wel mee afvallen en is 10 frikandellen op een dag per definitie dus nog niet eens zo slecht. Je laat een groep voedingstoffen achterwegen (bv. koolhydraten) en dan kun je gerust 10 hamburgers per dag eten als je maar geen brood, aardappels (friet) e.d. gaat eten.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Mac wordt aangevallen omdat het de grootste is, met de meeste impact voor ouders en kinderen. En aanwijsbaar zich op kinderen richt. Dat zit overigens niet zo sterk in deze documentaire.

Dus goed is deze niet noemen, daarin zijn we het eens

de ethiek van de grote machtige concerns

Daar is oa The Corporation voor, die Kos al aanhaalde.


avatar van kos

kos

  • 46696 berichten
  • 8853 stemmen

Hi-Tek schreef:

Ik vraag me eigenlijk wel af of dat wel zo veel scheelt, want als je een maand hetzelfde voedsel eet - of dat nou rijst, hamburgers of visticks zijn - dan krijg je dus van bepaalde voedingsstoffen niks binnen. .

Nee, maar van bepaalde wel heel wat meer, zoals vet.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Ja dat klopt, maar ik heb net al iets vermeld over de atkins theorie en die schijnt toch te werken, terwijl je kilo's vlees naar binnen kunt wereken (bij wijze van spreken).


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Hi-Tek schreef:

Toch kun je volgens de theorie van het atkins-dieet er wel mee afvallen en is 10 frikandellen op een dag per definitie dus nog niet eens zo slecht.

En dat geloof jij? Ik ben benieuwd wat de dokter zou zeggen als je zegt dat je in een maand tijd 300 frikandellen hebt gegeten.

Misschien adviseert hij je om voor de afwisseling een kroket te eten, maar ik vermoed toch dat hij je veel fruit en groentes voorschrijft om de ontstane schade te herstellen.

Ben het trouwens ook met FK eens: Mc Donald's is niet de enige, maar wel de beste kinderlokker ter wereld.

Kinderen lokken met cadeautjes, die ook nog eens d.m.v. kinderarbeid in China zijn geproduceerd, om ze vette troep te laten eten... wat een rotzakken!


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Was ook hyperbolisch gezien, maar serieus mijn moeder heeft dit dieet ook een tijd gevolgt en dat heeft aardig uitgepakt. Als ik zie dat ze onderhand elke ochtend eieren, spek en worst eten en tegelijkertijd afvallen dan zegt dat wel iet toch ? Maar verder weet ik niet meer of minder over het menselijke lichaam dan de gemiddelde Nederlander.

edit: zou als ik verscheidene reacties lees gaat deze film dus niet zo zeer over de smerige marketing technieken zoals de ''indoctrinatie therorie'' e.d. maar meer over het effect van 30 dagen Mc Donalds junkfood eten.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Je vergeet de salades, groenten, kaas, olijven etc


avatar van tsjidde

tsjidde

  • 2112 berichten
  • 4039 stemmen

Hi-Tek schreef:

Ja dat klopt, maar ik heb net al iets vermeld over de atkins theorie en die schijnt toch te werken, terwijl je kilo's vlees naar binnen kunt wereken (bij wijze van spreken).

Als je met 'schijnt toch te werken' bedoelt dat je ervan kunt afvallen, heb je gelijk. Maar of dat dieet ook gezond is, is voor mij een hele grote vraag.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Zolang daar geen koolhydraten in zitten zou dat eventueel kunnen, maar ik heb wel gemerkt dat weet ik veel hoeveel producten wel niet meer mag eten.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Precies. Als ik helemaal niets meer eet val ik ook af, maar leg uiteindelijk wel het loodje.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

tsjidde schreef:

(quote)

Als je met 'schijnt toch te werken' bedoelt dat je ervan kunt afvallen, heb je gelijk. Maar of dat dieet ook gezond is, is voor mij een hele grote vraag.

Dat mensen daarvan afvallen is ook bewijzen en alhoewel men het in eerste instantie niet wilden geloven heeft men nu toch wel geaccepteerd in Nederland. Wel is er verscheidene kritiek tegen geweest omdat veel vet voor een te hoog cholesterol-gehalte zorgt wat uiteraard schadelijk is voor je bloedvaten (?).


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Hi-Tek schreef:

edit: zou als ik verscheidene reacties lees gaat deze film dus niet zo zeer over de smerige marketing technieken zoals de ''indoctrinatie therorie'' e.d. maar meer over het effect van 30 dagen Mc Donalds junkfood eten.

Beiden komen ruimschoots aan bod.

En ik vind de smerige marketing nog veel indrukwekkender dan de gevolgen van het eten van die zooi.

Het is logisch dat je ziek wordt na 30 dagen McD eten. Als ik 30 dagen lang 12 zakken chips per dag opeet wordt ik ook ziek, daar heb ik geen bewijs in een documentaire voor nodig.

Van het Atkins dieet val je wel af, maar je krijgt een aantal belangrijke voedinsstoffen niet binnen, en als je weer normaal gaat eten komt het er 3 x zo snel weer aan, en ben je uiteindelijk dikker en ongezonder als voor het dieet. Die kerel hadden ze op moeten sluiten.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

maar 1 halve zak chips per week kan geen kwaad toch?


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Ligt er aan wat je daarnaast allemaal naar binnenwerkt, die halve zak chips kan nét de druppel zijn voor een hartaanval.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

tsja, dat kan ja.

maar ik bedoelde ermee dat als je die zak chips vervangt door de Mac, je de kern van in ieder geval mijn bezwaren tegen de film hebt samen gevat.


avatar van Dustyfan

Dustyfan

  • 5607 berichten
  • 0 stemmen

Van het Atkins dieet val je wel af,

Absoluut. En nog op erg prettige wijze ook nog.

...maar je krijgt een aantal belangrijke voedinsstoffen niet binnen, en als je weer normaal gaat eten komt het er 3 x zo snel weer aan, en ben je uiteindelijk dikker en ongezonder als voor het dieet. Die kerel hadden ze op moeten sluiten.

Ik kan getuigen, want aan der lijve ondervonden, dat dit niet waar is. En ik ben blij dat 'die kerel' zijn vrijheid nog heeft.


avatar van aegron

aegron

  • 4030 berichten
  • 1268 stemmen

Dustyfan schreef:

(quote)

Absoluut. En nog op erg prettige wijze ook nog.

(quote)

Ik kan getuigen, want aan der lijve ondervonden, dat dit niet waar is. En ik ben blij dat 'die kerel' zijn vrijheid nog heeft.

Off-topic: Atkins is al overleden, hij is uitgegleden op een gladde stoep. Erg bizar.


avatar van Dustyfan

Dustyfan

  • 5607 berichten
  • 0 stemmen


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

lol, erg vreemd inderdaad.


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

Had ie meer koolhydraten moeten eten............


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

Als ik m'n zoontje overigens op school ophaal, schrik ik me soms rot als ik de lichaamsomvang zie van sommige kinderen die tussen de 10 en 12 jaar zijn. En op een sportdag zijn ze helemaal niet vooruit te branden.....


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Goed te kijken, maar helaas nogal oppervlakkige documentaire. Scheert heel erg snel en oppervlakkig langs heel erg veel (maar niet eens alle) redenen om kritiek te hebben om McDonalds, maar is door het experiment centraal te stellen nogal makkelijk af te doen door McDonalds en de hele ongezonde voedingsindustrie als een extreem experiment en iets dat iedereen zou moeten weten. Je kunt ja afvragen of de documentaire evenveel aandacht had gekregen zonder het experiment, dat wel. Maar uiteindelijk lijkt de belangrijkste boodschap van de film "eet niet drie keer per dag bij McDonalds" en dat vind ik verre van een indrukwekkend inzicht, ondanks de statements aan het einde.

Een fastfooddocu in meerdere betekenissen.

2.5*


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Alhoewel geen verrassende bevindingen in deze docu denk ik nu toch wel twee keer na, voordat ik weer eens heen ga.

3.0


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4647 berichten
  • 2101 stemmen

Misselijkmakende hetze, deze "documentaire".

Die kerel vreet zich een maand vol bij de Mac, om te kijken wat het met je doet. Nou verrassing, hij voelt zich na 30 dagen knap ellendig. Gooi er nog een dramatisch sausje overheen: één of andere derderangs dokter die zegt dat hij wel eens permanente leveraandoeningen kan krijgen, en zijn moeder die smeekt of hij wil stoppen omdat ze bang is haar zoon te verliezen. En jawel mensen, al dat theater om 1 ding: de Big Mac.

Waar slaat het op om zo genadeloos de Mac op de korrel te nemen? Ze verplichten je toch niet daar dagelijks te eten, waarom zou je het dan doen? Geen ENKELE soort voedsel is goed voor je als je het dag in dat uit zou eten. Waarom eet hij niet 30 dagen alleen maar andijvie, om vervolgens de andijvieteelt aansprakelijk te stellen?

Het enige goede aan deze docu is eigenlijk alles wat er in zit dat NIET met McDonalds te maken heeft. Namelijk wat er in de lunchpauzes te koop is op Amerikaanse scholen (vette troep), en dat Amerikanen in het algemeen slecht eten en zich hier wat meer bewust van moeten worden.

Op dat punt heeft hij gelijk en hij had het daarbij moeten laten, maar die zwartmakerij van McD. slaat nergens op.


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

mooi gesproken Captain Pervert!


avatar van bonothecat

bonothecat

  • 52 berichten
  • 776 stemmen

Captain Pervert schreef:
Misselijkmakende hetze, deze "documentaire".

Die kerel vreet zich een maand vol bij de Mac, om te kijken wat het met je doet. Nou verrassing, hij voelt zich na 30 dagen knap ellendig. Gooi er nog een dramatisch sausje overheen: één of andere derderangs dokter die zegt dat hij wel eens permanente leveraandoeningen kan krijgen, en zijn moeder die smeekt of hij wil stoppen omdat ze bang is haar zoon te verliezen. En jawel mensen, al dat theater om 1 ding: de Big Mac.

Waar slaat het op om zo genadeloos de Mac op de korrel te nemen? Ze verplichten je toch niet daar dagelijks te eten, waarom zou je het dan doen? Geen ENKELE soort voedsel is goed voor je als je het dag in dat uit zou eten. Waarom eet hij niet 30 dagen alleen maar andijvie, om vervolgens de andijvieteelt aansprakelijk te stellen?

Het enige goede aan deze docu is eigenlijk alles wat er in zit dat NIET met McDonalds te maken heeft. Namelijk wat er in de lunchpauzes te koop is op Amerikaanse scholen (vette troep), en dat Amerikanen in het algemeen slecht eten en zich hier wat meer bewust van moeten worden.

Op dat punt heeft hij gelijk en hij had het daarbij moeten laten, maar die zwartmakerij van McD. slaat nergens op.


1 reactie, je begrijpt niks van "het systeem".


avatar van Continentel

Continentel

  • 20 berichten
  • 20 stemmen

Captain Pervert schreef:
Misselijkmakende hetze, deze "documentaire".

Die kerel vreet zich een maand vol bij de Mac, om te kijken wat het met je doet. Nou verrassing, hij voelt zich na 30 dagen knap ellendig. Gooi er nog een dramatisch sausje overheen: één of andere derderangs dokter die zegt dat hij wel eens permanente leveraandoeningen kan krijgen, en zijn moeder die smeekt of hij wil stoppen omdat ze bang is haar zoon te verliezen. En jawel mensen, al dat theater om 1 ding: de Big Mac.

Waar slaat het op om zo genadeloos de Mac op de korrel te nemen? Ze verplichten je toch niet daar dagelijks te eten, waarom zou je het dan doen? Geen ENKELE soort voedsel is goed voor je als je het dag in dat uit zou eten. Waarom eet hij niet 30 dagen alleen maar andijvie, om vervolgens de andijvieteelt aansprakelijk te stellen?

Het enige goede aan deze docu is eigenlijk alles wat er in zit dat NIET met McDonalds te maken heeft. Namelijk wat er in de lunchpauzes te koop is op Amerikaanse scholen (vette troep), en dat Amerikanen in het algemeen slecht eten en zich hier wat meer bewust van moeten worden.

Op dat punt heeft hij gelijk en hij had het daarbij moeten laten, maar die zwartmakerij van McD. slaat nergens op.


dude, heb je aandelen bij de McD ofzo. Het gaat om het feit dat vet eten slecht is voor je en dat de McD daar de oorzaak van is aangezien zij dit verstrekken.


avatar van amulders

amulders

  • 3 berichten
  • 654 stemmen

DAAR BEN IK HET NIET MEE EENS. Volgens mij gaat de film erover dat de voedingsindustrie (met als voorbeeld McD)ervoor zorgt door overal steeds grotere porties te maken en steeds meer onnatuurlijke ingredienten toe te voegen dat voedsel steeds vaker een bron / oorzaak van problemen met de gezondheid van de mens is. Het eetpatroon van de moderne mens is vooral door de toevoegingen (bij McD stoppen ze bijvoorbeeld overal suiker in, zelfs in de salades!) oorzaak van kanker, suikerziekte en andere welvaartsziektes. En dat is volgens mij de belangrijkste strekking van de film.

Door verslavende werking van suikers, vetten en smaakstoffen raken meer en meer mensen verslaafd. De mens eet zich letterlijk dood. Smakelijk.


avatar van Ravenstein

Ravenstein

  • 1524 berichten
  • 518 stemmen

Vanavond om 22u30 te zien op Canvas.

Ik heb deze documentaire nog niet gezien, dus zien dat ik vanavond mijn video-recorder niet vergeet te zetten.